7.5
Helgoned geeft "The Odd Couple - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 26 februari 2015.
0
0

The Odd Couple - Eerste aflevering

Terwijl Two and a Half Men haar laatste aflevering beleeft, gaat The Odd Couple bij CBS in première. Na theateropvoeringen en bioscoopfilms is het al weer de derde televisieversie van het verhaal van Neil Simon uit 1965. Ingeleid door het populaire The Big Bang Theory hoopt het best bekeken Amerikaanse televisiestation weer een comedy hit binnen te hebben gehaald.

Twee gescheiden vrienden gaan, niet helemaal van harte, samenwonen in een appartement in New York. Het appartement is van Oscar Madison (Matthew Perry uit Friends), een sportjournalist met een eigen radioshow. Hij is nog niet zo lang weer vrijgezel, maar al erg gewend aan het vrije leven en is een ongeorganiseerde, opvliegende sloddervos. In zijn werkende leven leunt hij op zijn assistente Dani (Yvette Nicole Brown, Community) die er voor probeert te zorgen dat zijn show op rolletjes loopt.

Als zijn echtgenote Felix Unger (Thomas Lennon, Reno 911) op straat zet, ziet hij maar één mogelijkheid en dat is bij zijn vriend Oscar intrekken. Beide mannen zijn echter elkaars grootste tegenpolen. Felix is supernetjes, gestructureerd, maar ook neurotisch en iemand met een lange gebruiksaanwijzing. Verder zit Felix nog middenin het verdriet van zijn scheiding. Kortom, twee zeer verschillende types die noodgedwongen met elkaar onder één dak leven. Genoeg voer voor komische situaties.

In 2013 werd de serie al aangekondigd, maar op 19 februari 2015 ging de serie dan eindelijk van start middenin het televisieseizoen. Ik ben geen liefhebber van Matthew Perry, maar de chemie tussen hem en zijn collega Thomas Lennon is vanaf de start op het scherm zichtbaar. In de eerste aflevering trekt Felix in bij Oscar en vervolgens probeert Oscar Felix over te halen om weer uit te gaan. Hij hoopt daarmee te voorkomen dat zijn vriend treurend op de bank alleen achterblijft. Het loopt echter heel anders dan Oscar had gehoopt.

Er is ook veel aandacht besteed aan de bijrollen. Ik vond deze bijrollen er duidelijk op gericht om in het verloop van de serie interessante verhalen rond deze rollen te kunnen bouwen. Bekende gezichten als Wendell Pierce (The Wire) en Dave Foley (NewsRadio) spelen vrienden van Oscar. Lauren Graham, jarenlang hoofdrolspeelster in Gilmore Girls, speelt Gaby, de ex-vrouw van Oscar. Verder spelen Leslie Bibb (Crossing Jordan) en Lindsay Sloane (Grosse Pointe) de twee dames uit het zelfde appartementencomplex, waar Oscar maar wat graag mee wil uitgaan.

Ik vond het mooi dat de eerste aflevering ook duidelijk elementen van de jaren zeventig serie heeft meegenomen. Sommige grappen kwamen ook in het origineel voor. Je kunt het gemakkelijk noemen, maar ik vond het vertrouwd aanvoelen. Matthew Perry liep al jaren met het idee voor deze serie rond, hij is ook uitvoerend producent en heeft Garry Marshall (producent van de jaren zeventig serie) als adviseur ingehuurd. Het beginthema is ook een fraaie bewerking van het origineel door Trombone Shorty, meer jazzy …. en met meer trombone. De pilotaflevering vond ik in ieder geval leuk genoeg om de rest van de twaalf afleveringen van de serie te gaan volgen.
Volg The Odd Couple (2015)
Conscious Odd Coupling
Conscious Odd Coupling