6
Wesley Fechter geeft "This England - Seizoen 1 (Screener MyLum)" een 6.
Geschreven door Wesley Fechter op 9 februari 2023.
4
0

This England - Seizoen 1 (Screener MyLum)

Als Boris Johnson in This England in 2019 zijn intrek neemt in 10 Downing Street is zijn blik gericht op de lange termijn, er moet gehoor gegeven worden aan Brexit. Alleen staat er ineens een pandemie voor de deur.

Want dat is waar This England om draait, de periode van Johnson als premier van Groot-Brittannië en dan met name de wijze waarop er is omgegaan met het coronavirus. Elke aflevering begint echter met de tekst dat This England ‘fiction based on real events’ is. Geen documentaire dus, maar een serie waarin werkelijk gebeurde gebeurtenissen als rode draad worden gebruikt, maar waarbij de bedenkers van de serie ook de nodige creatieve vrijheid hebben.

This England
© Sky Atlantic

We beginnen de serie met het één en ander aan archiefbeelden. We zien de echte Johnson naar Downing Street gaan na het aftreden van premier May alvorens Kenneth Branagh (Wallander (UK)) de rol van Johnson voor zijn rekening neemt. De feeststemming neemt echter snel af als we meegenomen worden naar Wuhan waar het coronavirus om zich heen begint te grijpen en al snel ook zijn intrede doet in Europa.

Het moet gezegd worden dat Branagh een uitstekende Johnson heeft neergezet.

De eerste afleveringen van de serie verlopen erg chaotisch. Er wordt snel geschakeld tussen de eerste stappen van Johnson als premier, de situatie in Wuhan en hoe de (medisch) experts in Groot-Brittannië hier tegenover staan, de wijze waarop de overheid in eerste instantie wil reageren, maar ook hoe corona Groot-Brittannië steeds meer in haar greep krijgt. Het feit dat er in het begin veel mensen met naam en toenaam worden genoemd (waarvan een aantal niet een hele grote rol hebben in de verdere serie), dat ook Johnsons privéleven erbij betrokken wordt (zijn relatie met de zwangere Carrie Symonds (Ophelia Lovibond, Minx) en zijn band met zijn al oudere kinderen) en de korte verhalen van veel burgers die in aanraking komen met corona (veelal met fatale afloop) komen de overzichtelijkheid niet ten goede.

Als de serie vordert, wordt het iets makkelijker te volgen en zijn er een aantal grotere verhaallijnen die centraal komen te staan. Enerzijds is dat de manier waarop de Britse overheid met corona is omgegaan en het verschil in perspectief tussen de beleidsbepalers en de medici die in de praktijk met corona te maken krijgen, anderzijds is daar het steeds meer onhoudbaar worden van de positie van Johnson en zijn adviseur Dominic Cummings (Simon Paisley Day, Alex Rider).

Het moet gezegd worden dat Branagh een uitstekende Johnson heeft neergezet. Naarmate de serie vorderde begon ik mij te ergeren aan het masker dat hij draagt, maar de wijze van spreken en ook zijn bewegingen zitten ontzettend dicht tegen Johnson aan (ondanks dat Johnson af en toe karikaturaal wordt neergezet). En ook de rollen van Cummings en Symonds worden uitstekend gespeeld.

This England
© Sky Atlantic

De vraag die rijst na het kijken van de serie is waarom deze serie zo snel is gemaakt. Het merendeel van het verhaal speelt zich af in 2020 en dat is nog niet zo heel lang geleden. Wij weten inmiddels al meer van de controverses rondom Johnson in die tijd dan hetgeen nu in beeld is gebracht. De problematiek in de ziekenhuizen en verzorgingshuizen wordt daarnaast zeer realistisch in beeld gebracht. Dat is knap gedaan, maar zorgt er ook voor dat (door de vele verhalen die er verteld worden) het af en toe ongemakkelijk is om naar te kijken. Iets wat zeker het geval moet zijn voor mensen die hier nauwer bij betrokken zijn geweest en waar het nog vers in het geheugen ligt.

Dat alles wordt versterkt door de keuze om het als fictie te brengen. Er wordt een beeld geschetst van een overheid die inschattingsfouten gemaakt heeft ten aanzien van het virus, maar daarbij altijd gehandeld heeft naar eer en geweten. Maar dit wordt gedaan zonder dat duidelijk wordt wat er fictie en werkelijkheid is en waarbij ook het privéleven van Johnson (dat verder los staat van zijn premierschap) wordt betrokken. Een wat mij betreft minder gelukkig gekozen combinatie en voor mij blijft het dan ook de vraag wat men nu eigenlijk beoogd heeft met deze serie.
Volg This England
Episode 6
Episode 6