9.5
anonymous geeft "The Leftovers - Seizoen 3 (DVD)" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 2 december 2017.
3
1

The Leftovers - Seizoen 3 (DVD)

Hoe zou jij reageren als je partner, collega, moeder of zoon (of elk van hen) van het ene op het andere moment in het niets verdwijnt? Dit gegeven vormt het centrale uitgangspunt van HBO-serie The Leftovers, die onlangs eindigde met het derde seizoen. Twee procent van de wereldbevolking verdween plotsklaps van de aardbodem en niemand heeft enig idee waar de ‘vertrokkenen’ heen zijn gegaan. De makers van The Leftovers kozen niet zozeer voor verklaringen waarheen of waarom, maar maakten de keuze om het perspectief van de achterblijvers te belichten. Hoewel de serie hierdoor in het eerste seizoen soms erg zwaar kon zijn en de eerste afleveringen niet heel gemakkelijk wegkeken, werd de serie beter en beter. Het tweede seizoen was al fantastisch, het derde seizoen gaat hier overheen en zorgt voor een fenomenaal slot van een zeer originele en gewaagde serie.

Het derde seizoen opent met een scène waarin we een gelovige gemeenschap zien die zich voorbereidt op het einde der tijden. De apocalyptische sekte weet zich echter geen raad als blijkt dat de wereld helemaal niet vergaat op de door hen verwachte dag. Het is een merkwaardige opening van het derde seizoen die, zo blijkt later, de kern van dit derde seizoen bevat. Na de openingsscène neemt de serie de kijker weer mee naar de wereld van nu en zien we dat het stadje ‘Miracle’ in Texas nog steeds ingenomen is door de grotendeels zwijgende, kettingrokende sekte die zichzelf omschrijft als ‘het Schuldig Restant’. Toch blijkt deze heerschappij van korte duur, als de ‘rust’ wordt verstoord door een drone die het centrum van de sekte als sneeuw voor de zon wegvaagt. Hierna maakt de serie een sprong van drie jaar in de tijd en schakelen we weer in in de levens van Kevin Garvey (Justin Theroux, Mulholland Drive) en Nora Durst (Carrie Coon, Fargo). Kevin is na de merkwaardige gebeurtenissen in het tweede seizoen (waarin hij worstelde én afrekende met zijn demonen) teruggekeerd naar zijn oude beroep en is nu actief als politiechef in Miracle. Nora, die haar complete gezin verloor op ‘De Dag van Vertrek’, lijkt haar leven met Kevin en haar baan als verzekeringsagent weer te hebben opgepakt. Verder zien we dat de ex-vrouw van Kevin, Laurie (Amy Brenneman, Private Practice) inmiddels getrouwd is met Kevin’s buurman John (Kevin Caroll, Being John Malkovich) en dat zij samen een praktijk runnen waarin zij mensen in contact proberen te brengen met overledenen. Nora’s broer Matt (Christopher Eccleston, The Others) werkt in het geheim aan een boek over alles wat Kevin drie jaar geleden meemaakte en verkeert ondertussen in een relatiecrisis met zijn vrouw Mary (Janel Moloney, The West Wing), die in het tweede seizoen na jaren plots ontwaakte uit een coma en zwanger bleek. Ondertussen bereidt de wereld zich voor op een mogelijke apocalyps. Het is immers bijna zeven jaar geleden dat twee procent van de wereldbevolking verdween, en voortekenen wijzen erop dat er iets groots staat te gebeuren.

Het is de meest bondige samenvatting van een serie die zich soms moeilijk in woorden laat vatten. The Leftovers is een serie die dan ook meer opheeft met karakterontwikkelingen dan met een consistent plot dat zich per aflevering ontvouwt. De makers kiezen er geregeld voor om één karakter centraal te stellen in een aflevering en laten de centrale verhaallijn dan even links liggen. Het zegt veel over de gewaagde keuzes die maker Damon Lindelof (hiervoor vooral bekend van de serie Lost) durft te maken. The Leftovers is een serie die speelt met het bovennatuurlijke, maar ook met de zin en onzin van religie en geloof in zijn algemeenheid. Karakters zoals Nora blijven zoeken naar antwoorden over wat er precies met de vertrokkenen is gebeurd, al is de kans klein dat ze deze ooit zullen vinden. The Leftovers richt zich dus niet op grote verklaringen over de vertrokkenen (zoals bijvoorbeeld een Bijbelse vervoering of een andere bovennatuurlijke verklaring), maar vooral op de impact die de gebeurtenissen hebben gehad op de mensen die zijn achtergebleven.

Daarnaast speelt de serie voortdurend met de gedachte dat de karakters die centraal staan in de serie, meer zijn dan simpele zielen. Zo probeert Matt stiekem een boek te schrijven over Kevin, die (in een fantastische aflevering in het tweede seizoen) gedurende een bijna-doodervaring terechtkwam in een wereld die symbool staat voor de plek waar de doden een ‘schaduwsamenleving’ runnen. Matt wil met dit boek een poging doen om het Oude Testament te doen vergeten en beschouwt Kevin als een soort ‘nieuwe Jezus’. De makers gaan echter niet per se mee in deze discussie en leggen de interpretatie van deze gebeurtenissen bij de kijker. Kijken we hier naar een man die in staat is om naar deze schaduwsamenleving af te reizen of naar een man die worstelt met zichzelf en innerlijke demonen en zich dit alles verbeeldt in zijn hoofd? De serie geeft dit soort antwoorden niet snel en zaait alleen maar meer verwarring door Kevin ook dit seizoen in een andere dimensie te laten verkeren en personages aan te dragen die zichzelf God noemen. Wat de serie hier vooral mee wil benadrukken, is dat mensen altijd blijven zoeken naar verklaringen en het onverklaarbare moeilijk zullen accepteren (denk aan de openingsscène met de uitblijvende apocalyps). The Leftovers is dus in de kern vooral een serie die de omgang van mensen met het onverklaarbare in beeld wil brengen.

Het derde seizoen is absurdistisch, soms extreem bizar, maar ook gewoon zeer origineel en fantastisch gemaakt. De serie werd bij de uitreiking van de Emmy-awards en soortgelijke prijzen ten onrechte volledig genegeerd. Mogelijke verklaring hiervoor is dat de serie nooit echt is aangeslagen bij een groter publiek, waarschijnlijk mede omdat de serie sterk afwijkt van de standaard. Wat echter een regelrechte schande is, is dat de cast ook grotendeels genegeerd werd. Op een Emmy-nominatie voor de geweldige Ann Dowd (die eerder dit jaar al een Emmy won voor haar rol in The Handmaid’s Tale) als Kevin’s demoon Patti Levin na, kwam de rest van de cast niet of nauwelijks in aanmerking voor belangrijke acteerprijzen. Na het zien van het derde seizoen is dit zeer onrechtvaardig te noemen, zeker omdat met name Justin Theroux en Carrie Coon ijzersterke en verbluffende acteerprestaties neerzetten en nergens onderdoen voor andere hoofdrolspelers in series. De rest van de cast is ook ijzersterk in dit derde seizoen, met verder onder meer nog Scott Glenn (Silence of the Lambs), Lindsay Duncan (Sherlock) en Liv Tyler (Lord of the Rings) in fantastische bijrollen.

Het is jammer dat The Leftovers het grote publiek nooit helemaal heeft weten te bereiken. The Leftovers is namelijk een van de beste, meest waanzinnige series van de afgelopen jaren. Lindelof weet de kijker keer op keer te verrassen omdat het verhaal zeer onvoorspelbaar is en alle kanten op kan gaan. Waar Lindelof eerder flink de mist inging met het einde van zijn serie Lost, weet hij The Leftovers te voorzien van een prachtig einde, dat niet per se aansluit bij de rest van dit seizoen, maar in de kern overeenkomt met datgene waar The Leftovers al die tijd om gedraaid heeft. The Leftovers is verbluffend, adembenemend en soms knettergek, maar zeer de moeite waard als je van series houdt die een origineel verhaal proberen te vertellen en niet willen kiezen voor clichés of de standaard. Het derde seizoen van The Leftovers vormt een passend en perfect einde voor een van de beste series van de afgelopen jaren.
Volg The Leftovers
The Book of Nora
The Book of Nora