5
anonymous geeft "The Flash - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 26 juni 2014.
0
0

The Flash - Eerste aflevering

The Flash krijgt van The CW de koninklijke behandeling. Als een vorst maakt de serie in oktober haar intrede vergezelt door afleveringen van Arrow waarin Barry Allen figureerde. Ook wordt de serie in haar premièreweek meermaals herhaald. Het kan dan ook niet anders dat de serie flitsend de woonkamers in flitst in de tiende maand van dit jaar. Deze pilot verscheen ook in een flits, want iemand is zo stout geweest om de pilot al te lekken. Hopelijk biedt dit voor The CW de mogelijkheid om nog wat te sleutelen en enkele scènes opnieuw op te nemen, want dit begin is allesbehalve flitsend.

Stripliefhebbers zullen geen onbekende klank in hun oren horen bij de naam The Flash. Meerdere personen hebben de rol van Flash aangenomen, maar The CW koos voor deze adaptatie voor het personage Barry Allen. In het tweede seizoen van Arrow werd het personage al geïntroduceerd als een politiewetenschapper uit Central City. Daar was ook te zien hoe Barry (Grant Gustin, Glee & Arrow) getroffen werd door bliksem en in een coma raakte. In deze pilot zien wij diezelfde gebeurtenis en hoe Barry om leert gaan met zijn nieuw verworven krachten.

Krachten die hij goed kan gebruiken, want de moordenaar van Barry's moeder moet nog steeds voor het gerecht gebracht worden. En zijn vader kan ook wat gerechtigheid gebruiken; die zit namelijk al veertien jaar vast. Barry besluit de handen ineen te slaan met de wetenschappers van S.T.A.R. Labs. Er zijn meerdere personen aangetast door de explosie in S.T.A.R. Labs en daardoor hebben zij krachten verworven die weleens een bedreiging kunnen vormen voor de mensheid. En, wat mag Barry doen? Je raad het al: die mag die mensen een halt toeroepen.

The Flash speelt zich af in hetzelfde universum als Arrow en is ook een spin-off van die serie. De Arrow laat ook even zijn gezicht zien en de serie richt zich op dezelfde doelgroep. Net als die serie zal deze serie ook de nodige groeipijnen kennen. Deze pilot is namelijk niet best. Het meest vervelend is dat deze pilot beslist niet rechtvaardigt waarom een spin-off überhaupt nodig was. Vrees niet: ook Arrow was niet heel best in het begin en een pilot zegt veel, maar natuurlijk niet alles. Maar wat deze pilot wel zegt is dat de makers er nog hevig aan moeten sleutelen. Het liefst met het tempo van The Flash zelf.

Het begint al bij de jammerlijk geacteerde openingsequentie waar wij leren wat er gebeurd is met Barry's ouders. Dat is het begin van een uiterst formulematige pilot die nergens een poging doet om van de geijkte paden af te wijken. Ik heb ook tijdens het kijken steeds het idee gehad dat er stappen werden overgeslagen. The Flash probeert teveel te doen en het gaat allemaal te snel. Er had meer tijd besteed moeten worden aan het Barry laten ontdekken en ontwikkelen van zijn krachten. De makers willen duidelijk snel naar het flitsende gedeelte en dat valt op. En zeker omdat het flitsende gedeelte niet eens zo flitsend is.

De overige personages die worden geïntroduceerd voegen ook (nog) bar weinig toe. De serie is niet verkeerd gecast, dat niet, maar de andere personages komen nog niet echt uit de verf en missen charisma. De pilot mist overtuiging en vinkt alle vakjes af die je van te voren verwacht. Het wordt nergens verrassend. Ook de special effects komen niet echt uit de verf en ik vraag mij af dit wel overtuigend gebracht kan worden op een budget van The CW. De serie zal elke week een nieuwe boef, die ook blootgesteld is aan de straling, vangen en dat is niet heel interessant voor iemand die geen fan is van het fenomeen 'de zaak van de week'.

Maar zoals ik al zei: ook Arrow had de nodige opstartproblemen, dus gij hoeft niet te wanhopen. Ik ben voorzichtig optimistisch dat The Flash een betere serie wordt. Het bronmateriaal is er en Grant Gustin is goed gecast als Barry Allen. Zijn vader wordt, trouwens, gespeeld door de acteur die The Flash vertolkte in de gelijknamige serie uit 1990, John Wesley Shipp. Maar de pilot kun je niet beoordelen op de (mogelijke) potentie die een serie heeft. Dus ik plak er met een flits een vijf op. Nu kijken hoe snel The Flash erin slaagt om er een beter cijfer op te plakken.
Volg The Flash (2014)
A New World (4)
A New World (4)