7.5
Bo Verhoef geeft "The Originals - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 10 Oktober 2013.
0
0

The Originals - Eerste aflevering

Eén van de heetste shows van de Amerikaanse zender The CW, The Vampire Diaries (TVD), heeft sinds kort een spin-off! Nadat in het vorige seizoen van TVD een speciale aflevering aan Klaus, Rebekah en Elijah was gewijd, is er nu een hele nieuwe tv-serie die draait om The Originals. Zelf dacht ik dat het misschien een beetje teveel van het goede was, vanwege het feit dat ik het vorige seizoen van TVD een stuk minder goed vond dan de voorgaande seizoenen. Toch had ik wel interesse in meer diepgang in het Originals verhaal. Daarom ben ik van mening dat de makers van The Vampire Diaries er goed aan hebben gedaan om toch iets meer te laten zien van The Originals.

De makers hebben een slimme zet gedaan bij het maken van de eerste aflevering van deze nieuwe serie. De makers gingen er namelijk van uit dat alle kijkers van The Vampire Diaries vanzelfsprekend ook naar The Originals zouden gaan kijken. De producers wilden echter tevens nieuwe kijkers aantrekken, die misschien helemaal niets van TVD hebben gezien of gehoord. Dat betekende echter wel dat de serie toegankelijk moest zijn voor nieuwe kijkers, waardoor de producenten enkele zaken zouden moeten uitleggen, zonder dat de vaste kijkers van TVD teveel herhaling zouden krijgen. De oplossing? Dezelfde evenementen, dezelfde gebeurtenissen, maar met een heel ander perspectief en met nieuwe details. Op deze manier was de pilot een parallel verhaal aan de aflevering van afgelopen lente, maar nu verteld vanuit het perspectief van de vampier Elijah (Daniel Gillies, Saving Hope).

Dus opnieuw wordt er verteld wat er gebeurd wanneer Elijahs broer Klaus (Joseph Morgan, Immortals) terugkeert naar New Orleans, de stad die Klaus praktisch samen met zijn broers en zus opgebouwd heeft. Klaus keert na 100 jaar terug naar New Orleans om te ontdekken dat zijn voormalige leerling Marcel (ontzettend goed en krachtig gespeeld door Charles Michael Davis) is uitgegroeid tot een grote en machtige vampier, die zichzelf koning van de stad noemt. Marcel regeert de stad met ijzeren vuist. Hij en zijn vampiers regeren de gehele stad, wonen in de open lucht en dat zonder ook maar één weerwolf in de buurt. Heksen wonen er nog wel, maar ook zij leven onder het bewind van Marcel. Dit heeft als gevolg dat elke heks die wordt betrapt op het beoefenen van hekserij, meteen zal worden gedood. Klaus pikt dit regime echter niet en wil er alles aan doen om de stad terug in zijn handen te krijgen.

Wat dat betreft is er niets nieuws aan voor de hardcore kijkers van TVD. Echter deze keer volgen we wat Elijah de hele tijd deed tijdens deze dag. Zo zien we dat hij probeert te onderhandelen tussen de heksen en zijn koppige broer. Klaus heeft namelijk door een enkele one night stand de weerwolf Hayley (Phoebe Tonkin, H2O/The Secret Circle) geïmpregneerd, maar wil hier niks van af weten. Terwijl de allereerste weerwolf-vampier baby veel kan betekenen voor zijn familiegevoel. Elijah probeert Klaus er dus van te overtuigen dat de baby veel kan betekenen voor de hele bovennatuurlijke wereld. Ondertussen houdt Elijah Klaus nog in de gaten in zijn strijd tegen Marcel en probeert hij Klaus te beschermen tegen Marcels rare activiteiten.

Ook al wordt het plot weer herhaald, het is erg verrassend om de aflevering nu vanuit Elijah's perspectief te zien. Vooral omdat ik Daniel Gillies net zo'n fantastische acteur vind als Joseph Morgan, die zijn rol als Klaus natuurlijk opnieuw waanzinnig vervult. Ik vind het daarom ook helemaal niet erg dat de eerste aflevering van The Originals minder om Klaus draait. Ik kan me wel voorstellen dat sommige kijkers niet weten wat het toevoegt aan The Vampire Diaries zelf, maar ik denk dat het zonde is als ze op deze eerste aflevering afhaken. Ik vind het vrij logisch dat ze sommige zaken moesten herhalen en ben dan ook niet bang dat producer Julie Plec er niet iets fantastisch van zal maken. Ik raad dan ook aan om lekker te blijven kijken en je te laten verrassen door alle fantastische acteurs van deze heerlijke serie!
Volg The Originals
When the Saints Go Marching In
When the Saints Go Marching In