7.5
anonymous geeft "The Good Wife - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 11 Maart 2014.
1
0

The Good Wife - Seizoen 1

In 2010 werd The Good Wife uitgezonden door een van de commerciële Nederlandse omroepen met telkens twee afleveringen achter elkaar. Aangezien ik kort daarvoor tussen de reguliere reclames al een teaser had gezien was ik erg gecharmeerd van de opzet van deze nieuwe serie. Het verhaal speelt zich af rondom het leven van Alicia Florrick (Julianna Margulies, Out for Justice). Zij is de vrouw van een voormalig officier van justitie. Ze probeert haar twee tiener kinderen, de 14 jarige Zach (Graham Phillips, Stolen Lives) en de 13 jarige Grace (Makenzie Vega, Saw), zo goed mogelijk te onderhouden, terwijl haar man Peter Florrick (Chris North, Cast Away) wordt gearresteerd vanwege een corruptieschandaal.

In het verleden heeft ze eerder gewerkt voor een advocatenkantoor en ze wil eigenlijk dit beroep weer opnieuw gaan uitoefenen. Via haar oude vriend, Will Gardner (Josh Charles, Dead Poets Society), krijgt ze een kans om bij het advocatenbureau Lockhart Gardner opnieuw onderaan de ladder te beginnen.
Will Gardner en Diane Lockhart (Christine Baranski, How the Grinch Stole Christmas) vormen daar samen het dagelijks bestuur. Beide zijn advocaat en nemen Alicia Florrick onder hun hoede. Diane en Will zijn zeer onder de indruk van haar vroegere werk en de connecties die ze in de loop van de tijd heeft opgebouwd, mede door haar man.

Naast Alicia werkt er nog een andere beginnende advocaat, Cary Agos (Matt Czuchry, Gilmore Girls). Ze krijgen beide een voltijds baan als beginnende advocaat toebedeeld. Zoals elk advocatenbureau heeft ook dit bureau een detective in dienst, Kalinda Sharma (Archie Panjabi, A Few Words). Tijdens het gehele seizoen zal zij veelvuldig ingezet worden om voor bepaalde zaken cruciale informatie – legaal of op een iets mindere legale wijze – aan te leveren.

Het is leuke en erg spannend om te zien hoe in elke aflevering van elk seizoen het toch weer anders kan lopen dan jezelf zou denken, daarbij kun je denken aan intriges, corruptie, tegenwerkingen tussen elkaar, maar ook samenspel met elkaar.

In de eerste twee a drie seizoenen wordt de aandacht voornamelijk gericht rondom de politieke carrière en de ups- en downs van Peter Florrick. Natuurlijk zien we ook de persoonlijke ontwikkeling van Alicia Florrick terugkomen en kunnen we zien hoe de advocatenfirma zich in de loop der tijd evolueert. Dit gaat allemaal gepaard met zeer afwisselende vaak uitdagende rechtszaken.

Deze eerste aflevering (die als pilot is uitgezonden) speelt het verhaal zich af rondom de terugkeer van Alicia in haar voormalige beroep als advocaat en haar aanstelling bij Lockhart Gardner.

Haar man Peter wordt gevangen gezet vanwege een corruptieschandaal en er wordt een zaak aangespannen tegen een moeder, die ervan wordt verdacht haar ex-man te hebben vermoord. Behalve deze zaken worden de bovengenoemde personen in deze en de komende afleveringen geïntroduceerd en zal het langzamerhand duidelijk worden hoe de verhoudingen tussen iedereen ligt.

Zelf vind ik de serie The Good Wife erg spannend en goed opgebouwd. Telkens als het einde van een aflevering nadert denk ik weer: He jammer, nu alweer afgelopen? Je hebt niet door dat je dan al meer dan 40 minuten zit te kijken. Het acteerwerk vloeit over het scherm heen als een warm mes door zachte boter. Er is zoveel gaande in The Good Wife dat elke aflevering weer een ander onderwerp van een andere personage wordt aangesproken. Kortom deze serie blijft mij boeien, en hopelijk ervaren jullie hetzelfde.
Volg The Good Wife
End
End