Thomas ten Veldhuijs geeft "The Walking Dead - Seizoen 11 - (eerste deel)" een 8.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 18 Oktober 2021.
3
2

The Walking Dead - Seizoen 11 - (eerste deel)

Een spannende start van het laatste seizoen van The Walking Dead.

Voor een serie dat aan haar elfde en laatste seizoen is begonnen en dat gedurende (vrijwel) al die seizoenen ontzettend sterk is geweest, waren mijn verwachtingen erg hoog. Zeker na de laatste aflevering van het tiende seizoen, dat naar mijn mening één van de beste van de serie is. Die aflevering ging over Negan (Jeffrey Dean Morgan, Supernatural, The Good Wife) gesitueerd in het begin van de uitbraak, door middel van een flashback. Daarbij wordt ook het verhaal achter zijn honkbalknuppel Lucille verder uitgediept, hoe dan ook een aflevering die je moet kijken. Het elfde seizoen gaat daar direct op verder en het is duidelijk dat Negan zich niet meer wegcijfert voor Maggie (Lauren Cohan, Supernatural, Whiskey Cavalier). Daarnaast zijn er weer nieuwe groeperingen die de vaste cast van The Walking Dead tegenwerken.

The Walking Dead
© AMC

Het laatste seizoen is in drie delen opgesplitst van ieder acht afleveringen. Deze recensie richt zich alleen op het eerste deel. De start van het elfde seizoen begint meteen goed. Er is spanning, actie, mysterie en de onderlinge verhoudingen van de personages worden op scherp gezet. Daarnaast zitten veel personages vast op een plek waarbij ze geen kant meer op kunnen. Ook wordt er direct een element geïntroduceerd dat volgens mij niet in eerdere seizoenen aan orde is gekomen, slapende walkers.

Als de rest van het seizoen zo door gaat, komt de serie waarschijnlijk sterk en solide ten einde.

In het middenstuk van het eerste deel van seizoen elf neemt het tempo een beetje af, om vervolgens tegen het einde weer met volle kracht vooruit te gaan. Naar mijn idee was dat vanaf aflevering zes en die van mij wat extra nadruk mag hebben. Dat was namelijk een erg spannende aflevering waarin werd behandeld hoe het is om achternagezeten te worden terwijl je doof bent. Daar wordt de kijker goed in mee genomen en ik zat een groot deel van de aflevering op het puntje van mijn stoel.

In het eerste deel van seizoen elf zijn er vier verhaallijnen die centraal staan. Allereerst heb je Negan en Maggie, met aanhang, die te maken krijgen met een nieuwe vijand: een gemaskerde groep die zichzelf de Reapers noemen. De leider daarvan is een doorgeslagen fanaat die denkt dat hij door God is aangewezen om over mensen hun lot te mogen beslissen. Daarnaast heb je Daryl (Norman Reedus) die ook in aanraking komt met de Reapers en in het bijzonder een Reaper met wie hij in het verleden te maken heeft gehad. De andere verhaallijn centreert zich rond de huidige inwoners van Alexandria waaronder Judith (Cailey Flemming, Better Things) die het moeilijk heeft met het gemis van haar moeder en vader. Ten slotte gaat er een verhaallijn over een groep die bij de Commonwealth terecht is gekomen, een grote samenleving met veel inwoners. Vooral die laatste verhaallijn zal waarschijnlijk centraal staan in de rest van het laatste seizoen.

Ondanks dat het eerste deel van het elfde seizoen erg goed is, zijn er ook een aantal punten die anders hadden gekund. Er wordt bijvoorbeeld erg veel stilgestaan bij het overlijden van personages die net zijn geïntroduceerd. Het is lastig om hier iets voor te voelen als de kijker nog niet heeft kunnen verbinden met die personages. Daarnaast ontbreekt er door de vele verhaallijnen soms wat focus. Het is begrijpelijk dat de makers alle verhaallijnen willen afronden, maar het had iets meer uitgesmeerd mogen worden. Desalniettemin is het eerste deel een goede start van de afronding van The Walking Dead. Als de rest van het seizoen zo doorgaat, komt de serie waarschijnlijk sterk en solide ten einde.

Alhoewel ik het jammer vind dat The Walking Dead ten einde komt, is er geen reden om getreurd te zijn. Fear the Walking Dead en The Walking Dead: World Beyond zijn er nog. Daarnaast is er aangekondigd dat er een nieuwe serie in ontwikkeling is specifiek gericht op Daryl en Carol en een anthologieserie genaamd Tales of the Walking Dead. Ook gaan er geruchten rond dat Negan een eigen spin-off serie krijgt. Die laatste is er eentje die ik zeker ga kijken, mocht die uitkomen.

Op basis van het bovenstaande krijgt het elfde seizoen van The Walking Dead een welverdiende 8,5.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace