7.5
anonymous geeft "The Spoils of Babylon - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 26 januari 2014.
0
0

The Spoils of Babylon - Eerste aflevering

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: deze serie is niet voor iedereen. The Spoils of Babylon is een miniserie die bestaat uit zes afleveringen, en vertelt het verhaal van Devon Morehouse, zijn familie en de gedoemde liefde tussen hem en zijn zus, die als een sloopkogel door hun levens zwaait. Klonk dat een beetje te clichématig? Kijk dan maar eens de eerste aflevering..

Wie de cast en crew van deze serie opzoekt en een beetje bekend is met de Amerikaanse populaire cultuur, zal al gauw de invloeden van Funny or Die en Saturday Night Live (SNL) zien. Niet zo gek ook, want de serie is een productie van de komediewebsite Funny or Die, opgestart door Will Ferrell en Adam McKay. Beiden schreven zij ook voor SNL, evenals de regisseur van The Spoils of Babylon, Matt Piedmont. En wie een beetje bekend is met al deze namen, zal ook al gauw inzien dat deze serie één grote over-de-top parodie is. En daar moet je van houden.

De serie heeft een cast die niet zou misstaan in een film die een gooi doet naar een Oscar. Tobey Maguire en Kristin Wiig spelen de eerder genoemde broer en zus, Tim Robbins hun vader, Haley Joel Osment zal later in de serie verschijnen als Kristin Wiigs zoon en iedere aflevering wordt ingeleid en afgesloten door Will Ferrell. Het plan van de makers was om een absolute top cast te creëren, om ze later alleen maar onzin te laten doen. Goed, nu weet je een beetje over de achtergrond van deze serie en zou je eigenlijk al kunnen besluiten of deze serie iets voor jou is of niet. Maar voor wie het nog steeds niet zeker weet, volgt nu een analyse van de eerste aflevering.

De miniserie is een parodie op soapachtige series die in de jaren '70 en '80 in Amerika op de buis verschenen. De aflevering wordt ingeleid door Eric Jonrosh (Will Ferrell) de schrijver van het fictieve boek The Spoils of Babylon, die nu verfilmd is voor de televisie. Jonrosh vertelt hoe de serie tot stand is gekomen, en de constante wisseling tussen de twee camera’s (soms middenin een zin) waarmee dit interview wordt opgenomen, laat al meteen zien hoe deze serie bepaalde clichés op de hak neemt.

Devon Morehouse wordt op een dag langs de kant van de weg gevonden door Jonas Morehouse (Tim Robbins) en diens dochter Cynthia (later gespeeld door Kristin Wiig). Jonas besluit Devon te adopteren, maar merkt al snel dat zijn zoon en dochter een ongezonde aantrekkingskracht tot elkaar hebben. Het is een arme familie, maar Jonas is erop gebrand olie te vinden op hun land.

De dag voordat hem alles af zal worden genomen door de bank, geeft hij zijn zoon een kompas. Er volgt een absurdistische scène waarin Devon de inscriptie aan de binnenkant van het kompas hardop voorleest, die maar door blijft gaan, duidelijk te lang voor het kleine kompas, en uiterst filosofisch. Het eindigt uiteindelijk met ‘Your fat’, wat enige verwarring teweeg brengt bij Devon. Er had natuurlijk ‘Your father’ moeten staan, maar voor die laatste drie letters was helaas geen plek meer op het kompas. Een ontzettend flauwe grap natuurlijk, maar daarom niet minder lachwekkend. Het deed me erg denken aan de film Walk Hard: the Dewey Cox Story (waarin Kristin Wiig ook een grote rol vertolkt), en in die hoek moet je de serie dan ook plaatsen.

Direct hierna spuit de olie plotseling uit de grond, is de familie Morehouse gered, worden ze stinkend rijk en blijven broer en zus worstelen met hun gevoelens voor elkaar. Als Cynthia in 1941 haar negentiende verjaardag viert en ze elkaar innig zoenen, breekt ineens de oorlog uit in Amerika, en besluit Devon het leger in te gaan. Daarmee besluit de eerste aflevering en is de toon meteen gezet voor deze absurdistische parodie. The Spoils of Babylon is doordrenkt met slechte pruiken, rare cameratechnieken en verschrikkelijk neppe maquettes.

De kritieken op de serie zijn zeer wisselend, de een vindt het te flauw, de ander prijst de serie hierom juist. In een tijdperk waar series van hoge kwaliteit elkaar blijven opvolgen bij de grote zenders en het medium televisie niet altijd meer ‘low-brow’ hoeft te zijn, is deze serie voor mij een welkome afwisseling. Want hoewel ik net als ieder ander geen aflevering wilde missen van The Soprano’s, Mad Men, Breaking Bad en noem maar op, kan ik enorm lachen om een serie die het medium televisie op zo’n belachelijke wijze op de hak neemt. Want televisie mag af en toe best eens gewoon televisie zijn; absurdistisch en nutteloos vermaak. Expres onpretentieus. Low-brow.
Volg The Spoils of Babylon
So Sweet The Bells
So Sweet The Bells