Ron Schoonwater geeft "Them - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 Mei 2021.
2
1

Them - Seizoen 1

Een beklemmende televisieserie die het helaas in de laatste twee afleveringen laat afweten.

In de jaren vijftig verhuist een Afro-Amerikaans gezin net als miljoenen andere Afro-Amerikaanse gezinnen van het zuiden naar noordelijker gelegen gebied in de Verenigde Staten. De Emory's hopen daarmee het racisme en hun demonen achter zich te laten. Niets is echter minder waar. De witte buitenwijk Compton in Los Angeles zit namelijk niet op de Emory's te wachten. Dat laten ze blijken door steeds verdergaande acties.

Them is in alles een beklemmende televisieserie. Het welig tierende racisme. De angst voor verlies van de eigen identiteit. De trauma's uit het verleden. Het geweld. Het heeft allemaal een plek in deze spannende serie. Het is regelmatig tenenkrommend wat je als kijker te zien krijgt. De wijze waarop de Emory's zich overeind moeten houden is pijnlijk in beeld gebracht. De grote vraag daarnaast is of de Emory's door hun eigen demonen gevolgd worden. Demonen die opgeroepen zijn door trauma's uit het verleden en door de constante stroom aan onderhuidse en zelfs gewelddadige discriminatie. Dat spel tussen feit en psyche wordt interessant vorm gegeven. Helaas besluiten de makers in de laatste twee afleveringen teveel bloot te geven over de achtergrond van de demonen die de familie volgen. Gevolg is dat de mystiek op het eind compleet verdwenen is.

Them
© Prime Video

Het moet gezegd dat Them geen moeite heeft om grof geweld in beeld te brengen. Het maakt een grote impact door de directheid waarmee dit gebeurd. Het traumatische verleden krijgt naarmate de serie vordert steeds meer kleur. Deborah Ayorinde (als moeder Livia 'Lucky' Emory), Ashley Thomas (als vader Henry), Shahadi Wright Joseph (dochter Ruby) en Melody Hurd (jongste dochter Gracie) zetten een uitstekende acteerprestatie neer. Mede dankzij hen wordt het pijnlijk duidelijk hoe gruwelijk het was voor een Afro-Amerikaanse familie in die tijd.

Them is gruwelijk, maar wordt enigszins dragelijk door de groteske vorm waarin het gegoten wordt.

Aan de andere kant wordt de discriminatie door de witte inwoners van Compton het meest treffend vorm gegeven door Betty Wendell (Alison Pill, Devs). Haar gemaakte glimlach staat in schril contrast met haar manipulatie. Ze zorgt er voor dat de haat alleen maar groter en groter wordt. Jammer genoeg wordt het ijzersterke acteren van Alison onderbroken door een ongeloofwaardig verhaal. Geen idee waarom dit zijstapje een onderdeel moest worden van deze serie. Het doet namelijk afbreuk aan dat wat er aan spanning is opgebouwd in de relatie tussen de Emory's en de rest van Compton.

Them is gruwelijk, maar wordt enigszins dragelijk door de groteske vorm waarin het gegoten wordt. De acties van de Emory's en de witte inwoners van Compton worden vreselijk uitvergroot. De muziek is altijd vrolijk en vaak in contrast met de beelden. Vreemd genoeg zijn de teksten van de nummers wel passend bij de scènes waarbij het gebruikt wordt. Het effect van de gruwelijkheden wordt er alleen maar groter door.

Them
© Prime Video

Dit seizoen zou een absolute topper zijn als de makers het niet in de laatste twee afleveringen compleet uit de hand hadden laten lopen. De demonen krijgen een eigen verhaal. Het zorgt ervoor dat de sterk opgebouwde thematiek in een aflevering compleet wordt afgebroken. Het einde is helaas behoorlijk voorspelbaar. Gelukkig krijgen liefde en daadkracht wel een mooie plek in dat geheel. Het maakt dat ik toch enigszins tevreden over het einde kan zijn.

Them is beklemmende horror en pijnlijk sociaal drama. Als men de kracht en onderhuidse spanning van de eerste acht afleveringen vast had weten te houden dan had deze serie zeker een punt meer gescoord. Nu moet Them het doen met een zevenenhalf. Bruut om te zien, maar helaas behoorlijk verkwanseld door die laatste twee afleveringen.
Volg Them
DAY 10
DAY 10