8
Dave Scholting geeft "The Walking Dead - Seizoen 9" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 8 april 2019.
10
0

The Walking Dead - Seizoen 9

Nadat ik het vorige seizoen van The Walking Dead had bekeken was het voor mij zo klaar als een klontje. Na acht seizoenen had ik helemaal genoeg van Rick, Daryl, Michonne en de rest. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ik vooral genoeg had van de tergend langzame verhaallijnen die de makers in het zevende seizoen gestart waren. De onverwachte dood van enkele personages hielp ook niet echt. Deze waren alleen maar bedacht door de makers om de kijkers te choqueren. De beslissing van Rick (Andrew Lincoln, Strike Back) omtrent het lot van schurk Negan (Jeffrey Dean Morgan, Magic City) aan het einde van het achtste seizoen was voor mij echter de druppel. Dat voelde als een regelrechte anti-climax. Na acht seizoenen was het over en uit tussen mij en de eens zo populaire zombieserie. Helaas, maar zo gaat dat soms met series. En toen...

Niet lang na mijn resolute beslissing kwam daar het nieuws dat showrunner Scott M. Gimple vervangen zou worden door een nieuwe showrunner. Deze Angela Kang liet al snel doorschemeren dat zij met de serie terugwilde naar de hoogtijdagen van de eerste paar seizoenen. Dat wekte mijn interesse weer enigszins. Een frisse wind is soms précies datgene wat een langlopende serie nodig heeft. Ik was weer voorzichtig enthousiast geworden door deze uitspraken toen vervolgens het nieuws kwam dat hoofdrolspeler Andrew Lincoln ermee zou gaan stoppen. U zegt? Zonder Andrew Lincoln alias Rick Grimes géén Walking Dead, was mijn zelfverzekerde mening. Aangezien Lincoln nog vijf afleveringen in het nieuwe seizoen mee zou doen besloot ik om toch maar weer te kijken, al was het maar om te zien hóe Rick de serie zou verlaten.

Een prettiger tempo dan de laatste twee seizoenen

Vanaf het begin van dit nieuwe seizoen voel je die frisse wind door de serie waaien waar ik het hierboven al over had. Nieuwe openingstitels, een tijdsprongetje, maar vooral een prettiger tempo dan de vorige twee seizoenen én coole scènes waarin we eindelijk weer eens dreigende zombies zien. Want ook dát was ver te zoeken de laatste paar seizoenen. Het vertrek van Rick hebben ze wat mij betreft op een goede, mooie manier opgelost. Dat van Maggie (Lauren Cohen) iets minder vind ik persoonlijk, maar dat is showrunner Kang vergeven. Overigens vindt er na het vertrek van Rick nóg een tijdsprong plaats. Een behoorlijke flinke mag ik wel zeggen, maar het werkt wat mij betreft uitstekend.

The Walking Dead
© AMC

Na het vertrek van Rick zijn we in de serie namelijk plotseling een paar jaar verder. Het wordt al snel duidelijk dat er in deze tussenliggende jaren iets gebeurd is tussen de leiders van The Hilltop, The Kingdom en Alexandria, want de verhoudingen tussen deze drie leiders (Maggie, Ezekiel en Michonne) is niet meer wat het geweest is. Daarom besluiten Ezekiel (Kary Phaton) en Carol (Melissa McBride, The Mist), de koning en koningin van The Kingdom, een soort ruilbeurs/feest te organiseren waarbij de afgevaardigden van de verschillende leefgroepen hun goederen met elkaar kunnen ruilen zodat er weer genoeg voedsel, medicijnen, wapens en dergelijke voor iedere partij is en waarbij iedereen weer nader tot elkaar kan komen.

De aanloop naar dit samenzijn wordt echter overschaduwd door de dood van één van de personages en bedreigd door een nieuwe vijandige groep, genaamd The Whisperers. Deze groep heeft de gewoonte om zombies te villen en hun dode huid te gebruiken om zich voort te bewegen tússen de zombies en op die manier andere groepen te belagen. Intussen lijkt het erop dat er zich een band begint te ontwikkelen tussen Rick's dochter Judith (Cailey Fleming) en de grote vijand van haar vader van de afgelopen twee seizoenen, Negan.

The Whisperers, onder leiding van de huiveringwekkende Alpha, is een interessante, nieuwe vijand

Helaas voor The Walking Dead blijven de kijkcijfers teruglopen. Iets wat in mijn ogen eigenlijk onterecht is. De serie is duidelijk een stuk verbeterd ten opzichte van de laatste paar seizoenen. Het vertrek van Andrew Lincoln en Lauren Cohen is zoals gezegd goed opgevangen en The Whisperers, onder leiding van de huiveringwekkende Alpha (Samantha Morton, Fantastic Beasts and Where To Find Them), vormen een interessante nieuwe vijand. Bovendien zitten er weer een aantal ouderwets goede afleveringen tussen met nagelbijtende scènes die je op het puntje van je stoel doen zitten. Met name op de voorlaatste aflevering zal weer geschokt gereageerd worden door met name de fanatiekste fans. En in aflevering vijf, waarin we afscheid nemen van Rick, duiken drie oude bekenden van hem en de kijkers op en dit is op een hele mooie manier in het verhaal verweven.

Aan de andere kant is het misschien na het volgende, tiende seizoen ook wel gewoon mooi geweest en moet er een einde aan de serie komen. Misschien zijn de mensen wel gewoon zombie-moe aan het worden. Als Kang en haar team de stijgende lijn echter weten vol te houden, dan mag het wat mij persoonlijk betreft nog wel even doorgaan. En dat voor iemand die eigenlijk al afscheid had genomen van de reeks...
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace