8.5
Dave Scholting geeft "The Man In the High Castle - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 24 december 2019.
5
0

The Man In the High Castle - Seizoen 1

Stel je voor dat de Tweede Wereldoorlog anders was verlopen dan hoe wij die kennen uit onze geschiedenis. Stel je voor dat de nazi's en de Jappen de oorlog gewonnen zouden hebben en dat zij de wereld al jarenlang in hun macht hebben. Dit is het intrigerende uitgangspunt van The Man In the High Castle, een serie van Amazon Prime.

De serie speelt zich grotendeels af in Amerika (en een klein beetje in Berlijn), dat in deze alternatieve wereld verdeeld is in twee partijen. Het oosten en midwesten van de Verenigde Staten, waaronder New York, staat onder regime van de nazi's. In het westen, waaronder San Fransisco, hebben de Japanners het voor het zeggen. De nazi's hebben hun deel het Greater Nazi Reich gesticht, de Japanners gebruiken de naam Japanese Pacific States. In beide delen van het land is het echter verre van prettig om daar te leven. Aan de start van de serie is het 1962. De nazi's jagen nog altijd op etnische minderheden en vermoorden de gehandicapten en chronisch zieken onder hen. De Japanse heersers zijn racistisch naar niet-Japanse mensen toe en geven hen minder rechten dan hun 'eigen' volk. Daarnaast is er ook nog een neutrale zone, genaamd Canon City. Dit is nodig ook, want er zijn volop spanningen tussen de nazi's en de Japanse heersers en dat resulteert in een soort van koude oorlog tussen beide partijen.

The Man in the High Castle
© Prime Video

De cast van The Man In the High Castle is dik in orde. Alleen al voor Rufus Sewell en Cary-Hiroyuki Tagawa, die de twee interessantste rollen hebben, zou ik de rest van de serie zonder aarzelen verder kijken. Tagawa (Lost In Space) speelt Nobusuke Tagomi, de Japanse minister van Handel. Tijdens het eerste seizoen blijft het lange tijd onduidelijk aan welke kant Tagawa nu eigenlijk staat en of hij te vertrouwen is. Mede daardoor vond ik dit een zeer intrigerend personage. Rufus Sewell (The Marvelous Mrs. Maisel) speelt SS Oppergruppenführer John Smith, die in New York onderzoek doet naar het verzet, dat uiteraard ook aanwezig is in deze alternatieve wereld. Hij heeft daarvoor een mol ingezet die zich zogenaamd heeft aangesloten bij het verzet. Deze Joe Blake (Luke Kleintank, Pretty Little Liars) brengt voor het verzet een truck naar de Neutrale Zone. Daar ontmoet hij Juliana Crane (Alexa Davalos, Mob City), die een pakketje komt afleveren dat zij heeft gekregen van haar halfzus Trudy (Conor Leslie, Titans). Vlak daarna werd Trudy vermoord door de Kempeitai, de Japanse politie.

Het pakketje blijkt filmmateriaal te bevatten waarin te zien is dat de Geallieërden de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen. Juliana beseft na het bekijken van de beelden niet wat dit precies betekent of hoe dit überhaupt mogelijk is. Ze is er echter wel meteen van overtuigd dat de beelden iets belangrijks betekenen. Juliana ontdekt dat het van groot belang is dat de filmbeelden koste wat het kost bij de juiste persoon, die The Man In the High Castle wordt genoemd, afgeleverd moeten worden. Wie hij precies is weet niemand. Waarom hij het filmmateriaal wil hebben weet ook niemand. Net zo min als wat hij met de filmbeelden van plan is. En wie heeft de beelden eigenlijk gemaakt? Aan het einde van het eerste seizoen weet je eigenlijk nog niet zo heel veel. Je krijgt echter wel te zien wie The Man In the High Castle is en dat is behoorlijk verrassend te noemen.

The Man in the High Castle
© Prime Video

The Man In the High Castle is gebaseerd op het gelijknamige boek van Philip K. Dick uit 1962. Er zijn al vele boeken van deze auteur verfilmd en die vind ik bijna allemaal top. Denk maar aan Total Recall met Arnold Schwarzenegger, Minority Report met Tom Cruise of Blade Runner met Harrison Ford. Ook deze televisieserie gaat erin als koek en is één van de betere series die ik de laatste tijd heb ontdekt. Het is een spannende serie geworden met een voortreffelijke cast die heel goed de sfeer van een na-oorlogse wereld heeft weten te vatten. De serie kan niet echt vergeleken worden met andere series en is wat mij betreft dan ook uniek. Dat past precies in mijn straatje, want series die teveel op elkaar lijken houd ik niet van. The Man In the High Castle heeft in totaal vier seizoenen gekregen van Amazon. Het laatste seizoen verscheen in november 2019. Ik hoop dat de overige seizoenen net zo goed zijn als dit eerste seizoen dat van mij een 8,5 krijgt als eindcijfer.
Volg The Man in the High Castle
Fire from the Gods
Fire from the Gods