7
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Mentalist - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 20 Mei 2013.
0
0

The Mentalist - Seizoen 5

Eigenlijk had ik het na vier seizoenen we een beetje gehad met Patrick Jane (Simon Baker. Smith en The Guardian) en zijn eindeloze zoektocht naar Red John. Een zoektocht die maar mondjes maat voorkwam in seizoen vier. Maar ja, nieuwsgierig als ik was, ben ik toch weer begonnen aan seizoen vijf van The Mentalist. Want ze hadden Lorelei Martins (Emmanuelle Chriqui. The Borgias) gevangen genomen en konden er nu misschien eindelijk achter komen wie Red John nu werkelijk is.

Het begint zo’n beetje waar we ze achter hebben gelaten. Na de schietpartij, waar seizoen vier mee eindigt, geven de FBI en de CBI elkaar de schuld van het debacle. Jane is als een hond met een bot en wil Lorelei ondervragen over haar samenwerking met Red John. De relatie tussen Jane en Teresa Lisbon (Robin Tunney. Prison Break) is gespannen, omdat Jane vertelde dat hij van haar hield in de laatste aflevering van het vorige seizoen. Helaas verdwijnt Red John ook in dit seizoen weer snel naar de achtergrond en verzanden we weer in de gebruikelijke moordpartijen en Jane die het allemaal al weet. De verhoudingen binnen het team blijven nagenoeg hetzelfde. Cho (Tim Kang) blijft zijn stoïcijnse, zelfverzekerde zelf, wat af en toe leuke momenten oplevert tussen hem en de iets onzekere Rigsby (Owain Yeoman. The Nine). Ook blijft de aantrekkingskracht tussen Rigsby en slimme Van Pelt (Amanda Righetti. Reunion) latent aanwezig. Omdat Righetti zwanger is tijdens de opnames van seizoen vijf, blijft Van Pelt veel achter het bureau zitten en gaat ze zelfs een tijd weg op een computercursus. Dit geeft Rigby de tijd om na te denken over zijn relatie met de moeder van zijn zoon en Van Pelt en dat is wel aardig gedaan moet ik zeggen.

Toch blijf je kijken. Waarom? Omdat af en toe Red John de kop opsteekt. En Lorelei daar een belangrijke rol in speelt. Zeker als Jane dingen doet die eigenlijk helemaal niet kunnen. Ik wil in dit geval niet te veel spoilers weggeven. Lorelei hint op een gegeven moment dat Jane en Red John vrienden hadden kunnen worden toen ze elkaar de hand schudden. Het verraad van Lorelei komt haar duur te staan, maar geeft Jane weer wat aanwijzingen. En zo blijft het aardig om naar The Mentalist te kijken. Het is geen super goede serie maar weet je aandacht net voldoende vast te houden. Vooral de relaties tussen de teamleden komt in seizoen vijf meer en beter naar voren en heeft Red John meer invloed dan ooit te voren op het toch al bizarre gedrag van Jane. In één van de laatste afleveringen komt Jane zeer dichtbij het antwoord en de één na laatste en laatste aflevering van The Mentalist zijn van een zeldzame goede kwaliteit.

Ik vraag me af of we eindelijk in seizoen zes van The Mentalist er achter gaan komen wie Red John is?

7 punten voor seizoen vijf.
Volg The Mentalist