6.5
Helgoned geeft "The Mentalist - Seizoen 3" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 27 juni 2013.
0
0

The Mentalist - Seizoen 3

Het derde seizoen van The Mentalist gaat door waar het tweede seizoen is opgehouden. Na de verdwijning van zijn vriendin Kristina Frye, is onze mentale hoofdpersoon Patrick Jane aangeslagen en wil eigenlijk liever niet meer aan het werk bij het California Bureau of Investigation (CBI). De verdwijning is het werk van grote vijand “Red John”, maar die krijgen we niet meteen te zien dit seizoen. In de eerste twee afleveringen krijgen we eerst een aantal redelijk standaard zaken voorgeschoteld. Pas in de derde aflevering komt Red John weer naar voren als Patrick Jane informatie krijgt over zijn aartsvijand en zijn verdwenen vriendin.

In de loop van de 24 afleveringen van het derde seizoen lijkt het alsof het politieteam steeds dichter bij Red John komt. Ook lijkt het alsof Red John een bron heeft binnen het CBI, waardoor hij het onderzoek kan dwarsbomen. Toch komt Patrick Jane aan het slot van het seizoen in een extra lange aflevering dan eindelijk recht tegenover Red John te zitten.

Het team van het CBI waar Patrick Jane deel van uitmaakt wordt nog steeds geleid door Teresa Lisbon en zoals gebruikelijk ondersteund door de twee agenten Cho en Rigsby. Er zijn nieuwe rollen voor agente Grace van Pelt en J.J. LaRoche, een agent van Interne Zaken die er plezier aan lijkt te beleven om iedereen van alles en nog wat te beschuldigen.

Het grootste deel van de afleveringen van dit derde seizoen is eigenlijk weinig verrassend. Op een paar uitzonderingen na, volgen de meeste afleveringen het vaste patroon. Een lokaal team is bezig met een misdaad, het CBI wordt erbij gehaald en Patrick Jane maakt het onderzoek dat lokaal is uitgevoerd belachelijk. Daarna vindt hij zelf de dader op een onorthodoxe manier, waarna het team Jane vaak redt uit de handen van de dader(s). Vooral de eerste aflevering waarin Jane eigenlijk niet aan het werk wil vond ik een domper na het slot van het tweede seizoen. Met een simpel leugentje weet Lisbon hem weer binnen het team te halen. Er zijn gelukkig een aantal uitzonderingen, waarbij vooral de laatste aflevering weer een fraaie cliffhanger is.

The Mentalist draait eigenlijk hoofdzakelijk om de Britse acteur Simon Baker, die de hyperopmerkzame, intelligente maar ook arrogante en eigengereide ‘helderziende’ Patrick Jane speelt. Patrick Jane is eigenlijk niet sympathiek, maar door het charmante spel van Simon Baker krijg je als kijker wel sympathie voor hem. Dat is essentieel, want de serie is verder een vrij gewone politieserie. Toch blijf ik als kijker mee leven met de soms behoorlijk irritante hoofdpersoon en zijn zoektocht naar de moordenaar van zijn vrouw en kind. De rest van de acteurs vind ik degelijk, maar ook niet meer dan dat.

Het beginthema van de serie blijf ik erg leuk vinden. Dit thema van de serie is extreem kort (ongeveer tien seconden) en gemaakt door Blake Neely. Het is een klein stukje uit zijn song ‘Believe’, dat wordt gespeeld terwijl mooi vormgegeven begintitels in jaren zestig stijl voorbijkomen. The Mentalist blijft voor mij een luchtige politieserie met een perfecte steracteur die met zijn spel de serie net iets boven de middelmaat uit tilt. Hoewel de kijkcijfers dalende zijn, heeft de Amerikaanse zender CBS inmiddels een zesde seizoen besteld dat in het najaar van 2013 in première gaat.
Volg The Mentalist
White Orchids
White Orchids