6.5
Frederika Reihs geeft "The Mentalist - Seizoen 6 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door Frederika Reihs op 22 september 2016.
1
0

The Mentalist - Seizoen 6 (DVD)

Gewapend met een lijst van zeven verdachten - bevestigd door de moordenaar zelf - komen Patrick Jane en het California Bureau of Investigation dichter bij de ongrijpbare seriemoordenaar, terwijl ze de meest ingewikkelde misdaden van Californië oplossen. Wanneer het CBI gedwongen wordt stopgezet sluiten Jane, Lisbon en het team zich aan bij de FBI om een geheel nieuwe golf van mysteries aan te pakken... waaronder gevaarlijke aanvallen op voormalig CBI-leden.

The Mentalist
© CBS

The Mentalist wordt gekenmerkt door Patrick Jane (Simon Baker, The Guardian), een psychisch medium die gebruik maakt van zijn vroeger opgedane vaardigheden als frauduleuze, weliswaar succesvolle helderziende. Hoewel hij altijd heeft toegegeven dat iets als helderziend zijn niet bestaat, weet hij toch altijd de waarheid te zien door alle leugens die worden verteld. Dit komt goed van pas als consulent van het California Bureau of Investigation. Zoals je door de seizoenen heen steeds beter begint te begrijpen doet Jane natuurlijk niets zomaar. De enige reden dat hij rechtshandhaving helpt misdaden op te lossen is in de hoop om een beruchte seriemoordenaar te vinden: Red John.

Toen ik het recensie-exemplaar binnen kreeg was ik natuurlijk helemaal vrolijk. Ik kijk al lange tijd naar deze serie. De cover is eenvoudig, maar dit maakt hem juist zo mooi. Het straalt uit waar de serie en Patrick Jane voor staan; eenvoud in het oplossen van moorden en mysterie. Het leukste van dvd's vind ik altijd de bonusfeatures. De scènes die het toch net niet hebben gehaald en soms, zoals nu het geval is, een korte samenvatting van het seizoen met uitleg van de makers en de auteurs. Om even te beginnen bij het begin zal ik eerst wat vertellen over het seizoen, en daarna over de bonusfeatures!

Ik ben al jaren fan van The Mentalist, maar na 5 seizoenen is het Red John verhaal toch wel erg langdurig uitgemolken en kijk ik er met veel minder plezier naar. Het begin van dit seizoen, dat zich nog focust op de zoektocht naar Red John, de moordenaar van de dochter en vrouw van Jane, viel helaas naar mijn smaak ontzettend tegen. Alles draait om het terugbrengen van het aantal verdachten en meestal wordt er iemand van de lijst afgehaald door middel van moord. Dit haalt echter wel de spanning van het onderzoek naar de moord in die specifieke aflevering weg. Iedereen wordt maar gebruikt om Red John te vinden; de moord en de verdachten worden gebruikt voor het grote vraagstuk van Jane.

Gelukkig loopt deze verhaallijn op ongeveer de helft van het seizoen af en vanaf daar wordt het weer spannend. Dan draait het weer om de misdaden en het opsporen van de moordenaar door middel van het gedrag van de verdachten. Ze maken het dit seizoen nog even extra spannend doordat in enkele afleveringen voormalig CBI-agenten het doelwit zijn geworden. Helaas zorgt deze omslag in verhaallijn er ook voor dat enkele geweldige auteurs de serie verlaten waardoor ik toch enigszins droevig terug heb gekeken naar heel wat jaren kijkplezier met deze auteurs.

Zijn samenwerking met Teresa Lisbon (Robin Tunney, Prison Break) heeft ook in dit seizoen weer voor mooie momenten gezorgd en is weer naar een nieuw niveau gegaan. De hele serie zijn Jane en Lisbon een duo; ze werken samen aan de misdaden en tot een zekere hoogte vertrouwen ze elkaar. Lisbon zet haar hele carrière op het spel voor iemand die zonder logica en zonder feiten overal doorheen rent en misdaden oplost.

The Mentalist
© CBS

De bonusfeatures zijn echt een zinvolle toevoeging en hebben voor mij heel wat duidelijk gemaakt. De verwijderde scènes zijn natuurlijk altijd leuk om te kijken, hoewel ze niet echt iets toevoegen. De bonusfeature Patrick Jane: REDEEMED, RECOVERED, RESTORED vond ik een geweldige toevoeging! De schrijver van de serie geeft je wat meer inzicht in het hele idee achter Red John en waarom ze hem zo hebben neergezet. Alleen al hierom is de dvd het zeker waard. Gelukkig vonden ze zelf ook dat het hele verhaal om Red John toch wel zijn einde had bereikt, anders was dit seizoen toch wel anders afgelopen, en naar mijn idee zou dat dan niet in positieve zin zijn.
Volg The Mentalist
White Orchids
White Orchids