7
anonymous geeft "The Mentalist - Seizoen 4" een 7.
Geschreven door anonymous op 7 Maart 2013.
0
0

The Mentalist - Seizoen 4

Een paar jaar geleden zat ik aan de buis gekluisterd als The Mentalist weer op TV was, lekker een avondje genieten van Patrick Jane (Simon Baker) die op een leuke en originele manier misdaadzaken oploste. Al snel was het nieuwe er vanaf en werden de afleveringen naar mijn mening, net zoals series als CSI, voorspelbaar en was de opbouw van iedere aflevering precies hetzelfde. Aan mij de taak om uit te zoeken of ook seizoen 4 net zo voorspelbaar is als de eerste paar seizoenen.

Inmiddels is Jane (Simon Baker) al drie seizoenen bezig met het vinden van Red John. Samen met agent Teresa Lisbon (Robin Tunney), agenten Kimball Cho (Tim Kang), Wayne Rigsby (Owain Yeowan ) en Grace Van Pelt (Amanda Righetti) gaat Jane verder met het oplossen van verdachte zaken bij het CBI als adviseur. Seizoen 3 liep af met een zenuwslopend einde. Zou het dan eindelijk zo ver zijn en is Red John, de moordenaar van Patrick zijn vrouw en dochter, echt dood? Seizoen 4 gaat letterlijk verder waar seizoen 3 eindigde. Aan het begin van het seizoen kun je zien dat Jane gearresteerd wordt voor de moord op Red John, ofwel Timothy Carter. Natuurlijk moet er nog een heel seizoen gevuld worden en is duidelijk dat dit verhaal nog een staartje krijgt.

Lisbon is neergeschoten en ligt in het ziekenhuis, zij moet de consequenties onder ogen zien dat haar hele team, inclusief zijzelf, geschorst is. Niets is wat het lijkt - dat is het overigens nooit met Red John, daar draait de serie natuurlijk om - en de beruchte seriemoordenaar lijkt dood te zijn. Jane is niet overtuigd en weet zich op een meesterlijke manier, met zichzelf als advocaat, vrij te pleiten. Intussen probeert Jane zijn team weer bij elkaar te krijgen, en daar zijn aardig wat listen, trucjes en manipulatietechnieken voor nodig. Regels aan zijn laars lappen is immers zijn beroep. Niet de gehele cast blijft oud vertrouwd, het team van Lisbon gaat werken voor een nieuwe baas, namelijk Luther Wainwright (Michael Rady), die in het eerste opzicht een vriendelijke vent lijkt te zijn.

Het seizoen oogt een beetje rommelig met veel verschillende personages. Toch geven de FBI agente Susan Darcy (Catherine Dent), Cho’s ‘vlam’ Summer (Samaire Armstrong) en Wayne als daddy to-be het seizoen een leuke draai, wat de eeuwige zoektocht naar Red John weer op een zijspoor zet.

The Mentalist sluit af met een einde waarbij wederom veel vragen opduiken. Nog steeds is de opbouw bij veel afleveringen niet erg vernieuwend, maar spanning is er zeker. Op het acteerwerk is niets aan te merken en daarom een welverdiende, dikke 7.
Volg The Mentalist
White Orchids
White Orchids