8
Helgoned geeft "The Walking Dead - Seizoen 6 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 24 Oktober 2016.
6
0

The Walking Dead - Seizoen 6 (DVD)

Na een ijzersterk vijfde seizoen was het afwachten waarmee de makers van The Walking Dead nu weer zouden komen. Zoals gebruikelijk heeft televisiestation Fox het seizoen weer in twee delen uitgezonden, eerst acht afleveringen en na een korte winterstop de volgende acht afleveringen. Het voordeel van een DVD box is dat je meteen het hele seizoen achter elkaar kunt zien. Het gegeven dat er een cliffhanger precies middenin het seizoen komt, valt dan minder op. In dit geval is dat een groot voordeel. Na een sterk begin, besteden de schrijvers veel tijd aan karakterontwikkeling en opbouw van dreigingen op de achtergrond. De afsluiting van de eerste seizoenshelft is niet erg spectaculair, maar de explosieve tweede seizoenshelft maakt dat ruimschoots goed.

De groep is neergestreken in het mooie omheinde stadje Alexandria. Daar lijken ze veilig te zijn, maar omdat het een horrorserie is, is dat uiteraard maar schijn. Er is een zeer grote horde zombies op weg naar Alexandria en er is een roversbende actief in de buurt. Beide ontwikkelingen zorgen voor genoeg spanning en sensatie. Het is niet allemaal kommer en kwel, want ze komen ook in aanraking met een andere gemeenschap in de buurt. Deze gemeenschap heeft de beschikking over voedsel, maar heeft ook te kampen met dezelfde roversbende. Het blijkt dat deze bende onder leiding staat van een zekere Negan (Jeffrey Dean Morgan, Supernatural). Leider Rick (Andrew Lincoln, This Life en Teachers) zou geen echte leider zijn als hij niet zou proberen om dit probleem voor eens en voor altijd op te lossen.

Niet iedereen was gecharmeerd van de cliffhanger, maar ik vond de seizoen finale een mooi open einde.

Dit seizoen heeft helaas te lijden onder de minder goede eerste seizoenshelft. Vanaf de tweede aflevering is het tempo redelijk laag en zijn er enkele vreemde ontwikkelingen. Dat zijn soms onverklaarbare keuzes van hoofdpersonen, maar ook een ongeloofwaardige plotwending. Dit maakt het seizoen niet geweldig, maar The Walking Dead blijft een goede serie. Het acteerwerk is sterk, de sets zijn prachtig en de effecten zijn weer een slag griezeliger dan het vorige seizoen. De actie in de tweede seizoenshelft is indrukwekkend en ik vind de laatste aflevering een mooie afsluiter. Niet iedereen is gecharmeerd van de cliffhanger, maar ik vind de seizoen finale een mooi open einde.

Deze DVD uitgave blinkt weer uit in de kwantiteit en de kwaliteit van de extra’s. Er zijn audiocommentaren bij zes afleveringen van schrijvers, regisseurs en acteurs. De commentaren zijn zoals gebruikelijk zeer interessant om te beluisteren. Ze bevatten veel achtergrondinformatie en er vallen geen stiltes. Er wordt ingegaan op de locaties, de speciale effecten en hoe het is als acteur op de set. Verder wordt er ook ingegaan op de keuzes van de hoofdpersonen en hoe deze passen in eerdere en latere gebeurtenissen van de serie. Je krijgt als kijker hierdoor ook meer inzicht in de beweegredenen van de hoofdpersonen.

The Walking Dead
© AMC

De andere extra’s zijn mooi om je in te verdiepen nadat het hele seizoen is bekeken. De verschillende korte featurettes zijn stuk voor stuk boeiend. The Making of The Walking Dead bevat een blik achter de schermen van ongeveer vijf minuten elk, bij alle afleveringen van dit seizoen. Omdat er in de serie nogal wat doden vallen, is er een tien minuten durend filmpje In Memorium waar stil wordt gestaan bij de belangrijkste slachtoffers. In 601: Out of the Quarry worden de sets en de logistiek van de scènes in de eerste aflevering van het seizoen toegelicht. Een mooi inzicht in de vele planningsactiviteiten van een aflevering. Andere korte documentaires zijn Guts and Glory: The Death of Nicholas, Strength in Bonds over de kerngroep overlevenden en The Faces of Death: Iconic Walkers of the Season over de meest opvallende zombies van dit zesde seizoen.

Er is een langere versie van de allerlaatste aflevering The Last Day on Earth bijgevoegd. Daarbij is er meer aandacht voor rivaal Negan, waarbij duidelijk wordt wat hij allemaal op zijn kerfstok heeft. Hoewel hij bijna constant buiten beeld blijft dit seizoen, is er ook een achtergrondfilmpje over Negan bijgevoegd, een voorbode van wat ons in seizoen 7 nog staat te wachten. Tot slot is er een aantal weggesneden scènes van een viertal afleveringen op de uitgave te vinden (totaal negen minuten). De makers weten het hoge niveau van de DVD-uitgaven van de serie vast te houden. Dit zesde seizoen van The Walking Dead is uiteindelijk een goed seizoen, kent een fraaie opbouw en cliffhanger en de DVD is een regelrechte aanrader.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace