7
Dennis Korpel geeft "The Walking Dead - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

The Walking Dead - Seizoen 1

Zombies... Normaal gesproken het domein van films en games, maar AMC durfde het aan om dit genre naar TV te halen. Weliswaar als een verfilming van een comic, maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Aangezien de comic een grote en sterke groep fans heeft, was het wel belangrijk om er ook daadwerkelijk een goede serie van te maken. Met het binnenhalen van Frank Darabont (Shawshank Redemption en The Green Mile) kon dit eigenlijk al niet meer mis gaan. Naast Mad Man en Breaking Bad moest dit de nieuwe topper van AMC gaan worden.

In het begin gaat de serie voornamelijk over Rick. Rick is een doorsnee sheriff in een van de vele kleine dorpjes die Amerika rijk is. Alles wijst op een doodgewone werkdag, totdat hij door een kogel wordt getroffen. Vanaf dat moment verandert zijn hele leven, al is hij zich daar op dat moment nog niet van bewust. Zodra hij ontwaakt uit zijn coma blijkt hij alleen te zijn achter gelaten in een ziekenhuis. Er volgt een stuk van ongeveer een kwartier waarin er bijzonder weinig conversaties voorkomen. De beelden die Rick ziet en de indrukken die de kijker opdoet spreken echter voor zich. Enig teken van leven valt er niet te bespeuren. Tot overmaat van ramp blijken zijn vrouw en zoon ook niet meer in hun huis te wonen. Vanaf hier begint eigenlijk het grote overleven, wat als rode draad door de zes afleveringen van het eerste seizoen heenloopt.

De serie kan enigszins worden vergeleken met Lost. Het zwarte rookmonster kan je zo inwisselen met kruipende en schreeuwende zombies. De groep hoofdrolspelers hebben geen idee hoe de wereld ervoor staat en moeten ook hier met elkaar er voor zorgen dat ze overleven. Dat er hierbij in de groep conflicten ontstaan en dat er her en der mensen sneuvelen, komt natuurlijk niet als een verrassing.

Wat leuk is om te zien, is dat er een aantal momenten voorbij komen waarin de hoofdpersonen tegen morele dilemma's aanlopen. Zo heeft een van de dames er absoluut geen moeite mee om iemand een geweer tegen zijn slaap te drukken, maar gaat het meenemen van een ketting in een verwaarloosd warenhuis haar net te ver. Ook de scene waarin men sterk twijfelt of het zin heeft om elkaar in te smeren met ingewanden van een van de zombies, is er een uit deze categorie.

In een serie die gaat over zombies, is het natuurlijk lastig om over geloofwaardigheid te praten. Toch zijn er wel een aantal dingen die net te toevallig zijn. Zo komt Rick wel heel toevallig uit bij het kamp met overlevers waar ook zijn oud collega, vrouw en zoon in verblijven. Dat zijn vrouw en collega het heel erg goed met elkaar kunnen vinden, is wat mij betreft een GTST sidestep die er best uit had mogen blijven.

TWD is een zombieserie die absoluut een breder publiek aan zich heeft weten te binden dan alleen de hardcore zombielovers. De zombies zien er goed uit, het wordt nergens echt heel smerig en het draait niet alleen maar om The Walkers. Dat seizoen 1 niet echt afsluit met een cliffhanger, doet niets af aan het feit dat ik niet kan wachten op seizoen twee. Er zijn toch nog wel een aantal zaken onbeantwoord gebleven, waar de schrijvers verschillende kanten mee uit kunnen gaan. We zullen echter tot eind oktober moeten wachten om te zien welke richting er gekozen zal gaan worden.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace