Thomas ten Veldhuijs geeft "The Walking Dead - Seizoen 11 (derde deel)" een 8.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 24 december 2022.
4
0

The Walking Dead - Seizoen 11 (derde deel)

The Walking Dead eindigt op hoge noot. Daarbij wordt er overigens al duidelijk verwezen naar de meerdere spin-offs die in ontwikkeling zijn.

Eindelijk is het zo ver. Het langverwachte slot van de twaalf jaar lopende serie The Walking Dead. Ondanks dat meerdere hoofdpersonages de serie eerder hebben verlaten, bleef de kwaliteit van de serie hoog, wat in dit laatste deel ook het geval was. Het bleef spannend, pakkend en soms ook emotioneel. Daarnaast kregen andere personages daardoor meer diepgang, wat meestal goed uitpakte. Ook al is dit echt het einde van de serie, blijft het duidelijk dat de wereld van The Walking Dead nog lang niet aan zijn eind is.

The Walking Dead
© AMC

Net als de vorige twee delen van het laatste seizoen, bestaat het derde en laatste deel uit acht afleveringen (afleveringen zeventien tot en met vierentwintig). Toch is er een duidelijk verschil met de eerste twee delen van het elfde seizoen. Veel afleveringen beginnen namelijk met een combinatie van korte fragmenten uit eerdere seizoenen waardoor het pad dat door de jaren heen is afgelegd nog duidelijker naar een einde leidt. Voor veel personages lijkt het na afloop van de serie een duidelijke afsluiting, maar er zijn meerdere spin-offs bevestigd, dus in theorie kan iedereen terugkeren.

De kern van het laatste deel is de opbouw van spanning binnen de Commonwealth tot en met de uiteindelijke escalatie. Daar spelen de (anti-)helden die we door de jaren heen hebben leren kennen ieder een duidelijke rol in. Zo voeren onder anderen Maggie (Lauren Cohen: Whiskey Cavalier), Negan (Jeffrey Dean Morgan: Supernatural), Daryl (Norman Reedus: Helluva Boss) en Carol (Melissa McBride: Dawson’s Creek) een vol offensief tegen de Commonwealth.

Ook al is dit echt het einde van de serie, blijft het duidelijk dat de wereld van The Walking Dead nog lang niet is afgelopen.

Maar ook de prominente figuren van de Commonwealth spelen een cruciale rol in het uitschakelen van het huidige (corrupte) gezag. Het militaire hoofd Michael Mercer (Michael James Shaw: Blood & Treasure), krijgt door het hele seizoen steeds meer door dat de familie Milton niet zo barmhartig is als ze doen overkomen en daardoor ontstaan er meer twijfels over zijn rol binnen de Commonwealth. Daarnaast zijn er meerdere personages die het huidige bewind omver willen werpen.

Zoals eerder aangegeven gaat het laatste deel voornamelijk over het laatste offensief tegen de Commonwealth. Daarbij spelen de Walkers meer een bijrol. Toch worden er nog steeds nieuwe ideeën verwerkt die grote gevolgen hebben voor The Walking Dead wereld. Ik ben dan ook benieuwd of die ideeën verder worden uitgewerkt in één van de vele aangekondigde spin-offs. Als daar geen gebruik van wordt gemaakt is dat een gemiste kans aangezien een specifiek idee hele grote gevolgen kan hebben op de manier hoe er met Walkers moet worden omgegaan.

Of Rick (Andrew Lincoln: Afterlife) en Michone (Danai Gurira: What if…?) nog tevoorschijn komen in dit seizoen, laat ik in het midden. Het is echter wel zeker dat hun verhaal in een spin-off wordt voorgezet. Negan en Maggie en ook Daryl zullen hun avonturen tussen de Walkers naar alle waarschijnlijkheid blijven voorzetten aangezien voor die personages spin-offs zijn aangekondigd. Dus Walking Dead fans hoeven in principe niet teleurgesteld te zijn.

Het laatste deel van seizoen elf van The Walking Dead, was wederom goed. Er zat actie, spanning en ook emotie in. Los van de politieke spelletjes binnen de Commonwealth en het omverwerpen van haar bewind worden er nog steeds frisse ideeën geïntroduceerd. Ook al heeft de serie naar mijn idee niet het niveau van de eerdere seizoenen weten te evenaren, bleef het pakkend. En in alle eerlijkheid, de lat was in het begin ook wel erg hoog gelegd.

Hiermee is een iconische serie afgerond, al voelt het niet zo. De meeste populaire personages gaan immers door met hun avonturen. Die zal ik zeker ook gaan kijken.

Op basis van het bovenstaande geef ik het derde deel van seizoen elf van The Walking Dead een welverdiende 8.
Volg The Walking Dead