4
anonymous geeft "The Following - Seizoen 1 (DVD)" een 4.
Geschreven door anonymous op 28 november 2013.
0
0

The Following - Seizoen 1 (DVD)

Een aantal dagen geleden schrok ik bezweet wakker. Het zweet druppelde langs mijn voorhoofd en de nachtmerrie van een verschrikkelijke tijd herinnerde ik mij nog levendig. Vol afschuw staarde ik met een lege expressie voor mij uit. De horror was namelijk dichterbij dan ooit en zou weer aanvangen in januari.

Het tweede seizoen van The Following...

Het eerste seizoen van The Following is namelijk een van de slechtste dingen die ik dit jaar heb gezien. Nog steeds vraag ik mij af, en vele critici met mij, hoe Kevin Bacon in dit gedrocht is verzeild geraakt. Complex noemde The Following al de slechtste serie van dit jaar tot nu toe en ik twijfel er niet over dat The Following op vele lijstjes van tv-media voor slechtste serie van 2013 zal komen te staan. Ik vond het verbijsterend om te zien dat zoveel talent de dupe was van verschrikkelijke scripts. Zodoende werd The Following ook het slachtoffer van een nieuw fenomeen genaamd 'hate-watching', waar ook de latere seizoenen van Glee en Smash aan ten prooi vielen. Je weet wel; hoofdschuddend kijkend naar de televisie, je handen voor je ogen zetten en soms zelfs schreeuwen naar je geliefde televisie die er zelf helemaal niks aan kan doen, trouwens. En dat is begrijpelijk, want het niveau was belabberd, maar toch bleef je er elke week naar kijken. En elke week verbaasde ik mij weer hoe het kon dat de wendingen en de karakters nog dommer, onlogischer en stupide werden. Dit is het type show dat geen hoge pet op heeft van haar publiek, want als kijker moet je wel heel veel ongeloofwaardigheid en logica op de koop toe nemen, wil je hiervan genieten. Op de reactieboards van de grotere Amerikaanse tv-websites kreeg The Following er dan ook wekelijks van langs.

Dus ging ik op zoek naar antwoorden. En verrassend genoeg vond ik die grotendeels ook in de maker en uitvoerend producent van de serie. In interviews tijdens de afgelopen Comic Con in San Diego erkenden zowel bedenker Kevin Williamson (The Vampire Diaries) als uitvoerend producent Marcos Siega (The Vampire Diaries) dat er fouten zijn gemaakt in het eerste seizoen en dat niet alles even goed uitpakte als zij gedacht hadden. Zo gaven zij onder andere eerlijk aan dat de FBI niet de slimste was en dat zij zeker dingen anders gaan doen in het nieuwe seizoen. En zij gaven aan dat de serie ook meer karaktergedreven wordt, wat een zegen is. Maar belangrijker; zij gaven aan dat zij ervan geleerd hebben en dat het tweede seizoen een compleet andere show wordt. Ik hoop dat zij echt geleerd hebben van de vele kritiek op de show en dat het roer helemaal omgaat. Want de acteurs zijn gewoon sterk en met de productie zelf is niks mis, maar de scripts zijn de boosdoener. De andere antwoorden zocht ik op de DVD van seizoen 1. Hieronder mijn bevindingen over het bonusmateriaal verdeeld over vier schijfjes:

From a Dark Place: Maximum Episode Mode: De visie van de uitvoerend producenten en cinematograaf Ramsey Nickels op belangrijke punten en scènes van de pilotaflevering. Een heel interessant segment voor de fan van The Following, aangezien de cast/crew het heeft over de productie, over de locaties waar er gefilmd werd, over de personages in de serie en over hun eigen rol voor en achter de schermen. Zo wordt er gesproken over de openingscène waarin Joe Carroll (James Purefoy, Rome) uit de gevangenis ontsnapt, de scène waar Ryan Hardy (Kevin Bacon, Mystic River) wordt geïntroduceerd aan het publiek, de scène waarin de eerste volger van Carroll zichzelf van het leven berooft en de scène waar Ryan Hardy en de FBI in de pilot het huis van Jordy (een volger van Joe) onderzochten. Je weet wel, die scène met die al die dode dieren.

The Followers Denn: De cast van The Following bespreekt de scène waarin Ryan Hardy de woning van Emma Hill (Valory Curry, Veronica Mars) doorzoekt en daar allemaal verontrustende objecten aantreft.

The Poe Mask: Een segment over de Edgar Allan Poe-masker die de volgers van Joe Carroll ophadden terwijl zij hun misdrijven pleegden. De cast en crew hebben het over wat zij probeerden te bereiken met dat masker en welk gevoel zij daarmee wilden overbrengen op het publiek. Wat eigenlijk moest dienen als object om de kijker de stuipen op het lijf te jagen voor een aflevering, werd zodoende een mascotte voor de cult van Carroll en moest synoniem staan voor apart, creepy en vreemd.

Deleted Scenes: Hiervan kan ik zeggen dat het over het algemeen scènes zijn waarvan ik begrijp dat zij eruit zijn gesneden. Het zijn scènes die eigenlijk dienen als opvulling, of scènes die onder doen voor de uiteindelijke scènes die wel het scherm hebben gehaald. Sommige scènes lagen er zelfs een beetje te dik bovenop (vooral de scènes met Kyle Catlett, die Joey Matthews speelt) en kwamen niet heel overtuigend over. Er zat nog wel een interessante scène tussen Roderick (Warren Kole) en Joe tussen, trouwens.

The Thrill of Horror: The Creator Behind The Following: Cast en crew hebben het over het productieproces, maar het segment gaat vooral over de visie van bedenker Kevin Williamson op de serie. Williamson praat over de personages, over de acteurs, welke ideeën hij had bij aanvang en hoe de ontwikkelingsfase was van de serie. De cast prijst Williamson en zij geven achtergrondinformatie over hun eigen personages, en hoe zij het werken met Kevin Williamson hebben ervaren.

The Following: Free Megan: Segment waarin de actrice die Megan speelt het heeft over Megan (Li Jun Lee, The Following), een jonge vrouw die ontvoerd wordt door volgers van Carroll.

The Cult of Joe Carroll: Inside The Followers: Interessant segment waarin cast en crew het hebben over cults, seriemoordenaars en mensen die zich daartoe voelen aangetrokken. Dit vind ik persoonlijk een boeiend segment, omdat de gedachtegang achter het gegeven van The Following hier veel beter uit de verf komt dan in de serie zelf. In de serie zelf is dit een van de zwakste elementen, want nergens wordt legitiem duidelijk waarom de volgers Joe volgen en wat zij ermee opschieten. Een duidelijk geval van 'in theorie werkt het beter dan in de praktijk'. Maar het is boeiend om cast en crew uitvoerig te horen vertellen over hun visie op hun karakters, de aantrekkingskracht van een cult, en welke invloed een cult kan hebben op mensen die getekend zijn door het leven.

The Following Production Chronicles: Cast en crew hebben het over de productie en wij zien hoe scènes gefilmd worden en hoe cast en crew zich voorbereiden. Dit is ook een heel boeiend segment, omdat het boeiend is om te horen hoe de acteurs, schrijvers en regisseurs toeleven naar de opnames. Ook krijg je als kijker het idee dat je aanwezig bent op de set en leer je meer over hoe de productie van een televisieserie in werking gaat. Zo zien wij hoe de acteurs aanwijzingen krijgen en hoe veeleisend het voor de acteurs is. Je krijgt mee dat er veel tijd en moeite gaat zitten in het filmen van de scènes, die soms wel 20 keer worden geschoten. Dus wie denkt dat het maken van een serie een eitje is, komt zeer bedrogen uit.

Commentary Season Finale: Audiocommentaar van Kevin Williamson en Marcos Siega op de seizoensfinale. Zoals altijd is het met audiocommentaar interessant om te horen hoe de crew aankeek tegen bepaalde scènes en met welk doel bepaalde scènes werden gemaakt. De twee geven regelmatig ook antwoorden op vragen die bepaalde kijkers kunnen hebben. Ook dit segment is zeker de moeite waard voor de fan.

De DVD is zeker de moeite waard en er is genoeg bonusmateriaal om de fan bezig te houden. Voor de liefhebber kan ik dan ook melden dat het de aanschafprijs zeker waard is. Het bonusmateriaal krijgt dan ook een ruime voldoende. Echter, de antwoorden die ik zocht heb ik helaas niet gevonden, want ik heb nog steeds geen idee hoe een serie met zoveel talent voor en achter de schermen zo slecht kan zijn. En toch zit ik waarschijnlijk weer klaar voor seizoen twee, want slechter dan het eerste seizoen kan het nooit worden. En, omdat Kevin Bacon meer verdient dan dit. Ik gun Kevin Bacon meer dan wat hem ten deel viel in het eerste seizoen, een acteur van zijn statuur verdient beter dan dit. Wie recensies wil lezen van het eerste seizoen; op MijnSerie staan een aantal reviews van het eerste seizoen, waaronder een van mijzelf, die geraadpleegd kunnen worden.
Volg The Following
The Reckoning
The Reckoning