8.5
anonymous geeft "The Knick - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 7 november 2015.
1
0

The Knick - Seizoen 1

Gezondheidszorg, ziekenhuizen, medicijnen, werkwijzen. In de loop der jaren zijn we heel wat wijzer geworden. Toch is het ergens begonnen. Vroeger waren er mensen die reizend van dorp naar dorp de mensen hielpen met hun ziektes, pijntjes en wonden. Natuurlijk was het meeste kwakzalverij en aderlatingen waren de normaalste zaak van de wereld. Dat was allemaal in het verleden. Gelukkig stond de wetenschap niet stil en kwamen er doktoren, apothekers en ontstonden de eerste ziekenhuizen. En over dat fenomeen en over de arts die daarin werkt, gaat de mooie serie: The Knick, een afkorting van Knickerbocker Hospital, de naam van het ziekenhuis, waarin de serie zich afspeelt.

In The Knick speelt hij als de aan cocaïne verslaafde Dokter John Thackery de sterren van de hemel.

Clive Owen heeft nooit de status van superster bereikt, dit ondanks enkele successen zoals in: Closer, Sin City en Children of Men. De Britse, beschaafde acteur werd vooral bekend door het spelen van minder beschaafde karakters. Nog nooit won hij een prijs, maar dat wil niet zeggen dat Clive Owen het niet in zich heeft. In The Knick speelt hij als de aan cocaïne verslaafde Dokter John Thackery de sterren van de hemel. Hij kruipt helemaal in de huid van de vooraanstaande arts, die na tegenslagen in de liefde en in het werk, ook nog eens knokt tegen zijn verslaving aan cocaïne.

Waar hoorde je dat vaker? Vooraanstaand arts, briljant, en verslaafd. Juist Dr. House was ook zo'n serie. Maar, zijn The Knick en House met elkaar te vergelijken? Het antwoord is: nee! The Knick heeft niet een ziektegeval per aflevering. In The Knick loopt het leven van Dr. Thackery als een rode draad door het verhaal, maar ook de opbouw van het ziekenhuis, evenals het uitvinden van nieuwe technieken. Dat laatste wordt vooral gedaan op varkens, waarna hij het uittest op mensen. En dat gaat niet altijd goed.

Thackery krijgt concurrentie van, maar sluit tevens vriendschap met de donkere arts: Dr. Algernon Edwards (André Holland, 1600 Penn). Hij heeft aan Harvard gestudeerd, is gedreven, intelligent en een erg belangrijke chirurg voor The Knickerbocker. Maar ook hij moet een groot gevecht leveren; hij is de enige donkere persoon en hij zal zich moeten bewijzen tussen de compleet blanke bezetting van The Knick. In achterkamertjes en in kelders toont hij zijn chirurgisch kunnen aan de veelal arme bewoners van het New York van 1900.

Het ontstaan van de medische wetenschap is een erg interessant onderwerp

The Knick is een geweldige serie, een voorloper van Grey's Anatomy, House en zelfs E.R. Het ontstaan van de medische wetenschap is een erg interessant onderwerp. Het zien gebeuren en het meemaken is een ander ding. Wetend dat je als chirurg voor de eerste keer een operatie doet, die je voorheen alleen las in boeken, of oefende op een varken, vergt stalen zenuwen en zelfvertrouwen. The Knick is in Nederland te volgen op HBO, ik heb The Knick daarnaast ook op dvd mogen bekijken en dat was de moeite waard. Alleen al om de bonus dvd is dit eerste seizoen geweldig om te hebben. Je krijgt er een kijkje in de keuken, of liever gezegd, de operatiezaal van de serie. Hoe worden scènes gefilmd, wie werken er achter de schermen, hoe bereiden de acteurs zich voor. Daarnaast is er een deel van de bonus-dvd gewijd aan de kostuums, het leven in 1900 en niet te vergeten: de verslaving aan vloeibare cocaïne.

Het eerste seizoen van The Knick is een heerlijk seizoen, dat niet alleen fascinerend is om te zien, maar je ook nog eens dankbaar laat zijn voor de mannen en vrouwen, die vroeger begonnen zijn met de medische wetenschap. Zonder deze mensen was de medische wereld nooit geworden zoals wij hem nu kennen. Daarnaast heeft de cocaïne een slechte invloed op Thackery. Zijn verslaving eist erg veel van Thackery; de hallucinaties zijn extreem, en zoals bij elke drug, heeft hij er steeds meer van nodig. Hij wordt agressief en opereren gaat niet meer zoals hij wil. Hij zal een keuze moeten maken, afkicken of doodgaan. De laatste scène van het eerste seizoen is dan ook geniaal en geeft meteen een geweldige opening voor seizoen twee.

The Knick
© CineMax

Dus, geniet van The Knick en probeer niet te eten tijdens het kijken, want grote kans dat je niet alleen verbijsterd, maar ook misselijk de tv weer uitzet.