Leuk?
0
0
Bekijk stemmen
The Lottery - Eerste aflevering
Zó jammer is dat. Zó jammer... wanneer een interessant gegeven om zeep geholpen wordt door een matige executie. Dat is het levensverhaal van The Lottery tot nu toe. Het concept is zeer interessant: in een distopische toekomst kunnen vrouwen geen kinderen meer krijgen. De oorzaak is moeilijk te achterhalen. In 2019 worden er maar zes kinderen geboren. Elke poging om de vruchtbaarheid te bevorderen is mislukt. Dr. Alison Lennon (Marley Shelton, Eleventh Hour) en haar team hebben een doorbraak gevonden: haar team is erin geslaagd om de eerste menselijke embryo's in zes jaar te ontwikkelen. Hierop besluit de president van de Verenigde Staten een loterij in het leven te roepen voor de verdeling van de embryo's. Maar, (en zeg me niet dat je dit niet van tevoren wist) natuurlijk is er een schimmige organisatie die zo haar eigen agenda heeft.
Het gegeven is zeer interessant. Wat als vrouwen inderdaad geen kinderen meer kunnen krijgen? Dat is een tragedie waar veel vrouwen niet eens over na willen denken. Dit probleem zou gepaard gaan met veel wanhoop en verdriet. Verdriet maakt mensen irrationeel en in staat tot irrationele dingen. Zoals vrouwen die wildvreemde mannen alle hoeken van de slaapkamer laten zien omdat zij die mannen vooraf hebben geselecteerd op vruchtbaarheid. Of mannen die professionele vrouwen bezwangeraars zijn. Wat in The Lottery gebeurd zou veel ethische en morele vraagstukken opleveren, die net als in de serie de wereldbevolking in haar greep zou houden. En, zou je vrouwen die deze opties hanteren het kwalijk kunnen nemen?
Het is dus boeiend, vooral als je de maatschappelijke implicaties erbij betrekt. Geen kinderen betekent geen continuering van het menselijk ras. Dat betekent uitsterving. Distopische of apocalyptische films/series zijn daarom zo populair: als kijkers kunnen wij erover discussiëren, filosoferen en uiteindelijk lekker met zijn allen tot de conclusie komen dat wij in zo een wereld niet willen leven. Het triggert dus de verbeelding, dat is waar deze pilot het van moet hebben. Want, de uitvoering... die laat te wensen over. Hoe interessant het gegeven mag zijn: het heeft allemaal weinig zin als het niet op boeiende en geïnspireerde wijze naar het scherm wordt vertaalt.
De cast is grotendeels kleurloos en niemand brengt het materiaal op een hoger niveau. Geen enkele acteur stijgt boven zichzelf uit óf wekt ook maar enige indruk. Marley Shelton slaagt er als hoofdrolspeelster niet in om de serie op haar schouders te nemen. Shelton is ronduit matig en zij maakt zich regelmatig schuldig aan over acteren. Daarnaast is Michael Graziadei (Kyle Walker, de man met wondersperma) evenmin boeiend of overtuigend. Het script is hier zeker debet aan. Het script serveert formulematige plotmechanismes die je verwacht in dit soort series. Dat zorgt voor onlogische taferelen: een ontslagen medewerkster die moeiteloos een embryo steelt in wat een zwaarbeveiligde instantie zou moeten zijn. Maar wacht we zijn nog niet klaar: een man die eveneens bijna moeiteloos iemand meeneemt uit een zwaarbeveiligde instantie. En we zijn nog steeds niet klaar: zonder al teveel moeite geclassificeerde informatie vrijgeven aan iemand die zich niet eens identificeert? Nee, The Lottery gaat te snel de onlogische en ongeloofwaardige kant op.
Visueel overtuigt deze introductie evenmin. The Lottery wordt op een vrij simpele manier gepresenteerd. Je kunt al snel opmaken hoe de vork in de steel zit én het wordt nergens penibel, terwijl er toch veel op het spel staat. Ik weet dat het een serie van Lifetime is, dus het zou onrealistisch zijn om cinematografische hoogstandjes te verwachten. Maar, het mag hier en daar wel wat spannender in beeld gebracht worden. Toch zal ik zeker de komende twee afleveringen bekijken. Ik heb vaker benoemd dat het tussen de tweede en vierde aflevering écht moet gebeuren. Het is (mits een pilot echt erbarmelijk is) onzinnig om een serie al na een aflevering af te schrijven. Het concept heeft echt wel wat en het hoeft niet eens heel goed te zijn om boeiende televisie op te leveren. Maar het gevoel dat het mij interesseert moet wel prevaleren boven wat niet werkt. Zodra dat niet het geval is, dien je op te stappen. Hopelijk laat The Lottery dat niet zo ver komen...
Volg The LotteryHet gegeven is zeer interessant. Wat als vrouwen inderdaad geen kinderen meer kunnen krijgen? Dat is een tragedie waar veel vrouwen niet eens over na willen denken. Dit probleem zou gepaard gaan met veel wanhoop en verdriet. Verdriet maakt mensen irrationeel en in staat tot irrationele dingen. Zoals vrouwen die wildvreemde mannen alle hoeken van de slaapkamer laten zien omdat zij die mannen vooraf hebben geselecteerd op vruchtbaarheid. Of mannen die professionele vrouwen bezwangeraars zijn. Wat in The Lottery gebeurd zou veel ethische en morele vraagstukken opleveren, die net als in de serie de wereldbevolking in haar greep zou houden. En, zou je vrouwen die deze opties hanteren het kwalijk kunnen nemen?
Het is dus boeiend, vooral als je de maatschappelijke implicaties erbij betrekt. Geen kinderen betekent geen continuering van het menselijk ras. Dat betekent uitsterving. Distopische of apocalyptische films/series zijn daarom zo populair: als kijkers kunnen wij erover discussiëren, filosoferen en uiteindelijk lekker met zijn allen tot de conclusie komen dat wij in zo een wereld niet willen leven. Het triggert dus de verbeelding, dat is waar deze pilot het van moet hebben. Want, de uitvoering... die laat te wensen over. Hoe interessant het gegeven mag zijn: het heeft allemaal weinig zin als het niet op boeiende en geïnspireerde wijze naar het scherm wordt vertaalt.
De cast is grotendeels kleurloos en niemand brengt het materiaal op een hoger niveau. Geen enkele acteur stijgt boven zichzelf uit óf wekt ook maar enige indruk. Marley Shelton slaagt er als hoofdrolspeelster niet in om de serie op haar schouders te nemen. Shelton is ronduit matig en zij maakt zich regelmatig schuldig aan over acteren. Daarnaast is Michael Graziadei (Kyle Walker, de man met wondersperma) evenmin boeiend of overtuigend. Het script is hier zeker debet aan. Het script serveert formulematige plotmechanismes die je verwacht in dit soort series. Dat zorgt voor onlogische taferelen: een ontslagen medewerkster die moeiteloos een embryo steelt in wat een zwaarbeveiligde instantie zou moeten zijn. Maar wacht we zijn nog niet klaar: een man die eveneens bijna moeiteloos iemand meeneemt uit een zwaarbeveiligde instantie. En we zijn nog steeds niet klaar: zonder al teveel moeite geclassificeerde informatie vrijgeven aan iemand die zich niet eens identificeert? Nee, The Lottery gaat te snel de onlogische en ongeloofwaardige kant op.
Visueel overtuigt deze introductie evenmin. The Lottery wordt op een vrij simpele manier gepresenteerd. Je kunt al snel opmaken hoe de vork in de steel zit én het wordt nergens penibel, terwijl er toch veel op het spel staat. Ik weet dat het een serie van Lifetime is, dus het zou onrealistisch zijn om cinematografische hoogstandjes te verwachten. Maar, het mag hier en daar wel wat spannender in beeld gebracht worden. Toch zal ik zeker de komende twee afleveringen bekijken. Ik heb vaker benoemd dat het tussen de tweede en vierde aflevering écht moet gebeuren. Het is (mits een pilot echt erbarmelijk is) onzinnig om een serie al na een aflevering af te schrijven. Het concept heeft echt wel wat en het hoeft niet eens heel goed te zijn om boeiende televisie op te leveren. Maar het gevoel dat het mij interesseert moet wel prevaleren boven wat niet werkt. Zodra dat niet het geval is, dien je op te stappen. Hopelijk laat The Lottery dat niet zo ver komen...
Reacties (2)