6.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Mentalist - Seizoen 6 (Eerste deel)" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 31 december 2013.
1
0

The Mentalist - Seizoen 6 (Eerste deel)

Het zesde seizoen van The Mentalist begint waar seizoen vijf eindigde. Eigenlijk is seizoen zes opgedeeld in twee delen. Het eerste deel, aflevering één tot en met acht, is geheel gewijd aan de zoektocht naar Red John. De afleveringen hebben ook nog allemaal de rode kleur, of een verwijzing daar naar, in de titel.

Seizoen zes begint met Patrick Jane die de lijst van Red John verdachte terug gebracht heeft naar zeven verdachten personen. Hij en Lisbon zijn de enige die de lijst kennen, maar ook Red John heeft de lijst in handen gekregen. Omdat Lisbon het overduidelijk niet alleen met Jane wil afhandelen roept ze de hulp in van haar vreemde maar leuke CBI team. Cho die bijna nooit lacht en een man is van zéér weinig woorden. Van Pelt de bevallige, sympathieke computeranalist die is getrouwd met de wat onzekere, komische Rigsby. Met zijn vijven gaan ze de strijd aan met Red John. Langzaam maar zeker vallen er verdachten af, tot aan de climax in aflevering acht. En persoonlijk vond ik het niet echt schokkend, meer een anti climax. Het einde van Red John is niet spectaculair te noemen. Dat is een gemiste kans. Ze hadden het verhaal rond Red John veel beter en duidelijker kunnen laten eindigen. Je blijft als kijker toch zitten met veel vragen en antwoorden komen er (nog) niet.

De volgende afleveringen zijn op elkaar volgend en spelen zich af twee jaar nadat het verhaal rond Red John is geëindigd. De titels hebben nog wel kleuren in zich maar geen verwijzing meer naar rood. Dat is nogal een ommekeer voor de serie waar we hebben gekeken naar Jane en zijn zoektocht naar wraak. De CBI is opgeheven, Rigsby en Van Pelt hebben een eigen bedrijf en een dochtertje en Cho werkt voor de FBI. Lisbon is sheriff geworden en Jane zit op een eiland dat geen uitlever verdrag heeft met Amerika. De volgende afleveringen zijn ter eer en meerdere glorie van Jane die zijn vervelende, arrogante en zelfverzekerde zelf mag zijn. Binnen no-time weet hij je met zijn nare karaktertrekken en kopjes thee weer op de kast te krijgen, en iedereen loopt weer als een hondje achter hem aan. Ik zou graag zien dat er iemand kwam die Jane van dusdanige repliek kan dienen dat hij eens op zijn plaats wordt gezet. Maar helaas denk ik niet dat dat zo snel gaat gebeuren.

Of deze dame blijft kijken nu het verhaal met Red John is afgerond weet ik niet. Persoonlijk hadden ze het van mij bij zes seizoenen en acht aflevering mogen laten. 5 januari 2014 zal The Mentalist bij CBS weer verder gaan.

6.5 punten voor het roemloze einde van de zoektocht naar Red John.
Volg The Mentalist
White Orchids