8
anonymous geeft "The Good Wife - Seizoen 6 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door anonymous op 27 november 2014.
0
0

The Good Wife - Seizoen 6 (Eerste deel)

Er zijn maar weinig series op televisie die zo briljant zijn als The Good Wife. Dat klinkt wellicht als grootspraak met de toenemende hoeveelheid kwaliteitsseries over de gehele wereld, maar The Good Wife onderscheidt zich met gemak. In een tijd wanneer draken, zombies en anti-helden regeren, is het de serie over een doodnormale vrouw die elke week blijft verbazen.

De meest vooraanstaande reden dat The Good Wife een van de allerbeste series is, is het lef van schrijversduo en partners Robert en Michelle King. Dankzij hun ongeëvenaarde aanpak in seizoen vijf, veranderde de fundatie van hun televisieserie tot twee maal toe. De afleveringen Hitting the Fan en Dramatics, Your Honor zijn van een ongekend hoog niveau. Dit seizoen zal moeite hebben de schok, invloed en emotie van die twee uren te overtreffen. Maar dat is niet zo zeer het doel van dit jaar. Zoals de Kings al meerdere malen hebben benadrukt is The Good Wife een "educatie van Alicia Florrick". Dit hoofdpersonage is niet alleen moeder, vrouw van een vreemdgaande politicus, advocaat en haar eigen baas. Alicia (nog altijd ijzersterk en toch subtiel gespeeld door Julianna Marguilles), is een vrouw die over de loop van de serie zichzelf verbeterd. Met dat in het achterhoofd is het einde van seizoen vijf, dat tevens de openingsscène is van dit seizoen, des te verrassender. "Wil jij je verkiesbaar stellen als openbaar aanklager van de staat?" vraagt perswoordvoerder Eli aan Alicia aan haar eettafel. Nog voor onze heldin antwoord kan geven weten wij als kijker al dat seizoen zes wederom een achtbaan wordt.

De Kings zijn genadeloos in het verstoren van de gevestigde orde. Marguilles manoeuvreert zich door de meest herkenbare en ongeloofwaardige situaties met gemak en kracht. Maar The Good Wife heeft nog zo veel meer te bieden. De eerste helft van seizoen zes laat dit wederom zien. De eerste aflevering, The Line, jongleert met alle personages, hoe ver verwijderd ze ook van Alicia's plot zijn. Haar voormalige baas Diane wil zich bij Alicia's jonge bedrijf voegen. Dit geeft vooruitzicht aan wat vaste grond om de serie op te laten staan, aangezien vorig jaar het tapijt meerdere malen onder de voeten van Alicia werd weggetrokken. Maar voor Diane zich bij Agos & Florrick kan voegen, moet Cary toestemming geven. Cary is ondertussen gearresteerd en krijgt met de andere kant van het rechtssysteem te maken, zonder dat zijn collega's hem kunnen helpen. Een onvergetelijke scene is wanneer Alicia in haar auto rijdt, de camera rusteloos om haar heen slingerend, en continu telefoontjes afhandelt. Van Diane die vraagt of de deal doorgaat, tot Eli die haar wil motiveren om een campagne te beginnen. Het signaleert dat dit jaar nog drukker gaat worden voor Alicia. Inderdaad, de vele verhaallijnen steven voort met een sneltreinvaart en hebben ieder een significante impact op zowel Alicia als elkaar.

Het voldoet om een dramaserie te zien die risico's durft te nemen en haar personages op de proef durft te stellen zonder ooit ongeloofwaardig te voelen. In tegendeel, The Good Wife behandeld elk verhaal en elke gastrol met gewicht en dat houdt de spanning hoog. Het politieke spel waar Alicia mee geconfronteerd wordt, haar potentiële romantiek met openbaar aanklager Finn, de evolutie van haar bedrijf en ook haar gezinssituatie die niet stil staat, zijn allen uitdagingen voor het hoofdpersonage die zich staande houdt, maar soms ook faalt. Alicia is niet minder gecompliceerd dan een Walter White of een Don Draper, maar ze blijft een gewone vrouw. Ze dealt geen drugs zoals Nancy Botwin of lost zaken op als Veronica Mars. Alicia heeft loyaliteit gezworen aan haar man, ze neemt verantwoordelijkheid voor haar kinderen maar ze laat zich nergens door beperken om te komen waar ze wil in haar carrière. Terwijl Alicia de zaak van Cary behandeld, heeft ze ook problemen thuis, behoefte aan een goed glas wijn en moet ze antwoord geven op Eli's vraag. Haar wereld houdt niet op met bestaan en dat maakt de serie en haar personage zo indrukwekkend.

Alsof een ijzersterk hoofdpersonage en ongekend niveau plotontwikkelingen niet genoeg zijn, geniet The Good Wife ook van bruut geweld, schaamteloze seksscènes, fantastische klassieke muziek van componist David Buckley en een zeer rijk, uitgebreid scala aan gastrollen, de een nog meer memorabel dan de ander. Ja, de serie draait om een gewone vrouw die zich staande houdt in een uitdagende wereld, maar je weet inmiddels ook wat ze zeggen; laat de titel van de serie je niet voor de gek houden...
Volg The Good Wife
End
End