6.5
Hessel Hoekstra geeft "The Walking Dead - Seizoen 8" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 25 april 2018.
6
0

The Walking Dead - Seizoen 8

Volgen jullie The Walking Dead nog? Dat lijkt me minder waarschijnlijk dan wanneer ik dit drie jaar geleden had gevraagd. Sinds het zesde seizoen doet de serie het zowel kritisch als commercieel matig. De kijkcijfers in de VS zijn de laagste sinds het tweede seizoen, en ook op MijnSerie klonken er geluiden van mensen die er maar mee gestopt waren. Zelf heb ik stug doorgekeken. Ja, het kostte me soms moeite, en ja, dit achtste seizoen haalt het niveau van het eerste, vierde of vijfde seizoen bij lange na niet. Maar toch is het niet onaardig.

Nadat Negan (Jeffrey Dean Morgan, Supernatural) het gehele zevende seizoen de tijd heeft gehad om Rick (Andrew Lincoln, Teachers) en zijn medestanders te tarten, is het nu tijd om terug te slaan. Rick heeft Negan de oorlog verklaard en begint met een meedogenloze aanval op Negans hoofdkwartier. Hoe en wanneer deze oorlog zal eindigen, is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat er aan beide kanten heel veel doden zullen vallen.

The Walking Dead is in rustiger vaarwater gekomen, en dat doet de serie goed

Het zevende seizoen was zeer matig, en dat had meerdere redenen. Tijdens dat seizoen probeerden de makers teveel in het seizoen te stoppen, maar hadden ze te weinig verhaal. Daardoor gingen ze gigantisch hard neer. Ze waren te ambitieus, en daardoor werd het gebrek aan kwaliteit op pijnlijke manier duidelijk als de uitvoering matig was. Dit seizoen lijken ze beter te weten waar ze heen willen. Ergens lijkt het er ook op dat ze minder ambitie tonen, en daardoor is de serie in een wat rustiger vaarwater terechtgekomen. Het is niet zo goed als seizoenen één, vier en vijf, maar dat probeert de serie ook niet te zijn.

Dat het oorlog is en dat er eindelijk gevochten wordt, is toch wel een beetje een opluchting. Na meer dan een jaar opbouwende spanning, is er eindelijk een ontlading. Het tempo ligt zeker in de eerste paar afleveringen ontzettend hoog en dat is een verademing. Er wordt een bepaald doel vastgesteld en daardoor kunnen de schrijvers beter naar een einde toewerken. Ook andere ontwikkelingen in de verhaallijn gaan nu iets sneller en dat miste heel erg in het vorige seizoen.

Toch worden er ook dit seizoen nog dezelfde fouten gemaakt

Toch worden er nog de nodige fouten gemaakt. Nog steeds is er te weinig verhaal om zestien afleveringen mee te vullen. Dat was tijdens alle vorige seizoenen duidelijk en hier is het weer duidelijk. In plaats van voortgang te maken met de verhaallijn en karakterontwikkeling, krijg je stukjes en beetjes te zien over de levens van secundaire figuren waar je als kijker helemaal niet in geïnteresseerd bent. We zien hoe personen van A naar B en terug rennen zonder dat het bijdraagt aan de voortgang.

Iets waar ikzelf heel dubbel in sta, is de dood van een belangrijk personage halverwege het seizoen. Het was absoluut niet nodig geweest. Het was stom, makkelijk te voorkomen en dat doet afbreuk aan dit karakter. Het voelde in eerste instantie als een manier om enkel het schokeffect de bedienen. Shockeren omwille van het shockeren moet nooit de bedoeling zijn. Toch diende deze dood als een plotmechanisme om het verhaal verder te drijven, en daarin zijn ze vooral tijdens de tweede helft van het seizoen geslaagd.

Nog steeds ben ik een heel groot liefhebber van de strips waar deze televisieserie op gebaseerd is, en in de stripboeken is dit overleden personage nog in leven. Sterker nog, dit karakter vormt een enorme spil in de gebeurtenissen na de All Out War-verhaallijn. Ook in dit seizoen bewijst The Walking Dead weer dat de serie het sterkste is wanneer de strips vrij trouw gevolgd worden. De eerste, vierde, dertiende en laatste aflevering waren vrij directe vertalingen van de strips en waren in mijn ogen ook de beste van het seizoen. Ze weten ongetwijfeld wel iets te verzinnen voor de verhaallijn voor het volgende seizoen, maar ik heb hier zo mijn twijfels over.

Ondanks dat het achtste seizoen van The Walking Dead nog steeds niet het niveau van eerdere seizoenen weet de halen, doet het rustige vaarwater de serie goed en voelt het meer gestroomlijnd aan. Toch worden er nog steeds dezelfde fouten als in eerdere seizoenen gemaakt en dat is jammer. De serie is al vernieuwd en krijgt het een nieuwe showrunner. Wat mij betreft is dat goed; momenteel kan frisse wind absoluut geen kwaad. Toch keek ik de afgelopen paar seizoenen hoopvol uit naar het volgende, om dan uiteindelijk teleurgesteld te worden. Ik hou mijn hart vast, maar laat ik hopen dat mijn hoop voor het volgende seizoen eindelijk eens uitkomt.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace