8.5
Eline Hermans geeft "The Good Wife - Seizoen 4" een 8.5.
Geschreven door Eline Hermans op 30 Oktober 2014.
1
0

The Good Wife - Seizoen 4

The Good Wife is terug met een vierde seizoen. Deze kwaliteitsvolle serie is een absolute voltreffer bij het publiek en dat is ook absoluut verdiend! Ook in dit seizoen zien we hoe Alicia Florrick (Julianna Margulies; ze is vooral bekend door haar rollen in ER en The Sopranos) keer op keer de strijd aan gaat in en rond de rechtbank. Als er één ding is dat de kijkers hebben geleerd, dan is het dat deze advocate geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken:

“You're worried about my husband, Mr. Childs. You've obviously never made a woman angry.”

Dit seizoen steunt op drie belangrijke pijlers die de rode draad zijn doorheen de verschillende afleveringen. De eerste pijler geeft ons een déjà vu-gevoel, want we zien Alicia Florrick opnieuw aan de zijde van haar man, Peter Florrick (Chris Noth; zijn meeste belangrijke acteerprestaties zijn terug te vinden in Sex and the City en Law & Order: Criminal Intent). Deze laatste doet een gooi naar het gouverneurschap in Illinois. De plooien, in het huwelijk van Peter en Alicia, zijn echter nog lang niet glad gestreken. Deze keer zien we een veel sterkere Alicia dan in seizoen twee. Dit zorgt ervoor dat het reeds bewandelde pad van de verkiezingsstrijd niet als een herhaling wordt ervaren, maar de kijkers eerder toont dat het personage helemaal niet meer dezelfde is en dat ze een belangrijke groei heeft ondergaan.

De tweede pijler steunt op de verhaallijn van Kalinda Sharma (Archie Panjabi; bekend van Personal Affairs) en haar vervreemde echtgenoot Nick Saverese (Marc Warren; hij had een rol in de kwaliteitsserie Band of Brothers). Deze laatste blijkt een crimineel verleden te hebben en heeft trekjes van een jaloerse, levensgevaarlijke psychopaat. Het is dan ook haast overbodig om te zeggen dat dit tot zeer intrigerende situaties leidt.

De derde en laatste belangrijke pijler draait om de vereffening van het advocatenbureau Lockhart & Gardner. Het kantoor zit zo zwaar in de schulden dat een curator, Clarke Hayden (Nathan Lane; een Hollywoodlegende met onder andere The Lion King en Modern Family op zijn palmares), wordt aangesteld om te zien wat nog te redden valt. Dit heeft tot gevolg dat er spanningen optreden en iedereen probeert zijn eigen hachje te redden.

De serie heeft altijd gespeeld met de vraag: bij wie komt Alicia uiteindelijk terecht. Will Gardner of Peter Florrick? Het is haast niet mogelijk dat de kijker niet voor een bepaald kamp duimt. Persoonlijk heb ik altijd een voorkeur gehad voor haar echtgenoot, Peter Florrick. Maar ook in dit seizoen van The Good Wife zal de kijker op het randje van zijn stoel zitten om te achterhalen wiens voorkeur Alicia wegdraagt.

Als er één ding is dat de schrijvers van deze show bewezen hebben, is dat ze verdomd goed zijn in hun job. Juist door de vergelijkende verhaallijnen van seizoen twee en vier, namelijk de verkiezingsstrijd, tonen de makers dat we niet steeds naar dezelfde personages kijken. Iedereen in The Good Wife heeft een evolutie meegemaakt en dat is duidelijk te merken. Hierdoor blijven de kijkers geïnteresseerd in de show. Als het niveau even hoog wordt gehouden als dit seizoen, mogen we zeker verwachten dat The Good Wife nog een tijdje zal meedraaien. Ik kijk er alleszins naar uit!
Volg The Good Wife
End
End