7.5
Henk Vernout geeft "The Whispers - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 8 Oktober 2015.
1
0

The Whispers - Seizoen 1

Zomerseries zijn over het algemeen (grote uitzonderingen daargelaten!) niet enorm sterke series. Vandaar dat een zender ze ook vaak in de zomer uitzendt. The Whispers is zo’n zomerserie. Is het een uitzondering of past de serie precies in het rijtje ‘zomerseries’?

Het verhaal draait om de alien entiteit ‘Drill’. Deze gezichtsloze alien komt op de aarde terecht en communiceert alleen met kinderen. In hun onwetendheid helpen deze kinderen de alien met vreselijke spelletjes die enorme gevolgen hebben. In een poging Drill te stoppen, probeert FBI-agent en kinderspecialist Claire Bennigan (Lily Rabe, American Horror Story) samen met DOD-chef Wes Lawrence (Barry Sloane, Revenge) te ontdekken wat Drill nu eigenlijk is.

The Whispers
© ABC

Zonder al te veel van het plot te onthullen, kan ik zeggen dat de verhaallijn redelijk wat originele trekjes heeft. Hier en daar is er misschien een cliché te ontdekken (een écht ongelófelijk starre en hypocriete overheid bijvoorbeeld), maar dat mag de pret niet drukken. Vooral de twist aan het einde had ik persoonlijk totaal niet zien aankomen en daar hou ik van!

Daarnaast zet Lily Rabe een overtuigende prestatie neer als FBI-agent, maar ook als moeder. De intensiteit waarmee Rabe de rol speelt, is verbazingwekkend goed. Naast haar speelt haar man Sean Bennigan (Milo Ventimiglia, Heroes) ook een grote rol in de serie. Ondanks het sterke begin, blijkt zijn karakter uiteindelijk als een kaartenhuis in elkaar te storten. Jammer, want hij begon echt veelbelovend.

The Whispers
© ABC

En dan kom ik bij een heikel punt. Kinderen in de hoofdrol. Ik wil niet alle kind-acteurs over één kam scheren, maar over het algemeen verhogen ze nou niet het niveau van de serie. En dat leek ook precies te gebeuren. Tenenkrommend (sorry, anders kan ik het echt niet noemen) was het acteerwerk van de jonge acteurs en actrices. Dit was voor mij dan ook een reden om bijna te stoppen met het kijken van deze serie. Gelukkig heb ik doorgekeken. Het verbaasde me namelijk dat naarmate de serie vorderde, de prestaties van de twee belangrijkste kind-acteurs, sterk verbeterde. Dus bij deze een klein applaus voor Kylie Rogers (CSI) die Minx speelt, en Kyle Harrison Breitkopf (Rookie Blue) die de rol van Henry Bennigan vertolkt.

De serie zit verder audiovisueel ook prima in elkaar, en de special effects zijn oké.
Tegen alle verwachtingen in ben ik eigenlijk fan geworden van The Whispers. Er is, helaas, nog niets bekend over een tweede seizoen, maar met een twist van deze proportie als cliffhanger moet er eigenlijk wel een tweede seizoen komen.
Volg The Whispers
Game Over
Game Over