anonymous geeft "The Knick - Seizoen 2 (DVD)" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 23 juli 2016.
3
0

The Knick - Seizoen 2 (DVD)

En daarmee wordt een nieuwe verslaving geboren

Geniaal en misschien daardoor ook gestoord en verslaafd. Met die drie woorden wordt John Thackery (Clive Owen, Children of men) perfect omschreven. Geniaal. Gestoord. Verslaafd. Toch schopt hij het tot chirurg in het Knickerbockerziekenhuis in New York. In het eerste seizoen was te zien hoe John verslaafd raakte aan de cocaïne en hoe het goedje zijn leven en werk beïnvloedde. Uiteindelijk kon ook hij niet voorkomen dat hij werd opgenomen in een ziekenhuis. Daar krijgt hij de kans om af te kicken en zijn leven weer op te pakken. Helaas was het in 1900 de normale methode om iemand af te laten kicken door middel van heroïne. En daarmee wordt een nieuwe verslaving geboren.

John kickt af in een ziekenhuis, althans dat is de bedoeling. Helaas raakt hij daar verslaafd aan heroïne en houdt hij zijn verslaving aan cocaïne in stand door plastische chirurgie uit te voeren op vrouwen. Dit uiteraard tegen betaling van cocaïne. Terwijl John afkickt gaan het leven en de werkzaamheden in The Knick gewoon door. Dr. Bertie Chickering Jr. (Michael Angarano, Will&Grace) neemt de taken van John Thackery waar. Hij werpt zich op als topchirurg en leert andere chirurgen de fijne kneepjes van het vak. Eén daarvan is de donkere arts Dr. Algernon Edwards (André Holland, 1600 Penn).

Dr. Everett Gallinger (Eric Johnson, Rookie Blue), bezoekt John in het ziekenhuis. Daar treft hij een compleet verslaafde en slecht uitziende man aan. Hij is slechts een schim van zichzelf. Everett neemt daarop een beslissing, want als het afkicken niet op de normale manier gaat, dan moet het maar op een andere manier. John is hem uiteindelijk dankbaar, maar de prijs die hij ervoor moet betalen is enorm. Uiteindelijk komt John Thackery weer terecht in The Knick. En zo is de cirkel rond. Alle chirurgen zijn weer aanwezig en de wetenschappelijk onderzoeken kunnen verder gaan.

Het tweede seizoen draait niet alleen om John en om het ziekenhuis. De personages worden vaker gevolgd in hun persoonlijke omgeving. Hun relaties worden uitgewerkt en hun levens worden onder de loep genomen. Eén van die verhaallijnen is die van de non Harriet (Cara Seymour, Zero Hour). Haar leven gaat niet over rozen en als ze het klooster uitgezet wordt, is het einde zoek. Ze vindt wel de steun die ze zoekt in de nieuwe ambulancechauffeur Tom Cleary (Chris Sullivan, The Americans). Deze verhaallijn grijpt me af en toe naar de keel. In San Francisco breekt ondertussen de pest uit. De meest gevreesde ziekte, die bestreden, of op z'n minst tegengehouden moet worden.

Het tweede seizoen van The Knick is zoveel beter dan het eerste seizoen. Dat seizoen was al erg goed, maar door het uitwerken van de diverse karakters en door John Thackery regelmatig naar de achtergrond te verplaatsen, krijgen de andere personages een grotere en belangrijkere rol. Een van die belangrijke rollen is van Dr. Everett Gallinger. Zijn gezin en zijn carrière worden onder de loep genomen.
Of er een derde seizoen komt van The Knick is op dit moment niet duidelijk. Van mij mag The Knick nog wel een seizoen krijgen. Aan de andere kant: als dit seizoen het laatste was, dan hebben ze ons achtergelaten met twee prachtige parels van seizoenen.

Als iemand je zo weet te boeien moet hij wel geniaal zijn

The Knick is via On Demand te zien op HBONL, maar ik kan je de dvd van harte aanbevelen. Elk van de vier dvd's heeft namelijk een bonus: een uitleg over de aflevering en je krijgt ook achtergrondinformatie over bijvoorbeeld de pest en de manier waarop er tegen verslavingen werd aangekeken.
Clive Owen is een briljant acteur, die voor honderd procent in de huid kruipt van zijn karakter. Alleen daarom kijk ik nog regelmatig de dvd's van beide seizoenen. Als iemand je zo weet te boeien moet hij wel geniaal zijn.
Volg The Knick
This Is All We Are
This Is All We Are