7
anonymous geeft "The Walking Dead - Vooruitzicht seizoen 4" een 7.
Geschreven door anonymous op 20 Oktober 2013.
0
0

The Walking Dead - Vooruitzicht seizoen 4

Wat zien ze eruit, hé; zombies? En wat hebben ze toch een honger. Die engerds lijken wel onverzadigbaar! Net wanneer je denkt dat je hen genoeg te eten hebt gegeven, knort het maagje weer. En, aangezien jij hun voedselbron bent, ben je nergens veilig voor die etters. Nee, ook niet in die grote gevangenis waar je schuilt met je medemensen. You can't run, you can't hide; they are coming to get 'ya! Ik heb het idee dat Rick, Daryl, Glenn en iedereen die vast zit in de gevangenis (dat wederom dit seizoen als decor dient) zich zo voelt. En afgaande van de seizoenspremiére van The Walking Dead zullen die gevoelens niet snel veranderen.

The Walking Dead is terug op ons beeldscherm. Een verbazingwekkend aantal van zestien miljoen mensen keek in Amerika naar de seizoenspremiére van het vierde seizoen! Cijfers die nog nooit vertoond zijn door een kabel netwerk. Het gaat dus beter dan ooit met The Walking Dead. Zo goed dat er onlangs ook een spin-off is aangekondigd. Goed nieuws dus ook dat het hele seizoen een dag later na de Amerikaanse uitzending te volgen is op FOX!

Hoewel ik altijd een fan ben geweest, en mijzelf nog steeds als fan beschouw, is dit een serie die nooit het potentieel heeft waargemaakt die er wel in zit. Afleveringen als 'Clear' uit het derde seizoen en de pilot laten zien waartoe de serie in staat is als alles klopt, maar helaas wordt dat te vaak te niet gedaan door afleveringen die, hoewel zeker niet slecht, daar niet bij in de buurt komen. Daarom kan ik mij best wel vinden in de kritiek die vele fans van The Walking Dead strips (en velen van het grote publiek) hebben. Volgens de fans van de strips gaat er iets verloren in de vertaling van de strips naar het scherm en weet de serie het niveau en de kwaliteit van die strips nooit te evenaren. Anderen wijten het weer aan hoe de serie wordt geschreven en de karakters. Het antwoord zal vast ergens in het midden liggen.

Zelf mis ik vaak lef en ambitie bij de schrijvers van deze serie. Het lijkt net alsof zij (zeker AMC ook) content zijn om het publiek een bepaalde versie van The Walking Dead te presenteren die min of meer goed is, omdat zij toch weten dat er een groot publiek voor deze serie is. Iets wat de cijfers bewijzen. Maar als je een kijkje achter de schermen neemt, dan zie je dat de showrunners voor deze serie meermaals zijn vervangen en er redelijk vaak creatieve verschillen zijn geweest. Dat duidt er dus op dat er regelmatig conflicten zijn geweest over de directie van deze serie. En als je een poll zou nemen onder veel kijkers (of even kijkt naar de reactieboards van veel Amerikaanse televisiewebsites) dan moet je helaas tot de conclusie komen dat een groot deel van het publiek nou juist problemen heeft met de creatieve keuzes van de serie. Dat wil niet zeggen dat het geen goede serie is, maar dat toch velen het erover eens zijn dat het meer kan zijn dan het daadwerkelijk is.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de directie voor dit seizoen en afgaande van de seizoenspremiére hoop ik op te maken dat het een strijd wordt binnenin. Voor mij is The Walking Dead namelijk altijd op haar best geweest wanneer het ging om de onderlinge verhoudingen, de belangen en de politiek binnen de groep. Tikkertje spelen met zombies is leuk, maar je kunt maar op zoveel manieren een zombie neer maaien zonder dat het eentonig wordt. Juist wanneer de onderhuidse spanning tastbaar wordt en er conflicten dreigen, wordt het echt interessant. The Walking Dead is daarom ook altijd op haar best wanneer het gaat over de wereld die de zombie-apocalyse heeft achter gelaten en hoe de resterende mensheid daarin probeert te overleven.

Wanneer wij zien hoe zij zich proberen aan te passen aan de ontstane situatie en een leven proberen op te bouwen, ondanks dat het een leven is die altijd bedreigd wordt door ziekte, een schaarsheid aan voedsel en ja, ook zombies. Het moet gaan over: Is er wel genoeg voedsel voor iedereen? Ben ik in staat om mijn geliefden veiligheid te bieden? Is op deze manier leven wel leven en leef ik nog als ik morgen mijn ogen open? Dit soort existentiële vragen moeten de basis zijn rondom alles wat te maken heeft met de wereld waarin onze spelers zich bevinden. Nu daar ook ziekte bij zal komen, ben ik benieuwd hoe de serie dit zal oppakken. Er wordt nu een klimaat gecreëerd dat men nu ook binnen de gevangenismuren niet veilig zal zijn en dat zal de onderlinge verhoudingen op scherp (moeten) gaan zetten, dat zal overlevingsmechanismes in werking stellen en leiden tot confrontaties. En karakters (en het plot) hebben obstakels nodig om tot ontwikkeling te komen. Dus dat juich ik zeker toe.

Het is daarom ook mild interessant om te zien dat iedereen in de eerste aflevering van het vierde seizoen 'soort' van op hun plek zit. Er zijn nieuwe koppeltjes en het lijkt vredig. Er is een behoorlijke tijd voorbij gegaan zonder rampspoed en zelfs de nieuwelingen beginnen hun plek te vinden. Er is ook een soort raad die nu de beslissingen neemt en de verantwoordelijkheid delen kan weleens goed gaan uitpakken voor Rick (Andrew Lincoln, Strike Back). Zijn personage was mede debet aan een tegenvallende verhaallijn (onstabiele Rick in seizoen drie) en ik zit dan ook niet te wachten op meer van onstabiele Rick.

Gebaseerd op de vooruitzichten van dit seizoen weten wij dat deze vrede natuurlijk nooit lang bewaard zal blijven, want anders hebben wij geen show. Ik spreek dan ook de hoop uit dat de schrijvers van The Walking Dead zich in dit seizoen nog meer gaan richten op de onderlinge verhoudingen en op de machtsstrijd die ongetwijfeld zal uitbreken. Hoe gaat de nieuwe groep integreren met de oude? Zal er voortrekkersgedrag gaan plaatsvinden? Wie gaat het overleven dit seizoen? Want uiteindelijk zijn de zombies van secundair belang en is de grootste bedreiging voor overleving altijd de mens zelf geweest, daar veranderen zombies niks aan. En wanneer het gaat om overleven is de mens tot donkere dingen in staat, iets wat deze serie ook heeft laten zien.

En The Governor (David Morrissey, State of Play) is natuurlijk nog springlevend, dus dat zal zeker nog tot een clash leiden. Vooral omdat Michonne (Danai Gurira, Treme) hem nog niet vergeten is en hij haar zeker ook niet! De zoektocht naar een ander onderkomen zal ook zeker nog verder gegaan, want de gevangenis; nee, de tweede aflevering zal uitwijzen dat het daar niet (lang) veilig is. Ik ben dus benieuwd en beter dan het derde seizoen moet zeker kunnen, want dat was een vrij onevenwichtig seizoen en met een mindere seizoensfinale ook. De seizoenspremiére krijgt van mij in ieder geval een zeven en het is een goed begin van dit nieuwe seizoen. De makers hebben ook al toegezegd dat er redelijk wat dood en verderf gezaaid zal worden dit seizoen, dus ik wacht lekker af wat de resterende afleveringen ons nog zullen brengen. We hebben in ieder geval weer een schaakbord, maar dit keer met nieuwe pionnen. Wie doet dit seizoen de beste zetten? We zullen het zien..
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace