8
Helgoned geeft "The Professionals - Complete serie " een 8.
Geschreven door Helgoned op 22 Mei 2013.
0
0

The Professionals - Complete serie

The Professionals is een Britse politieserie die in december 1977 voor het eerst te zien was op de commerciële televisie. De serie sloeg destijds in als een bom door de actie, het sexisme en het vele geweld dat expliciet in beeld werd gebracht.

Het idee van de serie kwam van Brian Clemens, de bedenker van The Avengers (De Wrekers). Tijdens het maken van ‘De Terugkeer van de Wrekers’ (The New Avengers) kreeg hij ten eerste de twee hoofdrolspelers in het vizier. Martin Shaw en Lewis Collins speelden samen een gastrol in de aflevering “Obsession”. Samen met Albert Fennell en Laurie Johnson bedacht hij een serie rond de antiterreureenheid Criminal Intelligence 5 (CI 5). CI 5 is een organisatie die rechtstreeks onder de minister van Binnenlandse Zaken valt en waarbij de baas, George Cowley, alleen aan die minister verantwoording aflegt.

Voor de hoofdrol werd verrassend genoeg Gordon Jackson gestrikt. Deze klassieke acteur was bij het grote publiek zeer bekend geworden als de vriendelijke butler Hudson uit het wekelijkse kostuumdrama de Familie Bellamy (Upstairs Downstairs). In The Professionals is hij de spijkerharde George Cowley, een ex-militair die er niet voor terugdeinst om zijn agenten opdrachten te geven waarbij ze er helemaal alleen voor komen te staan. Zijn belangrijkste agenten zijn Ray Doyle (gespeeld door Martin Shaw) en William Bodie (gespeeld door Lewis Collins). Martin Shaw is bij de Nederlandse kijkers bekend als inspecteur George Gently en als rechter John Deed. Lewis Collins speelde na de televisieserie in een aantal succesvolle Europese actiefilms en werd midden jaren tachtig zelfs nog getipt als de nieuwe James Bond.

Het eerste seizoen kende meteen een aflevering die niet werd uitgezonden vanwege het geweld en de wijze waarop het thema racisme naar voren werd gebracht. Ook latere seizoenen kenden afleveringen die in sommige landen werden verknipt vanwege het geweld. De zaken waar de agenten mee te maken kregen waren bijvoorbeeld de ontvoering van een minister uit Israel, de opsporing van Duitse terroristen en de bescherming van een Arabische diplomaat die in London wordt achtervolgd door zijn tegenstanders.

Het is interessant om de televisieserie in de huidige tijd terug te zien. Ten eerste valt het getoonde geweld naar huidige maatstaven best wel mee. Ten tweede is het mooi om oude Londense locaties te zien en bijvoorbeeld de aankomst van een Hovercraft in Dover. De actie en verhalen zijn meestal zeer realistisch en de actie is prima gefilmd. Door de nadruk op actie en realisme kennen de meeste afleveringen weinig humor en daardoor zal de serie niet iedereen aanspreken. De wisselwerking tussen de beide agenten Doyle en Bodie is prima, de één gevoelig maar vastberaden, de ander keihard maar altijd strijdend voor zijn partner. In werkelijkheid konden de acteurs Martin Shaw en Lewis Collins elkaar in de loop der tijd steeds minder uitstaan en namen ze in 1982 na vijf seizoenen en 57 afleveringen graag afscheid van elkaar.

De serie is nog steeds een echte ‘cult’serie in Engeland. In de jaren negentig werd een remake gemaakt met Edward Woodward (The Equalizer) in de hoofdrol en al jaren wordt gesproken over het maken van een film. The Professionals was ook het beginpunt voor bijvoorbeeld regisseur Martin Campbell (Goldeneye), ook de latere James Bond acteur Pierce Brosnan speelde een kleine gastrol in de serie. Ook in landen als Spanje, Duitsland, Frankrijk en Tsjechoslowakije was de serie zeer populair. In Nederland is de serie destijds te zien geweest op het betaalkanaal ATN Filmnet in 1986. De eerste twee seizoenen zijn ook in Nederland op DVD verschenen.
Volg The Professionals
Nog onbekend
Nog onbekend