7.5
anonymous geeft "The Newsroom - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 8 Oktober 2013.
0
0

The Newsroom - Seizoen 2

The Newsroom (HBO), de serie over de Amerikaanse nieuwsshow ‘News Night’, is na een krappe negen afleveringen alweer een seizoen verder. De opbouw van het plot is sterk, maar de zwakke punten van de serie blijven, zij het in mindere mate.

Direct aan het begin van het seizoen wordt al snel duidelijk dat seizoen twee van The Newsroom een andere insteek heeft dan het eerste. De redactie wordt aan het begin van de reeks stuk voor stuk voor een team advocaten gezet en lek geschoten met vragen die de kleinste details moeten tackelen, waarom en waarover is niet erg helder. Er is een groot probleem, zoveel is duidelijk, maar de kijker wordt midden in de chaos gegooid en mag gaan gissen. De puzzel valt gedurende het seizoen in elkaar en is erg goed uitgewerkt: The Newsroom laat in dit seizoen ijzersterk zien hoe zeer mensen er naast kunnen zitten ondanks hun professionaliteit en voorzichtigheid, geholpen door pech en leugen. Wat overblijft is de schuldvraag: wie zal boeten?

The Newsroom is en blijft een dramaserie, dus ook in seizoen twee sudderen de spanningen tussen Will en McKenzy voort. Ook tussen Jim en Maggie blijft er wrok en onverwerkt leed, maar het tergende gedraai en geschommel lijkt (godzijdank) voorbij. Telkens wanneer het ‘dramatische’ de overhand krijgt wordt de serie naar mijn mening iets zwakker; de bijdehandse turbotaal van de redactieleden en het tempo waarin dingen gebeuren doet daarbij soms nogal geforceerd aan. In aflevering vijf (News Night with Will McAvoy) is het drama en het nieuws in evenwicht, wat meteen de beste aflevering van The Newsroom oplevert tot nu toe.

Het volgen van het reilen en zeilen van een nieuwsredactie is net als in het eerste seizoen weer erg, erg goed gedaan. Als het getouwtrek tussen mannen en vrouwen hierbinnen iets subtieler en geïnspireerder wordt gebracht, wordt The Newsroom misschien een serie waar je als liefhebber niet omheen kan. Met het laatste seizoen lijken de makers zich iets te hebben aangetrokken van de (veelal Amerikaanse) kritiek die de serie in Amerika overspoelde. De schrijvers moeten misschien groeien in het format, en waarom ook niet? Als seizoen drie er maar komt.
Volg The Newsroom
What Kind of Day Has It Been?
What Kind of Day Has It Been?