9
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Strain – Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 17 juli 2014.
1
0

The Strain – Eerste aflevering

Met een bloedstollende trailer en een angstaanjagende poster (die zelfs hier en daar is verwijderd en /of vervangen) werd ik aangetrokken door de nieuwe horrorserie The Strain. Zoals eerder verteld hou ik van horror, hoe enger hoe beter. Dus toen ik ook hoorde dat Guillermo del Toro (Hellboy & Pan’s Labyrinth) het brein was achter deze serie, wist ik dat ik voor de buis moest zitten vanaf het eerste moment. Carlton Cuse, de man achter Lost en Bates Motel, zorgde ervoor dat ik bijna zeker wist dat deze serie precies in mijn straatje zou moeten passen.

8 februari Night Zero 20:00 uur in New York JFK-vliegveld. Het eerste wat in mijn opkwam na ongeveer een half uur kijken was; rariteitenkabinet. En dan doel ik vooral op de karakters die een rol spelen in deze nieuwe horrorserie. Om te beginnen met Dr. Ephraim Goodweather (Corey Stoll, House of Cards), hij is hoofd van de CDC in New York. Eph zit midden in een scheiding, die hij niet wil, heeft een zoon en een verhouding met collega Dr. Nora Martinez (Mia Maestro, Alias). Eph en zijn collega’s komen als eerste aan in het ‘dode’ vliegtuig met 210 passagiers en personeel aan boord.

Om de spanning voor iedereen die het nog wil gaan zien erin te houden zal ik zo weinig mogelijk verklappen en zal ik mijn recensie zo min mogelijk richten op de inhoud van het verhaal. Dat het spannend en bij vlagen eng is, dat is zeker. Het verhaal, dat zich nog duidelijk moet ontvouwen, is voor mij een andere kijk op het beroemde verhaal van Bram Stoker’s Dracula. Origineel is het niet, apart des te meer. Vooral als we kennis maken met Abraham Setrakian (David Bradley, Broadchurch). Wat deze man weet moet nog duidelijk worden. Deze Abraham doet mij heel sterk denken aan Von Helsing de aartsvijand van Dracula.

Sommige dialogen zijn wat aarzelend en nog niet echt overtuigend, maar ik ben er zeker van dat dat goed gaat komen in de komende twaalf afleveringen. De meeste acteurs hebben ervaring en dat zal helpen, want doorsnee is deze serie van FX zeker niet. Voor mij als horror- en Dracula fan is deze serie een welkome afwisseling in de toch al rustige zomermaanden. Verwacht niet in de eerste aflevering meteen te weten wie wat is en wie wat doet, dat bouwen ze hopelijk prachtig op. Want ik wil dolgraag weten wie de oude man, Eldritch Palmer (Jonathan Hyde, Spooks) is, die leeft in een appartement waar de temperatuur rond de nul graden Celsius is.

De eerste aflevering is de moeite waard en ik ben nu al benieuwd hoe het verder gaat. Ik denk dat dit de beste zomerserie wordt, voor horror liefhebbers zeker, van dit jaar. Dus schrik je niet snel terug van bloed, schrikmomenten met de nodige geluidseffecten, gore en enge, rare en vreemde figuren is The Strain absoluut iets voor jou.

9 punten omdat een nieuw soort Dracula altijd welkom is.
Volg The Strain
The Last Stand