8
Helgoned geeft "The Walking Dead - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Helgoned op 8 Oktober 2014.
0
0

The Walking Dead - Seizoen 4

Alle ogen waren gericht op de makers van The Walking Dead bij de start van het vierde seizoen. Zou men een goed vervolg kunnen geven aan de gevierde serie van het Amerikaanse AMC na de eerste drie zeer succesvolle seizoenen? De eerste aflevering van dit vierde seizoen betekende meteen het antwoord. Het werd de meest bekeken aflevering in de geschiedenis van kabeltelevisie. De critici gaven de kijkers gelijk en beloonden ‘30 Days Without an Accident’ met een zeer hoge waardering. Een sterke start van de zestien afleveringen.

Het seizoen start enkele maanden na het einde van het derde seizoen. Voormalig politieagent Rick Grimes (Andrew Lincoln, Strike Back) leidt de groep overlevenden uit Atlanta en Woodbury en trekt met hen in een verlaten gevangenis. De belangrijkste metgezellen van hem zijn het koppel Maggie Greene (Lauren Cohen uit Supernatural) en Glenn (Steven Yuen), Michonne (Danai Gurira), Daryl Dixon (Norman Reedus, Masters of Horror) en Beth Greene (Emily Kinney). Daar probeert de groep een veilig bestaan op te bouwen met goede bescherming tegen de zombies. Die bescherming is ook nodig tegen de acties van de Governor die dit seizoen nog agressiever te werk gaat. Maar het grootste gevaar komt misschien nog wel van iets dat binnen de muren van de gevangenis ontstaat.

The Walking Dead gaat over zombies. De zombies zijn bijzonder effectief om die spanning te creëren, de levende doden doen niets onder voor de speciale effecten van een speelfilm. Maar met de andere gevaren om de hoek is het meer een serie over overleven. Er zijn zoveel dreigende gevaren dat iedereen zich vroeg of laat de vraag stelt: is dit het allemaal wel waard? Constant op de vlucht, of zo alert moeten zijn dat je eigenlijk nooit rust hebt.

Het acteerwerk is grotendeels weer prima dit seizoen. Niet alleen de belangrijkste acteurs spelen hun rol met verve, maar ook kleinere rollen van acteurs zoals Chandler Riggs die Carl de jonge zoon van Rick speelt zijn overtuigend. De nadruk ligt meer dan in de vorige afleveringen op de emoties en ontwikkelingen van de belangrijkste personages. Als kijker leef je daardoor nog meer mee met de bedreigde mensen uit de groep van Grimes. Net als in het vorige seizoen is niemand zeker van zijn leven, dus de spanning blijft er goed inzitten. Aan het einde van dit seizoen zijn de personages die nog leven uit het eerste seizoen op de vingers van één hand te tellen.

De hamvraag voor mij was: is dit seizoen beter dan het derde seizoen? Terugblikkend vind ik de twee seizoenen redelijk gelijkwaardig aan elkaar. De eerste acht afleveringen van dit seizoen vond ik veel sterker dan de volgende acht afleveringen. Dat komt ook omdat in de eerste helft van het seizoen de meeste losse eindjes uit het derde seizoen opgelost worden. De tweede helft vond ik minder spannend en de laatste aflevering wasgoed, maar wel een iets minder sterkere afsluiting dan voorgaande seizoenen. Toch bevat die laatste aflevering nog genoeg vragen om vooruit te kijken naar het vijfde seizoen dat half oktober 2014 start.

De Nederlandse kijkers konden dit seizoen steeds vlak na de Amerikanen bekijken op Fox. In september 2014 verscheen dit seizoen op DVD in ons land. Net als bij de vorige uitgaven zijn er prima extra’s opgenomen. Zoals gebruikelijk zijn dat het bekende setje weggelaten scènes van tien minuten en audiocommentaren bij diverse afleveringen. Het beste is de documentaire ‘Inside the Walking Dead’, waarin per aflevering wordt ingegaan op de hoofdpersonen, de karakterontwikkelingen en de plaats van de aflevering in dit seizoen. Dit is een prima voorbeeld van een extra die veel toevoegt aan de serie. De tweede documentaire is een meer standaard blik op het maken van de serie met veel beelden van het filmen van de serie. Verder zijn er zes korte filmpjes onder andere over Hershel, de terugkeer van de Governor en één over de ontwikkeling van Rick Grimes. Deze extra’s zijn echte aanraders om de serie op DVD aan te schaffen.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace