4.5
Helgoned geeft "The Good Guys - Complete serie" een 4.5.
Geschreven door Helgoned op 13 Maart 2014.
0
0

The Good Guys - Complete serie

Het genre van de actiekomedie op televisie is een lastig genre. De enige echt goede series die ik ken zijn The Naked Gun, Sledge Hammer! en Chuck. De eerste twee series zijn maar kort op televisie geweest, alleen de laatstgenoemde serie heeft het vijf seizoenen lang volgehouden. Het inbouwen van komische situaties en dialogen in een actieserie is blijkbaar veel gemakkelijker dan spannende situaties en actie inbouwen in een comedyserie. The Good Guys was in de zomer van 2010 een poging van Fox om een succesvolle serie aan het genre toe te voegen. De serie is geproduceerd door Matt Nix (Burn Notice). Het verhaal van de serie zal iedereen bekend in de oren klinken. Dan Stark, een ervaren, vroeger zeer succesvolle, politieman, moet gaan samenwerken met Jack Bailey; een jonge ambitieuze detective. Deze twee tegenpolen bestrijden samen voor het politiekorps van Dallas de misdaad in hun stad.

Dan Stark wordt gespeeld door Bradley Whitford (The West Wing). Stark is een agent die is blijven hangen in de jaren tachtig toen hij de zoon van de gouverneur wist te redden. Hij heeft zijn werkwijze in niets aangepast sinds die dagen en is wars van computers en mobiele telefoons. Hij is roekeloos en onvoorzichtig, drinkt tijdens het werk en schiet eerst en gaat daarna pas nadenken. Stark gelooft ook heilig in complottheorieën en samenzweringen. Zijn jonge partner Bailey is een rol voor de zoon van Tom Hanks, Colin Hanks (Roswell, Dexter). Bailey heeft net zijn studie afgerond, is een pietje precies en wil alles volgens de letter van de wet doen. Doordat hij zijn superieuren in zijn korte loopbaan al snel weet te irriteren, krijgt hij de opdracht om op de onvoorspelbare Stark te passen.

The Good Guys heeft (gelukkig) naast de twee hoofdrolspelers nog een kleurrijke mengeling van bijrolspelers. Het ex-vriendinnetje van Jack Bailey, de ex-partner van Stark, hun politiechef die hen de meest nutteloze opdrachten verstrekt en een aantal collega’s met een gebruiksaanwijzing. De buitenopnames zijn gemaakt in de achterbuurten van Dallas. De serie heeft daarmee in de eerste afleveringen wel wat weg van Starsky & Hutch. Doordat de opnamen veelal op de zelfde plekken zijn gefilmd, heb ik de meeste achtergronden na een aantal afleveringen wel gezien. De serie krijgt door gebruik te maken van dezelfde locaties voor mij na verloop van tijd een goedkoop karakter.

De twee hoofdrolspelers vind ik aardig bij elkaar passen, de twee acteurs hebben in de eerste afleveringen een goede interactie en de samenwerking is geloofwaardig. De wijze waarop Bradley Whitford speelt is ook naar behoren, het is duidelijk dat hij zelf echt gelooft in alle absurde theorieën die hij oplepelt. Soms is zijn enthousiasme ook aanstekelijk. Daarnaast kan hij zich uitleven in zijn personage, hij slaapt met getuigen, heeft louche vrienden en geeft over op de plaats van de misdaad. Colin Hanks' personage blijft helaas te flets. Hij is serieus en eerlijk, maar dat is het dan. In het begin van de serie is er nog sprake van grappige wrijving tussen de twee agenten, maar al snel is er een innige harmonieuze samenwerking. De dynamiek tussen de hoofdrolspelers is dan ook verdwenen. De kleurrijke nevenpersonages krijgen te weinig ruimte om dat gat op te vullen.

Mijn probleem met de serie is verder dat de komische situaties hooguit een flauw glimlachje opleveren. In veel gevallen is de serie echter veel te gemaakt en slap. Het ligt er vaak te dik bovenop dat het grappig moet zijn. De overdreven humor en voorspelbare acties van de beide hoofdpersonen gaan al snel vervelen. Een aflevering van 45 minuten voelt daardoor veel te lang. Dat is dan ook het gevoel dat overblijft na het zien van de serie, het begint met een glimlach en eindigt met verveling.
Volg The Good Guys
Partners
Partners