6
anonymous geeft "Those Who Kill - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 7 Maart 2014.
0
0

Those Who Kill - Eerste aflevering

Those Who Kill is oorspronkelijk vanaf 2011 als een Deense (met de naam Den som dræber) krimi serie op TV uitgezonden. In deze van origine tiendelige serie wordt een op serie moorden gespecialiseerde afdeling van de Kopenhaagse politie gevolgd. In januari 2012 heeft de Amerikaanse TV zender A&E de rechten gekocht om deze reeks te mogen ontwikkelen voor de Verenigde Staten. Deze eerste aflevering is geschreven door Glen Morgan en opgenomen in Pittsburgh in december 2012 voor Fox 21. A&E heeft in april van 2013 aangekondigd dat het groen licht heeft gekregen om een tiendelig eerste seizoen van de serie samen te mogen stellen. De serie wordt vanaf maart 2014 uitgezonden.

Er zijn natuurlijk tal van andere series die gaan over seriemoordenaars, echter wat deze zo anders maakt is dat hier de klemtoon gelegd wordt op wat de gevolgen zijn van de misdaden en hoe de overlevenden en de slachtoffers omgaan met de psychische gevolgen hiervan. In Those Who Kill wordt het leven van de pas beginnende politie detective Catherine Jensen (Chloë Sevigny) gevolgd. Om zich zo goed mogelijk te kunnen verdiepen in de werkwijze van de seriemoordenaars besluit ze een beroep te doen op de briljante maar toch enigszins verstrooide forensische psychiater Thomas Schaeffer (James D'Arcy).

Deze pilot aflevering start met dat Catherine vanuit haar auto een huis bestudeerd waarin een man voor een raam staat. Als de man naar bed is gegaan doet ze met haar sleutel de deur open en loopt ze naar de slaapkamer. Daar gaat ze zitten wachten en aanschouwd een man en vrouw in bed. Na een tijdje loopt ze de trap af en pakt ze een fotolijst van de muur en nu wordt duidelijk dat het haar vader en moeder waren die in bed lagen te slapen.

Het is een vreemde inleiding, maar het wordt later duidelijker. Dan wordt in een sloopbedrijf waar ze oude treinstellen slopen een gemummificeerd lichaam gevonden tijdens sloopwerkzaamheden. Catherine die net zes maanden als rechercheur in dienst is neemt de zaak zeer serieus en trekt alle registers open om een onderzoek te starten, dit tot tegenzin van leidinggevende. Tijdens de autopsie wordt het niet duidelijk waaraan het slachtoffer overleden is.

Om deze zaak beter te kunnen onderzoeken besluit ze contact op te nemen met de verstrooide forensische psychiater Dr. Schaeffer, misschien dat hij haar meer op weg kan helpen met een oplossing te zoeken. Als Catherine op eigen houtje op onderzoek gaat bij het sloopbedrijf loopt ze Dr. Schaeffer tegen het lijf en samen vinden ze niet al te lang erna nog drie gemummificeerde lichamen. Het is nu een seriemoord zaak geworden en Catherine wordt door haar baas gepromoveerd tot hoofdleider van deze zaak. Nog steeds is niet duidelijk in welke hoek ze de dader moeten zoeken. Uiteindelijk blijkt de dader uit een hele andere hoek te komen dan wat je zou denken.

Ik moet zeggen dat ik een beetje sceptisch was over weer een serie over seriemoordenaars. In het begin is het moeilijk erin te komen, maar naargelang de aflevering voortkabbelt wordt ik toch meer een meer geïnteresseerd in hoe het afloopt.
Volg Those Who Kill (US)
Surrender
Surrender