9
Bo Verhoef geeft "The Originals - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 9.
Geschreven door Bo Verhoef op 8 januari 2014.
0
0

The Originals - Seizoen 1 (Eerste deel)

Kan ik The Originals kijken, als ik The Vampire Diaries (TVD) niet hebt gezien? Dat is de vraag die velen zullen stellen aan zichzelf wanneer ze willen beginnen aan de The Originals. Als die-hard TVD fan kan ik die vraag persoonlijk niet goed beantwoorden, maar ik kan wel vertellen waarom dit een serie is die je absoluut gezien móet hebben, fan van vampierverhalen of niet! Even in het kort; The Originals is dus de spin-off van één van de populairste series van de Amerikaanse zender The CW, The Vampire Diaries. In laatstgenoemde serie keerden de verhaallijnen van de eerste vampiers ter wereld steeds wel terug, maar nu is er zelfs een gehele serie toegewijd aan de levens van Klaus (briljant gespeeld door Joseph Morgan), Rebekah (ijzersterk vertolkt door Claire Holt) en Elijah Mikaelson (gespeeld door mijn meest favoriete acteur op dit moment, Daniel Gillies). En ik kan me voorstellen dat mensen zoiets hebben van "O nee hè, niet wéér een serie met vampiers", want ook ik had mijn twijfels bij deze spin-off. Ik was bang dat het niet echt wat zou toevoegen aan TVD en dat het eigenlijk teveel op elkaar zou lijken. Wow, wat had ik het mis!

De serie speelt zich af in en rondom New Orleans, de stad die voor het grootste gedeelte is opgebouwd door de drie Originals. De stad is na hun vertrek echter ingenomen door Marcel Gerard (Charles Michael Davis), een voormalige leerling van Klaus die nu is uitgegroeid tot een grote en machtige vampier en zichzelf koning van de stad noemt. Hij regeert de stad met ijzeren vuist en buigt voor geen enkel schepsel. Weerwolven heeft hij weggejaagd uit de stad en de heksen mogen geen enkele vorm van hekserij beoefenen onder zijn regime. Klaus pikt dit niet en de rode lijn in het verhaal van The Originals draait dan ook om Klaus die de stad terug in zijn handen wil krijgen. Dit is echter niet het enige wat er gebeurd, zo krijgen we als kijker ook te maken met een bijzondere zwangerschap, krachtige heksen met vreemde en zelfs angstaanjagende heksenrituelen, opbloeiende en onverwachte liefdesrelaties en moordlustige daden.

Net zoals zuster serie TVD, levert The Originals dezelfde kwaliteit scènes en verhaallijnen, doordrenkt met een overvloed aan nieuwe mythologie en drama om de spanning en mysterie erin te houden. Toch zijn er ook zekere verschillen tussen de series. Zo is de spin-off een stuk duisterder, bloediger en meer volwassen. Waar TVD namelijk vooral draait om een driehoeksverhouding en de tegenslagen van jongvolwassenen, draait The Originals vooral om familiebanden, liefde, verraad en een flinke dosis machtsstrijd. De serie neemt hierdoor, naar mijn mening, een stuk meer interessante wendingen dan TVD. Zak daarom lekker achterover in je favoriete stoel en geniet van Klaus en de andere Originals, terwijl zij de prachtige oude stad, vol met geschiedenis, magie en duistere krachten, proberen te herstellen!
Volg The Originals
When the Saints Go Marching In
When the Saints Go Marching In