9
Wichita van Rijkom geeft "The Flash (2014) - Seizoen 3 (DVD)" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 21 december 2017.
7
0

The Flash (2014) - Seizoen 3 (DVD)

Terwijl in Amerika alweer het vierde seizoen wordt uitgezonden heb ik de afgelopen weken een marathon gehouden met de dvd-box van seizoen drie. Ik zal het niet onder stoelen of banken steken: ik ben groot fan van The Flash! Mijn liefde voor deze serie is zelfs zo groot dat mijn jongste hondje Grant heet, vernoemd naar hoofdrolspeler Grant Gustin. Toch had ik het derde seizoen nog niet bekeken en vond ik het dan ook hoog tijd worden om hier verandering in te brengen. Ondanks mijn enthousiasme heb ik wel geprobeerd dit seizoen zo eerlijk mogelijk te recenseren. Zelfs de beste series zullen immers op een gegeven moment over hun piek heen zijn en in een neerwaartse spiraal belanden. Zonder nu te beweren dat dit de beste serie ooit is vroeg ik mij dus wel af of The Flash ook zijn beste tijd heeft gehad, of dat ze nog wel genoeg te bieden hebben?

Er zijn ditmaal niet één maar twee cross-over afleveringen.

Seizoen drie draait om Flashpoint, een wereld die Barry Allen (Grant Gustin, Glee) creëert als hij aan het eind van het vorige seizoen terug de tijd in rent om zijn moeder te redden. Op het eerste oog lijkt deze beslissing goed uit te pakken en leidt Barry een gelukkig leven met zijn ouders in zijn nieuwe realiteit. Toch blijkt dit leventje niet zo idyllisch als Barry voor ogen had, wat hem uiteindelijk dan ook doet besluiten de hele situatie weer terug te draaien. Maar is dit nog wel mogelijk, of heeft hij zijn leven met deze ene beslissing voorgoed veranderd? Het antwoord op deze vraag volgt al snel in de vorm van twee nieuwe slechteriken. De gevaarlijke speedster Savitar en diens rechterhand Doctor Alchemy. Samen zullen zij twee geduchte tegenstanders vormen voor Barry en zijn team waarin een blik in de toekomst een belangrijke rol zal spelen. De alterego’s van Caitlin Snow (Danielle Panabaker, Shark) en Cisco Ramon (Carlos Valdes), Killer Frost en Vibe, zullen ook dit seizoen weer hun opwachting maken al is het wel in een andere vorm. En ook de dood gewaande Leonard Snart oftewel Captain Cold (Wentworth Miller, Legends of Tomorrow) en Earth-3 Flash Jay Garrick (John Wesley Shipp) zien we zelfs nog even terug.

The Flash (2014)
© The CW

Er zijn ditmaal niet één maar twee cross-over afleveringen. De eerste betreft alle superheldenseries die The CW op dit moment uitzendt, oftewel: Supergirl, The Flash, Arrow en Legends of Tomorrow. In dit vierluik speelt een alien invasie de hoofdrol en kunnen we als kijkers genieten van een mega cast die allen zo hun unieke karakters en dynamieken met zich meebrengen. De tweede cross-over betreft een musical episode in samenwerking met Supergirl. Dit is zo een thema wat de één geweldig zal vinden en de ander verschrikkelijk. Ik hoor bij die eerste groep en heb als musicalliefhebber dan ook zitten genieten bij alles wat de Music Meister (Darren Criss, Glee) teweeg bracht. De dvd-box bevat veel extra’s waaronder kijkjes achter de schermen. Hieruit wordt duidelijk dat Rachel Bloom (Crazy Ex-Girlfriend) heeft meegeschreven aan het duet tussen Kara (Melissa Benoist) en Barry. En dat het solo-nummer van Barry is geschreven door Oscar winnaars Benji Pasek en Justin Paul die ook muziek schreven voor La La Land. Ook over de afleveringen waarin Grodd en Gorilla City centraal staat wordt meer verteld, waaronder het leuke weetje dat er vier gorilla’s zijn ontworpen en deze zijn gekloond om het uiteindelijke leger te kunnen vormen.

Ik heb genoten van de nieuwe verhaallijnen en plot twists, draai ‘Runnin’ Home To You’ grijs op Spotify en kijk alweer flink uit naar seizoen vier.

Naast de strijd die The Flash moet leveren met zijn tegenstanders speelt ook liefde weer dit seizoen een grote rol. Na ‘de zoen’ aan het eind van seizoen twee gaan Barry en Iris (Candice Patton) een nieuwe fase van hun relatie in, al gooit Flashpoint dit alles ook gelijk weer flink overhoop. Ook Dr. Harrison Wells (Tom Cavanagh, Royal Pains) en dochter Jesse Quick (Violett Beane, The Leftovers) zijn ondanks hun verhuizing terug naar Earth-2 weer van de partij. Evenals Iris haar broer Wally (Keiynan Lonsdale) en vader Joe West (Jesse L. Martin, Law & Order) die zelf ook in een romance zal belanden. Twee belangrijke nieuwe karakters zijn die van Jessica Camacho (Sleepy Hollow) als bounty hunter Gypsy en de Britse Tom Felton die als CSI Julian Albert de levens van alle karakters, maar één in het bijzonder, op z’n kop zullen zetten. Meerdere toespelingen naar zijn rol als Draco in de Harry Potter filmserie maken de humor ook dit seizoen weer geniaal, en de speciale effecten zorgen voor de spreekwoordelijke kers op de taart.

Na al deze lofzang wil ik echter ook een kritische noot laten horen. Zo voelde het begin van seizoen drie een beetje gemakkelijk en was dit soms dan ook iets te voorspelbaar. Even was ik bang dat dit seizoen een flinke tegenvaller zou worden maar gelukkig was hier na de eerste cross-over aflevering eigenlijk niks meer van te merken. De ondertiteling was wel flink slecht met letterlijke vertalingen zoals ‘hij is dood’ wanneer er bedoeld werd dat iemand het pand had verlaten. Maar als ik heel eerlijk ben is dat het dan ook wel een beetje wat betreft de commentaren. Natuurlijk begrijp ik dat The Flash een heel specifiek publiek aanspreekt en andere kijkers dan ook vast een stuk minder positief zullen zijn over deze serie, maar voor mij was dit seizoen weer zeer geslaagd. Ik heb genoten van de nieuwe verhaallijnen en plot twists, draai ‘Runnin’ Home To You’ grijs op Spotify en kijk alweer flink uit naar seizoen vier. Kwalitatief was The Flash seizoen drie dan ook gewoon weer top!

The Flash (2014)
© The CW
Volg The Flash (2014)