9
anonymous geeft "The Wire - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door anonymous op 6 juni 2015.
1
0

The Wire - Seizoen 2

The Wire wordt door veel critici gezien als een van de beste series aller tijden en wordt vaak in één adem genoemd met grote series als The Sopranos, Breaking Bad en True Detective. Na het zien van de eerste afleveringen van het eerste seizoen had ik zo mijn twijfels of deze serie mijn torenhoge verwachtingen waar zou kunnen maken. Twee seizoenen verder is al mijn twijfel weggenomen en ben ik volledig meegesleurd in de ietwat treurige setting van Baltimore. Het tweede seizoen is wat mij betreft dan ook ijzersterk.

Dit tweede seizoen van The Wire speelt zich een aantal maanden na de finale van het eerste seizoen af. In dit seizoen draait het met name om de haven van Baltimore die steeds meer lijkt weg te kwijnen. Dit seizoen staat er een internationale smokkelorganisatie centraal (The Greeks) en ligt de focus meer op de arbeiders die werkzaam zijn in de haven van Baltimore, die door The Greeks gebruikt worden om te smokkelen. Ook de Barksdale-organisatie wordt dit seizoen weer gevolgd, evenals de verrichtingen van rechercheur Jimmy McNulty (Dominic West, Pride) die moet patrouilleren in de haven.

Op een dag ontdekt McNulty het lijk van een jonge vrouw. Hij weet aan zijn voormalige bazen aan te tonen dat het om moord gaat. Als er later in een container nog dertien lijken van jonge vrouwen worden aangetroffen, ziet McNulty een verband met de moord. Het spoor leidt al snel naar Frank Sobotka (Chris Bauer, Law & Order), een belangrijk persoon in de haven van Baltimore. De Barksdale-clan heeft moeite om stand te houden in Baltimore door toegenomen concurrentie en de verslechterde staat van de drugs. Ook de relatie tussen Avon (Wood Harris, Justified) en D'Angelo Barksdale (Larry Gilliard Jr, Walk of Shame) verslechtert dit seizoen ontzettend, met alle gevolgen van dien.

Het tweede seizoen van The Wire is wat mij betreft nóg beter dan het eerste. De serie is meeslepend en opvallend realistisch, ook omdat de makers niet voor bekende acteurs hebben gekozen. Het is dan ook best wonderlijk dat The Wire geen grote tv-prijzen heeft gewonnen, de serie won bijvoorbeeld nooit een Emmy, en dat de kijkcijfers nooit echt hoog waren. Dit kan misschien worden verklaard door het feit dat The Wire niet bepaald een luchtige of optimistische serie is om naar te kijken. Toch kan deze serie absoluut worden gezien als één van de allerbeste series ooit gemaakt. Het is zeker een serie die thuishoort in deze 'Gouden Eeuw van televisieseries'.
Volg The Wire
-30-
-30-