6
Helgoned geeft "The Walking Dead - Seizoen 7 (DVD)" een 6.
Geschreven door Helgoned op 26 november 2017.
2
1

The Walking Dead - Seizoen 7 (DVD)

Het zesde seizoen van The Walking Dead eindigde met een grote cliffhanger. De horrorserie gaat dan wel over zombies, maar de dreiging komt zoals vaker niet alleen van de doden, maar vanuit de menselijke hoek. Rick Grimes (Andrew Lincoln, Teachers) en zijn gezelschap worden gevangen genomen door een grote overmacht onder leiding van de beruchte Negan (Jeffrey Dean Morgan, The Good Wife). In het zesde seizoen wordt er veel gesproken over Negan, maar alleen in de slotaflevering was hij echt te zien. Deze Negan kondigt aan dat hij iemand van Rick’s groep zal gaan vermoorden. Dit doet hij als wraak voor slachtoffers die zij hebben gemaakt onder de volgelingen van Negan. In dit zevende seizoen wordt er niet lang om heen gedraaid, in de eerste aflevering wordt al snel duidelijk hoe Negan zijn wraakactie gaat uitvoeren. De toon lijkt dan gezet voor een heftig seizoen.

Negan krijgt Rick (en de rest van de groep) letterlijk en figuurlijk op de knieën aan de start van het seizoen. Zij moeten zich nu onderwerpen aan het regime van Negan en voor hem werken. De gebeurtenissen uit de eerste aflevering blijven iedereen nog heel lang bij. We kennen Rick natuurlijk al langer dan vandaag. Hij zal uiteindelijk proberen om wraak te nemen. Gezien de hoeveelheid volgers van Negan heeft hij daarvoor de nodige hulp nodig. De vraag is of hij die weet te vinden onder de verschillende groepen die er nog overgebleven zijn. Daarbij komen we ook een andere sterke leider tegen: koning Ezekiel (Khary Payton, General Hospital), een zeer kleurrijk figuur altijd vergezeld van een tijger. Hij heeft een eigen samenleving gecreëerd bekend als The Kingdom.

The Walking Dead
© AMC

Het zevende seizoen heeft duidelijk last van de heftige start. Het vervolg staat in schril contrast tot de eerste aflevering, waar de afleveringen veel meer voortkabbelen. Natuurlijk zijn er geregeld gevechten met zombies en is er een goed seizoenslot, maar de afleveringen voelen als een herhalingsoefening. Zelfs in de tweede seizoenshelft wordt vaak teruggegrepen op de gebeurtenissen van de eerste aflevering. Dat zijn vaak afleveringen waarin de belangrijkste personages niet eens voorkomen. Het tempo is vaak te laag om constant te boeien. Ook is het vrij duidelijk dat de makers steeds verschillende personages in de hoofdrol laten optreden, voordat er toegewerkt naar een slotaflevering.

Er was maar een handvol afleveringen waar je als kijker op het puntje van je stoel zat. En dat is dan helaas teleurstellend.

Het is voor het eerst dat ik als kijker van The Walking Dead het lastig vond om de aandacht er bij te houden. Afgezien van een sterk begin en einde gebeurde er te weinig dit seizoen. Gecombineerd met afleveringen waarin het verhaal plotgaten bevatte en ook de speciale effecten niet overtuigend waren, is dit seizoen er eentje om snel te vergeten. De makers hebben de lat natuurlijk heel hoog gelegd de afgelopen seizoenen en als je gewend bent om elke aflevering in spanning te zitten, kom je helaas bedrogen uit dit seizoen. Er was maar een handvol afleveringen waar je als kijker op het puntje van je stoel zat. En dat is dan helaas teleurstellend.

The Walking Dead
© AMC

De Nederlandse DVD is gelukkig weer een sterke uitgave. Er zijn audiocommentaren bij enkele afleveringen. Een reeks weggesneden en alternatieve scènes en maar liefst negen korte achtergrondfilmpjes. Uiteraard gaat één daarvan (In Memoriam) over personages die dit seizoen niet overleven. De meest interessante zijn Inside The Walking Dead met leuke interviews en The Making of the Walking Dead. In totaal is er ruim twee uur aan extra’s (naast de audiocommentaren). Hoewel dit seizoen tegenvalt ten opzichte van de voorgaande, is de DVD daarmee wel echt een aanrader. De makers hebben genoeg toegevoegd om de liefhebber van de serie over te halen de DVD aan te schaffen.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace