7
anonymous geeft "The Fjällbacka Murders - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 21 november 2016.
5
0

The Fjällbacka Murders - Seizoen 1

Denk je aan Scandinavische detectives, dan denk je aan een grimmige en grauwe sfeer. Het zijn geen series om blij van te worden. Hoewel de titel van The Fjällbacka Murders nou niet heel onheilspellend klinkt (afgezien van het woord ‘murders’), had ik me dus voorbereid op een duistere serie. The Fjällbacka Murders is echter helemaal niet zo duister. Het doet denken aan een mengeling van Murder, She Wrote en Midsomer Murders, maar dan ietsjes grimmiger, want het blijft Scandinavisch. Daarmee is dit de perfecte serie voor kijkers die de hiervoor genoemde titels iets te frivool vinden maar naar wat lichters zoeken dan de meeste grimmige Scandinavische thrillers.

The Fjällbacka Murders is gebaseerd op de boeken van Camilla Läckberg en gaat over Erica Falck (Claudia Galli), een succesvolle misdaadauteur. Ze woont samen met haar man, politieagent Patrik (Richard Ulfsäter, Liza Marklund’s Annika Bengtzon), en kinderen in het pittoreske Zweedse Fjällbacka. Hoe schattig het dorpje er ook uit mag zien en hoe mooi de omringende natuur ook is, er wordt regelmatig een moord gepleegd en Erica helpt de politie dan graag (ongevraagd) met het oplossen van de zaak. Elke aflevering focust op een nieuwe zaak, en elke zaak heeft een link met het verleden. Zo bestaat elke aflevering uit de hedendaagse verhaallijn waarin Erica en Patrik de moord proberen op te lossen en flashbacks waarin we zien wat er in het verleden gebeurd is. Je moet als kijker dus wel goed opletten om te volgen hoe alles in elkaar steekt.

Fjällbackamorden
© SVT

Zoals ik hierboven al genoemd heb, doet de serie denken aan Murder, She Wrote en Midsomer Murders. Net als in Murder, She Wrote is er hier een misdaadauteur die betrokken raakt bij moordonderzoeken en zonder wie de politie de zaak eigenlijk niet had kunnen oplossen. En net als in Midsomer Murders speelt The Fjällbacka Murders zich af in een pittoreske streek waar onwaarschijnlijk veel moorden plaatsvinden. Ook het informele aspect komt in beide series naar voren: in Midsomer Murders krijgt Barnaby vaak de cruciale ingeving doordat zijn vrouw met een dorpsroddel komt, hier weet Erica ook vaak meer dan de politie doordat ze met alle dorpelingen praat en zo alle roddels te weten komt.

Toch heeft The Fjällbacka Murders een iets serieuzere toon. Dit komt gedeeltelijk door de flashbacks, die extra diepgang aan het verhaal geven, en gedeeltelijk door de cinematografie. Vooral in het begin van het seizoen wordt er veel met grijstonen gewerkt en voelt de serie dus minder opgewekt aan. Hierdoor weet de serie zich te onderscheiden van de ‘simpelere’ feelgood detectives maar blijft het makkelijk te verteren kost, hoewel de sfeer door het seizoen heen wel steeds minder grimmig. Dankzij de flashbacks blijft de serie toch bijzonder en heeft het een eigen concept. Al met al is The Fjällbacka Murders een fijne serie.
Volg Fjällbackamorden
The Sea Gives, The Sea Takes
The Sea Gives, The Sea Takes