8.5
anonymous geeft "The Red Road - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 28 februari 2014.
0
0

The Red Road - Eerste aflevering

Een nieuwe serie, een van de velen die in 2014 zijn opwachting maakt. Sommige spreken me helemaal niet aan, maar de trailer van The Red Road is anders. Sundance komt regelmatig met goede series. Ik noem een Rectify. Wat een topper is dat. Nu komt Sundance met The Red Road en één van de hoofdrollen in deze nieuwe serie is weggelegd voor Jason Momoa. De fans van Game of Thrones zullen hem vooral kennen als Khal Drogo. Ik zal niet ontkennen dat hij een van de redenen is waarom ik deze serie graag zou willen zien. Zijn rol in Game of Thrones was naar mijn idee veel te kort.

Goed, terug naar The Red Road. Na het zien van de trailer werd ik wel erg benieuwd. Wat mij opviel waren de mooie camerabeelden, de prachtige natuur en het gegeven; indianen tegen de rest. Maar, The Red Road is natuurlijk veel meer dan dat. De eerste aflevering begint meteen met indianenmuziek, beelden van helder groene bomen met een weg daartussen, dansende indianen en kinderen geschminkt als indiaan. En dan wordt het beeld wazig en komt de gestalte van Phillip Kopus (Jason Momoa) in beeld. Als het beeld duidelijker wordt, wordt ook zijn karakter duidelijk. Mijn gevoel zegt dat hij de slechterik in het hele verhaal is.

Buiten de indianen om en weer wegkijkend van Jason Momoa, zien we Harold Jensen (Martin Henderson, The Ring), een agent die zijn best doet om zijn gezin bij elkaar te houden. Zijn vrouw Jean Jensen (Julianne Nicholson, Masters of Sex) probeert van de alcohol te blijven. Haar stemmingswisselingen zorgen voor veel problemen binnen het gezin. Zij en Harold slapen niet meer in hetzelfde bed en hun oudste dochter Rachel (Allie Gonino, The Lying Game) vlucht in de armen van indianenjongen Junior (Kiowa Gordon, The Twilight Saga). Iets wat haar moeder niet kan accepteren. Jongste dochter Kate (Allie Gonino, True Blood) is bang dat het gezin uit elkaar zal vallen en probeert krampachtig de hele familie bij elkaar te houden.

The Red Road heeft meerdere verhaallijnen die in de eerste aflevering meteen allemaal verteld worden. Buiten die verhaallijnen komen ook maatschappelijke problemen aan de orde. Zo wordt het debacle indianen en de rest niet geschuwd. Er wordt openlijk gepraat over wat de 'White men' de indianen hebben aangedaan, en wat de indianen daarvan vinden. Ook worden familiebanden besproken. Moeders en zonen, moeders en dochters en alle problemen die tussen beiden ontstaan. Daarnaast wordt alcohol, en vooral het stopen daarmee, aangekaart. Julianne Nicholson speelt haar rol als gekwetste, afkickende moeder perfect.

The Red Road is een beklemmende serie, spannend en mysterieus. Als ik het in één zin zou moeten beschrijven, kan ik je nu al zeggen dat dat onmogelijk is. Hoe beschrijf je The Red Road? Misschien zijn het vragen als; hoever ga je om je familie te beschermen? Ben je bereid om voor hen je leven en je carrière op het spel te zetten? Zet je je normen en waarden aan de kant en hoe ga je om met schuldgevoel, woede en verdriet? Is het mogelijk om je te houden aan de wetten, die jezelf opgesteld hebt?
Voor mij is The Red Road een aanwinst. Verwacht bij deze serie geen harde knokpartijen en ruige seks zoals in Banshee, maar ook niet het trage van True Detectives. Deze serie kruipt onder je huid en blijft daar broeien. De camerabeelden zijn prachtig, de sfeer duister en de muziek geweldig. Ik ben erg benieuwd naar de tweede aflevering en hopelijk volgen er daarna nog vele meer.
Volg The Red Road
Shadow Walker
Shadow Walker