10
Jessica Dillema geeft "The Following - Seizoen 1" een 10.
Geschreven door Jessica Dillema op 30 april 2013.
0
0

The Following - Seizoen 1

In mijn recensie over de eerste aflevering was ik al erg lovend over The Following. Na nu het hele seizoen gekeken te hebben ben ik zelfs nog lovender over de serie. De serie die al populair was voordat het begon, een week na de première in Amerika al in Nederland te zien was en waarvan al zeker is dat er een tweede seizoen komt. Een tweede seizoen waar ik na de spannende seizoensfinale echt niet op kan wachten.

Voor degenen die mijn recensie over de eerste aflevering niet gelezen hebben zal ik nog even uitleggen waar de serie om draait. In de eerste aflevering roept de FBI de hulp in van Ryan Hardy, een voormalig FBI-agent die de beruchte seriemoordenaar Joe Carroll (James Purefoy, Rome) heeft opgepakt en hier ook een boek over heeft geschreven. Carroll was in 2004 veroordeeld nadat hij veertien vrouwen had vermoord die studeerden aan de universiteit waar Carroll op dat moment docent literatuur was. Door de arrestatie van Carroll is één vrouw aan hem ontsnapt: zijn laatste slachtoffer, Sarah Fuller. Hardy zelf loopt nu met een pacemaker rond doordat hij door Carroll in zijn hart werd gestoken tijdens deze reddingsactie. De FBI roept de hulp in van Hardy omdat Carroll uit de gevangenis is ontsnapt.

Wanneer de FBI Joe’s cel doorzoekt vinden zij een briefje in het boek dat Hardy geschreven heeft: “Dear Ryan, I enjoyed your book. Have you ever considered a sequel?” Carroll is vastberaden om zijn werk af te maken, maar dit doet hij niet alleen. In de afgelopen jaren blijkt hij een netwerk aan seriemoordenaars en onderdanen gecreëerd te hebben dat hem van dienst is. Zelfs de buren van Sarah Fuller blijken niet te zijn wie je denkt dat ze zijn. Deze cultus staat altijd klaar om de orders van Joe Carroll op te volgen en het de FBI moeilijk te maken. Maar vooral ook om op de gevoelens van Ryan Hardy in te spelen. Dit gebeurt voornamelijk door het erbij betrekken van Joe’s ex-vrouw Claire (Natalie Zea, Justified) met wie Hardy een meer dan vriendelijke band heeft opgebouwd.

Dit tweede deel van het boek waar Carroll over spreekt speelt een grote rol in de serie. Carroll heeft het verhaal in zijn hoofd al uitgestippeld en naarmate de tijd vordert schrijft hij het boek zoals het in werkelijkheid uitspeelt. In sommige gevallen schrijft hij een hoofdstuk ook al vooruit. Het verhaal is spannend en hoewel er natuurlijk ook gebeurtenissen zijn die je vooraf kunt voorspellen, blijft het verhaal voor een groot deel ook onvoorspelbaar. Na elke aflevering kijk ik weer uit naar de volgende. Het feit dat het seizoen nu afgelopen is vind ik dan ook erg jammer. De personages worden geloofwaardig neergezet en ik vind het heerlijk om naar The Following te kijken. James Purefoy en Kevin Bacon dragen het verhaal en weten het kat en muis spel goed neer te zetten, maar ook de ondersteunende acteurs en actrices zijn goed en geloofwaardig. Acteurs zoals Warren Kole kende ik van een compleet andere rol, maar hij weet zijn rol in The Following wel geloofwaardig neer te zetten. Ik vind het niet verwonderlijk dat The Following zo’n grote fanbase heeft en ik vind het verhaal goed geschreven. The Following is voor mij één van de beste nieuwe series door de manier waarop het verhaal neergezet wordt, het verhaal zelf, de personages en hoe deze neergezet worden door de acteurs. Daarnaast is de serie ook nog eens goed voor je relatie. Ikzelf heb elke aflevering samen met mijn vriend gekeken.

De finale van dit eerste seizoen is absoluut spannend. Net wanneer je denkt dat de finale niet zoveel voorstelt en voorspelbaar begint te worden - en dat dacht ik heel even aan het begin van de aflevering - gooien ze het roer om. De week voor de finale hebben ze op het internet losgelaten dat er een belangrijk personage zou overlijden in de finale. De serie is niet bang om personages met een grote rol te vermoorden. Een publieksfavoriet, en ook één van mijn favoriete personages, werd namelijk vermoord in één van de laatste afleveringen. Ik zal nog niet vertellen wie dat is zodat het spannend blijft voor degenen die het nog moeten zien. Doordat in de één na laatste aflevering gesuggereerd werd dat een bepaald ander personage het misschien niet zou overleven dacht ik dat diegene het juist zou overleven. Maar de twist in het verhaal lag juist niet bij die persoon. Na de gebeurtenissen in de finale ben ik erg benieuwd hoe het tweede seizoen zal gaan verlopen. Is hetgene dat gebeurt lijkt te zijn, wel echt gebeurt? Ikzelf heb zo mijn twijfels en denk dat er nog wel eens een twist achter weg kan komen. En vooral ook ben ik benieuwd hoe de gebeurtenis in de laatste paar seconden zich gaan uitspelen. We zullen het zien. Hopelijk eerder dan later, want het tweede seizoen moet helaas nog wel gefilmd worden.
Volg The Following
The Reckoning
The Reckoning