8
Wichita van Rijkom geeft "Tidelands - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 december 2018.
3
0

Tidelands - Eerste aflevering

Als tiener keek ik graag series zoals H2O: Just Add Water. Zeemeerminnen blijven toch een magische verschijning, al hebben ze af en toe ook zo hun duistere kanten. Sirenen, technisch gezien geen zeemeerminnen maar onlosmakelijk verbonden met elkaar, zijn de personificaties van deze donkere kant. In Tidelands staan zij centraal en zien we een volwassen kijk op deze mythische figuren. De serie komt uit Australië en ging op 14 december in première op Netflix. Het eerste seizoen telt acht afleveringen die gelijk achter elkaar gebingewatched kunnen worden. Men zegt dat dit zo'n serie is die je geweldig vindt of helemaal niks. Dat soort uitspraken maken mij altijd nieuwsgierig naar bij welk kamp ik zal gaan horen.

De serie gaat goed van start en trekt je gelijk in het verhaal door de opbouw.

Nadat de 14 jarige Calliope 'Cal' McTeer (Charlotte Best, Home and Away) in de gevangenis belandt en een straf moet uitzitten van tien jaar verandert er veel in haar leven. Tien jaar later keert ze na haar vrijlating terug naar haar geboortedorp, Orphelin Bay, naar aanleiding van het testament van haar vader. Terug thuis komt ze al gauw enkele oude bekenden tegen, waaronder haar broer Augie (Aaron Jakubenko, The Shannara Chronicles) die haar als één van de weinigen met open armen lijkt te ontvangen. Er blijkt een hoop oud zeer te zijn tussen Cal en haar dorpsgenoten, in het bijzonder met haar moeder (Caroline Brazier, Packed to the Rafters). Eigenwijs als Cal is besluit ze echter toch in Orphelin Bay te blijven in de hoop te kunnen gaan samenwerken met haar broer. Al gauw zorgt dit besluit er echter voor dat ze belandt in een levensgevaarlijke situatie.

Tidelands

Over het algemeen vond ik in het verleden Australische series meestal wel leuk. In combinatie met dit thema was ik dan ook direct benieuwd naar Tidelands. De cast is voor mij wel grotendeels onbekend, hoewel ik wel één karakter uit McLeod’s Daughters voorbij zag komen in de rol van de vader van Cal en Augie (Dustin Clare). De openingsscène zet de toon en laat zien dat we hier niet met een kinderverhaal te maken hebben. Moord, seks en drugs worden niet vermeden en ook via de sfeerbeelden is duidelijk te merken welk gevoel de makers op de kijkers willen overbrengen. De serie gaat goed van start en trekt je gelijk in het verhaal door de opbouw. Ook de introducties van de karakters is duidelijk waardoor het allemaal makkelijk te volgen is. Het einde van de eerste aflevering roept veel vragen op die het aanlokkelijk maken om gelijk verder te kijken. Voor mijn gevoel is daarmee precies de juiste combinatie van spanning en mysterie gevonden.

Je moet van dit thema houden om de serie te kunnen waarderen vermoed ik.

In een hippie-achtig kamp genaamd L’Attente wonen de zogenaamde Tidelanders. Een groep die door de rest van de bevolking met wat scheve ogen wordt aangekeken en heel wat geheimen met zich mee draagt. Leider van deze groepering is Adrielle (Elsa Pataky, bekend van verschillende films en de vrouw van Chris Hemsworth), een dominante en verleidelijke vrouw die duidelijk de touwtjes in handen heeft. Zij lijkt over de meeste geheimen te beschikken en reist onder andere de hele wereld over om haar zaakjes op orde te krijgen. Een oude bekende van Cal is de inmiddels tot politieagent opgeleide Corey Welch. Wat zijn exacte relatie met Cal in het verleden was wordt deze eerste aflevering niet helemaal duidelijk. We zien wel dat hij zeer geïnteresseerd is in haar en overduidelijk een verleden met haar heeft. Tidelands kenmerkt zich door de twee vrouwelijke hoofdrollen die nu al de overhand lijken te hebben ten opzichte van de mannelijke karakters.

De eerste aflevering van Tidelands keek lekker weg en was dan ook een goed begin van het verhaal. Zoals ik al vermoedde spreekt het thema mij zeer aan en ben ik daarom ook erg enthousiast om te zien hoe het allemaal verder zal gaan. Het genre is zeker niet voor iedereen weggelegd. Je moet van dit thema houden om de serie te kunnen waarderen, vermoed ik. Het verhaal is niet heel uniek, hier en daar lijkt het nu al wat voorspelbaar en dit onderwerp hebben we natuurlijk al vaker voorbij zien komen in films en series. Toch heb ik er na het zien van deze pilot wel vertrouwen in dat Netflix een goed niveau weet neer te zetten en vast te houden. Binnen zijn genre is Tidelands denk ik wel een mooie toevoeging. Of het tot een tweede seizoen zal komen durf ik nog niet te voorspellen. De vraag is hoeveel mensen nu echt van dit soort materie houden, maar ik weet in ieder geval alvast wel welke serie ik deze kerstvakantie ga bingewatchen!

Tidelands
Volg Tidelands
The Queen's Knife