9
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Knick - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 november 2014.
0
0

The Knick - Seizoen 1

The Knick is niet zo maar een ziekenhuisserie. Nee, The Knick is net even anders. In de geweldige serie The Knick zien we het zeer prille begin van de moderne geneeskunde. Nu is er heel weinig in The Knick modern, behalve dan elektriciteit en een tweedehands röntgen apparaat. The Knick laat feilloos zien waarom je maar beter aan het begin van de twintigste eeuw niet ziek kon worden. Al hoewel Dr. John W. Thackery (Clive Owen, Chancer) alles op alles zet om zijn patiënten een zo goed mogelijke kans tot overleven te geven met de beperkte middelen die hij heeft. Het Knickbocker ziekenhuis midden in New York heeft met Thackery de beste en briljantste chirurg in huis maar Thackery kan het allemaal een beetje moeilijk verwerken en grijpt naar het medicijn cocaïne, toen der tijd was het middel vrij te verkrijgen en niet geregistreerd als narcotica.

Deze verslaving houdt hem op de been en is tegelijkertijd ook zijn achilleshiel. Maar de man weet uiteindelijk toch wat successen te behalen in de operatiekamer (circus) en dat is op zich is al een prestatie, zeker gezien in het licht van zijn verslaving en de armoedige, onhygiënische omstandigheden. The Knick wordt geleid door de charmante en gepassioneerde Cornelia Roberts (Juliet Rylance). De financiën wordt slecht en corrupt beheerd door Herman Barrow (Jeremy Bobb, Hostages), die regelmatig een greep doet uit de kas van het toch al noodlijdende ziekenhuis. De collega’s van Thackery hebben zo hun eigen problemen. Zo hebben we Dr. Everett Gallinger (Eric Johnson, Rookie Blue) die de rechterhand zou moeten worden van Thack maar dat niet wordt door onder andere zeer zware privéomstandigheden. Of Dr. Bertram "Bertie" Chickering Jr.( Michael Angarano, Will & Grace) die verliefd wordt op de verkeerde en de hete adem van zijn vader in zijn nek voelt.

Dr. Algernon Edwards (André Holland, 1600 Penn) zorgt voor grote verdeeldheid binnen het ziekenhuis. De rassen verdeeldheid zorgt ook voor de nodige ongeregeldheden buiten het ziekenhuis. En pas dan merk je dat sommige karakters, zoals Tom Cleary (Chris Sullivan, The Americans) die misschien wel een grote mond hebben maar een heel klein hartje. Een speciaal plekje heeft de non Zuster “Harry” Harriet (Cara Seymour, Zero Hour) ingenomen, ik noem haar de non met haar op de tanden. En dan is er een prachtige rol weggelegd voor Lucy Elkins (Eve Hewson, Blood Ties). Alle karakters spelen een hoofdrol, ieder is een radartje in het geheel. Tien afleveringen lang bewonder, houd en krijg je een hekel aan de karakters in The Knick. New York in 1900 is werkelijk prachtig in beeld gebracht.

De stilte die de serie begeleid is prachtig net als de muziek die af en toe te horen is. Er is duidelijk gekozen voor rust en stilte in de hectiek van het ziekenhuis en de levens van de karakters. Het verschil tussen arm en rijk is duidelijk maar staat niet geheel op de voorgrond. Wat wel duidelijk wordt gemaakt, zeer choquerend zelfs, is dat de slavernij misschien is afgeschaft maar Afro-Amerikanen zijn nog steeds rechteloos waren in deze tijd. Dat Edwards bij The Knick blijft is dan ook vreemd, omdat hij in Europa een prachtige carrière kon hebben. Het mooie van The Knick is de saamhorigheid tussen de acteurs, het voelt alsof ze al jaren samenwerken. Na de laatste aflevering is het mij duidelijk dat wij nu iets zien wat zo achterhaald lijkt, maar over honderd jaar zal deze tijd waarschijnlijk achterhaald lijken. Geheel terecht heeft CineMax de serie een tweede seizoen gegeven.

9 punten omdat je soms niet van de regen in drup kan komen maar van de regen in een plensbui.
Volg The Knick
This Is All We Are