7
Helgoned geeft "The Streets of San Francisco - Complete serie" een 7.
Geschreven door Helgoned op 2 september 2013.
0
0

The Streets of San Francisco - Complete serie

The Streets of San Francisco is de televisieserie waarmee meervoudig Oscarwinnaar Michael Douglas beroemd werd. Producent Quinn Martin bedacht in 1972 deze realistische politieserie die zich in de kleurrijke stad San Francisco afspeelt. Hij wist filmacteur Karl Malden te strikken voor de hoofdrol van de ervaren inspecteur Mike Stone. Voor de rol van zijn assistent, Mike Keller, trok hij de zoon van Kirk Douglas aan.

Politie- en detectiveseries waren zeer populair in Amerika in de jaren zeventig. Cannon, Baretta, Kojak, McCloud, McMillan, Starsky & Hutch waren allemaal langlopende hitseries. The Streets of San Francisco wist het in de luwte van die series ook vijf seizoenen vol te houden. De serie werd redelijk constant goed bekeken, maar wist nooit door te dringen tot de kijkcijfer top twintig.

De serie had drie toppers, zei Karl Malden altijd in interviews: de stad San Francisco en daarna de twee hoofdrolspelers. De Golden Gate brug komt prominent in beeld in het beginthema en San Francisco heeft natuurlijk Alcatraz, mooie stranden en de straten die op en neer golven. Karl Malden is een markante acteur met zijn dikke neus en donkere stem. Hij speelt veteraan Mike Stone, een weduwnaar en vader van een volwassen dochter. Hij is de mentor die zijn assistent de kneepjes van het vak leert. Steve Keller is een hoog opgeleide agent, die ambitieus en eigengereid is. Beide mannen leren van elkaar gedurende de jaren.

De twee agenten zijn zeer verschillend van elkaar, maar in de meeste afleveringen vullen ze elkaar naadloos aan en werken als een hecht team samen. Beide acteurs gingen voor hun rol ook op bezoek bij de SFPD, de San Francisco Police Department. Na de serie hielden ze contact tot aan de dood van Karl Malden in 2009.

In 1975 produceert Michael Douglas de film One Flew Over the Cuckoo’s Nest, waarvoor hij meteen een Oscar wint. Daarom verlaat hij de serie na de eerste aflevering van het vijfde seizoen, om zich volledig op zijn filmcarrière te richten. In de serie raakt Steve gewond en besluit dan om leraar te worden. Richard Hatch (later spelend in Battlestar Galactica uit 1978) wordt dan de nieuwe jonge partner van Mike Stone. De kijkcijfers dalen echter na het vertrek van Douglas en na 118 afleveringen stopt de serie. In de jaren negentig doet Karl Malden nog mee in de televisiefilm Back to the Streets of San Francisco, maar die leidde niet tot een vervolg. Michael Douglas deed niet mee aan die televisiefilm, hij was wel in San Francisco: om de bioscoophit Basic Instinct op te nemen.

De serie is goed verzorgd en de locaties zijn in alle afleveringen heel herkenbaar. Er is veel aandacht voor de persoonlijke omstandigheden van de misdadigers en de agenten. Vergeleken met de huidige politieseries is het tempo daarom niet erg hoog en zal nu niet iedereen de serie meer waarderen. De beide hoofdrolspelers en de mooie locaties zorgen er echter voor dat de serie boven de middelmaat uitstijgt. In Nederland zijn de eerste twee seizoenen op DVD verschenen. Er zijn veel gastrollen van later beroemd geworden acteurs zoals Don Johnson (Miami Vice), Tom Selleck (Magnum P.I.), Susan Dey (L.A. Law), Nick Nolte, Leslie Nielsen (The Naked Gun), Tom Bosley (Happy Days), Arnold Schwarzenegger en James Woods.
Volg The Streets of San Francisco
The Canine Collar
The Canine Collar