7.5
Nienke de Boode geeft "The Legend of Korra - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 30 januari 2021.
3
0

The Legend of Korra - Seizoen 1

Avatar: The Last Airbender is bij mensen van mijn leeftijd (rond de twintig) een klassieker, en dan eentje waar we graag nu nog naar kijken. Het is een van de weinige series die ik met veel plezier opnieuw kijk, en de magie van de wereld, karakters en verhaallijnen betoveren me nog steeds. Toch durfde ik het niet aan om het vervolg, The Legend of Korra, te gaan kijken. Ik had gehoord dat deze minder goed was. Mijn zusje was echter wel dapper genoeg en vertelde me dat het het zeker wel waard was. Nu Korra op Netflix staat was er eigenlijk geen excuus meer, volgens haar. Toch maar een keertje kijken dus.

Korte noot voor het verder lezen: mocht je The Last Airbender nog niet gezien hebben, ga die eerst kijken. Ik verwijs graag door naar de goede recensies die collega’s van mij hebben geschreven, waar de serie een welverdiende 10 en 9 kreeg.

Nu door met Korra. The Legend of Korra vindt zo’n 70 jaar na de gebeurtenissen van The Last Airbender plaats. Korra is de nieuwe Avatar, de enige in de wereld van deze animatieserie die alle vier de elementen (water, aarde, vuur en lucht) kan besturen; gewone mensen kunnen er maar één besturen, of helemaal geen. Met deze speciale gift komt bij haar ook de taak te liggen om de vrede op de wereld te bewaren. En dat blijkt nogal moeilijk voor de jonge Korra. Waar de vorige Avatar Aang de rust zelve was, is Korra een onverbeterlijk heethoofd.

The Legend of Korra
© Nickelodeon

Toch blijkt al snel dat ze wel moet leren omgaan met haar gebrek aan impulsonderdrukking. De stad waarin alles zich afspeelt, Republic City, is in gevaar. Er is onrust ontstaan tussen de mensen die wel in staat zijn om een element te besturen (de benders) en de mensen die dat niet kunnen. De Avatar, de beschermer van vrede, moet dit oplossen. Maar dan moet ze wel eerst leren om de lucht te kunnen besturen, en dat blijkt moeilijk voor de jonge Korra. Lucht is het element van rust en meegaan met de stroom. Korra gaat toch op een andere manier met het leven om.

Deze twee zaken vormen dan ook de rode draad door het seizoen heen: de onrust in Republic City en de moeite die Korra heeft met het laatste element dat ze moet leren. Daarnaast ontmoet ze nieuwe vrienden, begint ze een carrière als professioneel bender en leert ze het een en ander over relaties.

De wereld van Korra is een stuk moderner dan die van Aang was en heeft een steam punk gevoel. De serie is ook volwassener. Waar bij Aang altijd een beetje om zaken als de dood heen werd gedraaid, is dat hier een stuk meer aanwezig. Het seizoen eindigt bijvoorbeeld met een moord-zelfmoord. De thematiek van ingewikkelde sociale problemen en ongelijkheid passen hier goed bij.

Er zijn heel veel mooie punten, maar vertaaltechnisch is het niet altijd even sterk.

Hoewel ik die volwassenere toon kan waarderen, doet Korra’s serie wat mij betreft nog wel onder voor die van Aang. Dat komt voor een deel omdat Korra soms echt onuitstaanbaar is in haar standvastigheid. Maar het grootste probleem is verhaaltechnisch; als ze in de problemen komt, dan wordt ze gered door een deus ex machina. Daar had Aang aan het eind ook wel een beetje last van, maar dat was nog wat natuurlijker. In Korra vond ik het ronduit vervelend. Zeker de laatste vijf minuten van de laatste aflevering zijn hierdoor heel gek. Alles is mis, en alles kapot, maar twee deus ex machina’s later en het is weer 100% perfect. Een beetje alsof de schrijvers zich ineens realiseerden dat ze een eind aan het seizoen moesten breien en omdat niet duidelijk was of de serie vernieuwd werd, moest het maar gewoon goed komen.

Vergeten we de laatste vijf minuten, dan hebben we wel een goede serie te pakken. De wereld is prachtig getekend, de vechtscènes zijn net zoals bij Aang super vormgegeven met een prachtige choreografie en de karakters zijn interessant en multidimensionaal (in een tweedimensionale tekenserie). Het is voor de oude garde heel leuk en soms ook wel een beetje verdrietig om te zien wat er van iedereen terecht is gekomen. De nasleep van de vernietiging van de luchtstuurders wordt in deze serie echt heel hard duidelijk.

Er zijn zeker heel veel mooie punten dus. Maar vanwege de verhaaltechnische mindere kant verdient dit seizoen wat mij betreft zeker geen tien waar Aang die wel kreeg. Een 7.5 dan maar.
Volg The Legend of Korra
The Last Stand