8.5
Leoni Jansen geeft "The Newsroom - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Leoni Jansen op 4 januari 2015.
0
0

The Newsroom - Seizoen 3

Als voor één van je favoriete series het laatste seizoen wordt aangekondigd, dan voelt dat alsof je een klein stukje van jezelf verliest. Het enige wat het leed dan misschien kan verzachten is als er een mooi einde aan de serie zit en geen cliffhanger. Zodat alle open eindjes netjes worden afgerond en al je vragen beantwoord. Het laatste seizoen van The Newsroom telt maar zes afleveringen dus de schrijvers stonden voor een mooie uitdaging.

We beginnen het seizoen in 2012, bij de aanslag tijdens de marathon in Boston. Het televisiestation, ACN, is op tijd ter plekke met goede verslaggeving. Iedereen is blij dat ze hersteld zijn van de blunder rond Genoa in het vorige seizoen. De kijkcijfers gaan helaas niet mee omhoog en ze staan vierde op de lijst van meest bekeken zenders. Dat valt uiteraard niet goed bij de bazen die over de financiën gaan.

De financiële problemen leiden tot een overname en daardoor tot veranderend beleid bij de verslaggeving. Dit zorgt voor spanning op de werkvloer. Daarnaast heeft Neal Sampat (Dev Patel, Skins) contact met een klokkenluider en hij wil aan de FBI zijn bron niet prijsgeven. De FBI valt daarom binnen bij ACN en arresteert het gezicht van de zender, Will McAvoy (Jeff Daniels, Dumb and Dumber), omdat Neal gevlucht is en hij ook de naam van de bron kent. De redactie staat op zijn kop.

Dan gaat alles verder in sneltreinvaart. Will wordt wekenlang vastgehouden, de nieuwe aandeelhouder drukt zijn stempel op de onafhankelijkheid van de uitzending en de journalisten en presentatoren willen niet langer op die manier werken. De spanning loopt (te) hoog op. En dan zijn er ook nog ontwikkelingen in de romances op de werkvloer. Ze hebben verhaal voor tien afleveringen in zes afleveringen gestopt en daardoor gaat het me soms allemaal wat te snel.

Maar de finale is wel een echte finale. Hoewel altijd nog een opening naar de mogelijkheid van een extra seizoen worden de verhaallijnen goed afgerond. Een mooi einde aan een fantastische serie met geweldige karakters. Ik ga ze ontzettend missen. Hopelijk komt Aaron Sorkin snel weer met een nieuwe serie van dezelfde kwaliteit.
Volg The Newsroom
What Kind of Day Has It Been?
What Kind of Day Has It Been?