6.5
anonymous geeft "The Vampire Diaries - Seizoen 5 (Eerste deel)" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 26 Maart 2014.
5
0

The Vampire Diaries - Seizoen 5 (Eerste deel)

Er zijn draken en dodelijke bruiloften op televisie en dat is best raar. Je kan ook populaire nerds zien en dat is ook best apart. Dan heb je nog het vijfde seizoen van The Vampire Diaries (TVD) waarin een ondode jongeman vast zit in een kluis op de bodem van een meer en er zo veel dubbelgangers zijn dat zelfs Tatiana Maslany hoofdpijn zou krijgen. Alle remmen zijn los en TVD is nog gestoorder dan ooit tevoren.

We zijn inmiddels beland bij het vijfde seizoen en als je nu een volwassen, rauwe en nuchtere vertelling wilt zien van mensen met een eeuwig leven, dan ben je hopeloos verdwaald. We beginnen het seizoen namelijk met twee vampiers die al stoeiend in bed de zomer van hun leven hebben. Elena en Damon zijn in een serieuze relatie en bekommeren zich niet om hun voormalige liefde streepje broer Stefan. Dat is best triest want de laatste keer dat we Stefan zagen, werd hij in een kluis gestopt door zijn slechte wederhelft en is momenteel in een oneindige verdrink-herboren-verdrink cyclus. Zijn exacte kopie, Silas, is ondertussen vrij als een vogel en is op zoek naar een bekend gezicht.

Een ander “belangrijk” personage dat compleet vergeten wordt, is Bonnie. Haar beste vriendinnen, Caroline en Elena zijn te druk met het hunkeren naar hunks en het omzeilen van collegelessen om te merken dat Bonnie dood is. Wij weten dat Bonnie zich vorig jaar opofferde om vriendje Jeremy terug te halen van de dood. Gelukkig kan hij geesten zien en communiceert Bonnie met haar vrienden via sms'jes die Jeremy stuurt. De meest verrassende plotwending tot nu toe is dat Bonnie niet het slechtste gedeelte van de serie is. Het blijkt dus dat een dode Bonnie best dramatisch en aangrijpend is. Als haar geest naast haar twee enthousiast glimlachende vriendinnen staat, voel je de pijn en het verdriet van een meisje dat niet de beleving van college kan delen. Er is nog een scène in de openingsaflevering die de machteloosheid van onzichtbaarheid uitzonderlijk goed gebruikt.

Bonnie mag dan voor de verandering boeiend zijn, heel veel andere factoren werken niet zo vloeiend als normaal. Inmiddels is het bekend dat de schrijvers het seizoen in drie delen hakken met ieder een eigen mythologie, overkoepelende verhaallijn en nieuwe personages. Op deze manier kan de serie verhalen vertellen op een rap tempo, waardoor je je geen moment hoeft te vervelen. De originele uitvoerende producenten, Kevin Williamson en Julie Plec hebben een stapje terug gedaan om ook andere projecten te coördineren. Daardoor liggen de dagelijkse taken van de productie bij schrijvers van het eerste uur zoals Caroline Dries, Rebecca Sonnenshine en Brian Young. Hoewel deze talenten ieder hun eigen kwaliteiten hebben, voelt de serie lichter en vluchtiger dan in eerdere seizoenen. Dat is een logisch proces in de TV wereld.

The Vampire Diaries is het pronkstuk van zender The CW en moet nog vele jaren mee. Dit seizoen bewijst dat duurzaamheid gepaard gaat met zwakkere belangen. De serie zet hoog in, maar herhaalt zichzelf daardoor vaak. De beste aflevering van de eerste helft is True Lies, geschreven door Young, omdat het bewust omgaat met de bizarre omstandigheden die de personages allemaal hebben meegemaakt. Het is een heerlijke aflevering die fris aanvoelt en elk personage een betekenis geeft. Helaas is juist die aanpak niet mogelijk op de lange baan. True Lies is bijvoorbeeld niet erg belangrijk voor het overkoepelende verhaal. Juist de combinatie van lol en ingrijpende wendingen maakte TVD in het begin sterk. De formule begint nu uit te werken.

The Vampire Diaries werkt met een groot plot, een handjevol vervangbare bijrollen en een roulette spel met Elena's leven als inzet. Er is doorgaans niet veel tijd om de personages echt te verdiepen door middel van verhalen, zoals Caroline's overgang tot vampier of Stefans moordlustige kant, zoals voorheen. Nu The Originals hun eigen serie hebben, is er een leegte om op te vullen. In plaats van te richten op de overblijvende vaste crew, kiezen de makers om in het diepe te springen. Het resultaat zijn twee verhaallijnen in de eerste helft van het seizoen. Een richt zich op de magie van de dubbelgangers en is, zoals we gewend zijn, onnodig gecompliceerd.

Vroeger betekende dit extra wendingen, maar nu zien we personages waar we toch niet om gaan geven en ontwikkelingen die er toch niet toe doen over een paar weken. Het voordeel is dat Elena en Katherine geforceerd scènes delen en met hun laatste scène vorig jaar is dat een traktatie. De tweede verhaallijn zal in het nieuwe jaar afgerond worden, maar implementeert nu al gebeurtenissen in het verleden van personages die alleen met een sceptische blik bekeken kunnen worden. Dit gedeelte speelt echter voornamelijk op de achtergrond af, aangezien Katherine langzaam de serie overneemt. Het geeft hoop dat TVD nog steeds weet welke kwaliteiten goed werken.

Je favoriete manipulatieve leugenaar is vampier af en dus kwetsbaarder dan ooit. Elena duwde de kuur vorig jaar bij Katherine naar binnen en nu is ze niet meer dan een vieze zwerver. Kat is altijd de slechterik geweest waar je voor juicht, zelfs toen ze Jeremy's nek liet omdraaien (wat toch al de toelatingseis is voor elke slechterik in de serie). Nu ze weer sterfelijk is, is ze simpelweg het beste gedeelte aan de hele serie. Dat, en ze heeft een verslaving aan fastfood. Ze walst door elke verhaallijn en heeft sprankelende dynamiek met elk personage. Wie had gedacht dat menselijkheid Katherine weer nieuw leven in zou blazen? Biologie waarschijnlijk. Door de eerste helft van seizoen vijf heen, krijgt Katherine alle interessante verhaallijnen. Als de romantische en wisselvallige gevoelens van Elena je vervelen, als je er niet tegen kan dat acteurs meer dan een rol spelen en als je op het punt staat een enkeltje New Orleans te kopen, dan is Katherine de reden dat je moet blijven. Spring wat ons betreft van het dek af, Elena, want Katherine heeft het roer nu in handen.
Volg The Vampire Diaries
I Was Feeling Epic
I Was Feeling Epic