Hessel Hoekstra geeft "This Is Going to Hurt - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 3 juli 2022.
4
0

This Is Going to Hurt - Seizoen 1

This Is Going to Hurt behandelt zware thema's op uiterst secure wijze, maar laat ook gepaste ruimte over voor humor en luchtigheid.

Bezuinigingen in de gezondheidszorg, overspannen artsen, geen capaciteit voor patiënten, bijna elke ziekenhuisserie behandelt deze thema’s wel op een bepaalde manier. Voor This Is Going to Hurt van BBC Two is dit het centrale uitgangspunt. De serie is ontwikkeld door de voormalige arts Adam Kay. Kay schreef in 2017 al een non-fictieboek met dezelfde titel over zijn werk in een tijd die werd gekenmerkt door zware bezuinigingen. Kay gebruikte elementen uit dit boek als basis voor dit fictieve verhaal.
.
De hoofdpersoon, ook Adam Kay genaamd, wordt gespeeld door Ben Whishaw (London Spy) en werkt als arts op de afdeling verloskunde en gynaecologie. Het ziekenhuis kampt echter met een enorm tekort aan geld en personeel. Hierdoor loopt hij tegen een burn-out aan, verwaarloost hij zijn persoonlijke leven en komt hij niet meer toe aan activiteiten die ook bij zijn werk horen, zoals administratie of het opleiden van jonge artsen.

De beschrijving van de serie maakt al duidelijk dat dit geen gezellige en ontspannen serie is, en dat klopt. De serie behandelt zware thema’s zoals geestelijke gezondheid en depressies, en het komt vaak in aanraking met de dood. Ook krijg je als kijker schokkende beelden te zien. Maar toch wordt de serie ook luchtig gehouden. Er zit namelijk veel humor in. De humor is ontzettend wrang en zwartgallig en past daarmee goed. Grapjes over het uiterlijk van pasgeboren baby’s of verouderde apparatuur laten je als kijker goed lachen. En regelmatig breken Adam en zijn collega’s de vierde muur en trakteren de kijker op een gezonde portie sarcastisch commentaar.

De wrange humor past goed bij de serie

Ik herken het wel. Als ik ergens helemaal de pest in heb, ga ik er ook cynische grappen over maken. Het is een manier om het leed te verlichten. Maar dat leed is er altijd nog steeds, en ondanks de humor voert het dramatische gedeelte van de serie de boventoon. Het zet aan tot nadenken. Zeker, thema’s als deze kennen we wel. Maar als je één blik werpt op de staat van de gezondheidszorg, dan snap je waarom series als deze gemaakt worden. Situaties die we in This Is Going to Hurt zien, zien we helaas ook geregeld in het nieuws. De humor maakt de serie alleen maar aangrijpender en tragischer.

Verder is Ben Whishaw geknipt voor de rol Adam. Whishaw heeft altijd iets sympathieks over zich, maar kan in kritieke situaties ook behoorlijk venijnig uit de hoek komen. Zijn rol lijkt daarmee sterk op de personages die hij in A Very English Scandal of London Spy speelde. Ook nieuwkomer Ambika Mod doe het goed. Ze steelt de show als Shruti Acharya, een arts in opleiding die de kneepjes van het vak van Adam moet leren. Het contrast tussen de cynische Adam en de nog ietwat naïeve Shruti werkt uitstekend. Verder zijn er nog leuke bijrollen voor Michelle Austin (Meet the Richardsons) en Alex Jennings (Silk).

This Is Going to Hurt is één van de beste series die ik dit jaar gezien heb. Het snijdt, is ontzettend wrang en is aangrijpend en grappig tegelijk. Of er een tweede seizoen komt is nog niet bekend. Er zijn genoeg openingen voor een eventueel vervolg, maar als het bij één seizoen blijft, vind ik dat ook prima.
Volg This Is Going to Hurt
Episode 7
Episode 7