8
anonymous geeft "The Walking Dead - Seizoen 9 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door anonymous op 14 december 2018.
9
0

The Walking Dead - Seizoen 9 (Eerste deel)

Vol verwachting klopt ons hart om te weten wat het nieuwe seizoen van The Walking Dead (TWD) ons brengen zal... De afgelopen 'paar' seizoenen (hoeveel seizoenen, daar zijn de meningen over verdeeld) waren nogal teleurstellend. TWD is zelfs terug te vinden in het rijtje 'Meest teleurstellende series van 2017' bij de serieverkiezingen van het jaar. Jammer, want het begon zo goed en het was een groot succes. Brengt het eerste deel van het negende seizoen hier verandering in?

Let op: deze review kan een spoiler bevatten! Als je nog niet naar het achtste seizoen hebt gekeken klik dan weg.

Wat opvalt in dit seizoen is dat we een behoorlijke sprong in de tijd hebben genomen. Eindelijk is het kindje van Glenn en Maggie geboren, is er wat landbouw om groente en fruit te verbouwen, is de benzine op (behalve bij Daryl...) en is de omgeving goed in kaart gebracht. Als ik voor mezelf spreek waren dit elementen uit het vorige seizoen die ik als ronduit ongeloofwaardig en best wel irritant beschouwde. Tevens breeduit in de media uitgemeten en waar misschien wel alle kijkers van The Walking Dead naar uitkijken, of tegenop kijken, is het einde van de personages Rick Grimes en Maggie.

We zien dat er in die tijdsprong het een en ander gebeurd is. Er lijkt wat frictie te zijn ontstaan tussen de verschillende samenlevingen en de vaste groep van Rick Grimes. Deze is dan ook een beetje uit elkaar gevallen. Negan zit nog steeds in zijn celletje en wordt nog met regelmaat bezocht door Rick, tot ongenoegen van Maggie terwijl Daryl heeft zoals het een einzelgänger betaamd zijn eigen plekje gecreëerd in the middle of nowhere.

Same shit, different season

In de eerste afleveringen van dit seizoen gaan we eigenlijk op dezelfde voet verder zoals de afgelopen seizoenen. Same shit, different season. Drama alom tussen de (minder) hechte groep, walkers, mensen die zonder toegevoegde waarde voor het verhaal het leven laten en de struggle met het 'nieuwe leven' opbouwen. De afleveringen hebben wel iets meer spanning en het prikkelt ook wel je nieuwsgierigheid als kijker. Maar dan.. ergens in het midden van het eerste deel van dit seizoen gebeurt er iets onverwachts. Het plot krijgt een wending en er vallen personages weg.

[image-5687]

Weer op zoek naar hints

Deze wending verrast mij met groot plezier, er is weer een behoorlijke sprong in de tijd genomen en als kijker begin ik weer te zoeken naar geheime hints. Wat kan er gebeurd zijn, wat speelt er onderling en hoe komt het dat de dingen zijn zoals ze zijn? Leuk! De walkers zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, de domme dode wezens evolueren. Iets wat onmogelijk leek voor de kijker, maar dit maakt The Walking Dead wel een stuk spannender.

Alom geef ik dit eerste deel van het nieuwe seizoen een 8. Een mooi cijfer als je bedenkt dat de eerste paar afleveringen niet echt om naar huis te schrijven waren. De andere afleveringen maakten een hoop goed. Ik heb een paar keer zelfs op het puntje van mijn stoel gezeten en vol verbazing naar de beeldbuis zitten kijken. En ik geef toe, met teleurstelling een week moeten wachten om de nieuwe aflevering te mogen kijken. De laatste aflevering eindigt ook spectaculair en er gebeurt iets waar ik me behoorlijk over heb verbaasd. Ik kijk met smart uit naar het tweede deel van dit seizoen.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace