7
anonymous geeft "The Firm - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 7.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

The Firm - Seizoen 1 (Eerste deel)

Toen ik klaar was met het eerste seizoen van Suits had ik de behoefte aan een nieuwe advocatenserie. Een goede vriend raadde The Firm aan. Het bleek voor mij persoonlijk een schot in de roos, maar kan deze serie tippen aan het niveau van Suits?

The Firm is een sequel (vervolg) van het boek van John Grisham, bekend van diverse grote romans als Het Proces en De Ontvoering. De serie begint met een achtervolging. Hoofdpersoon Mitch McDeere (gespeeld door Josh Lucas) wordt achtervolgd door een aantal duistere mannen in pak. Waarom dit gebeurt is niet direct duidelijk, wel wordt er direct een spannende sfeer neergezet. Er gaat iets gebeuren in de serie en dit is het gevolg. Wat zal het zijn? De kijker wordt op die manier direct het verhaal in getrokken, iets wat me wel bevalt.

Ook de muziek speelt een grote rol, de spanning wordt op de goede momenten aangekondigd en de muziek is van grote kwaliteit. Goed gebruik van muziek is essentieel om spanning op te bouwen. De kijker wordt op deze manier direct meegezogen in het spannende verhaal.

Het verhaal draait om advocaat Mitch McDeere die een eigen advocatenkantoor begint in Washington DC. Samen met zijn vrouw Abby McDeere (Molly Parker) en dochter Claire gaat het gezin in een nieuw huis wonen na op de vlucht te zijn geweest voor de maffia. Nu de familie in getuigenbescherming zit, proberen ze een nieuw leven op te bouwen. Mitch wordt daarin bijgestaan door z’n broer Ray (Callum Keith Rennie) en diens vriendin Tammy Hemphill (Juliette Lewis). Zij zijn beide bij Mitch in dienst op zijn advocatenkantoor... Ray fungeert als detective, terwijl Tammy zich meer bezighoudt met het deskresearch.

De serie wordt geleid door een centrale verhaallijn waarin Mitch misstanden tegenkomt bij een bedrijf waardoor er een vrouw gestorven is. Financieel gezien kan dat het bedrijf de kop kosten en dus proberen ze de boel in de doofpot te stoppen. Mitch, advocaat van de dochter van de gestorven vrouw, probeert het verhaal uit te zoeken maar wordt daarbij flink voor de voeten gelopen. Diverse instanties proberen hem het werk zo moeilijk mogelijk te maken en hem zelfs om te leggen. Ook wordt belangrijk bewijsmateriaal vernietigd zodat er geen sluitend bewijs gevormd kan worden.

Tussen deze centrale verhaallijn lopen ook nog diverse andere rechtszaken die Mitch tussendoor oplost. Dit wordt over het algemeen prima in beeld gebracht, wat variatie in de serie brengt. De hoofdlijn wordt echter niet vergeten en komt continu terug in de afleveringen. Je zult het dus vanaf aflevering 1 moeten volgen om het verhaal te blijven begrijpen.

Over de acteerprestaties ben ik iets minder te spreken. Het acteerniveau van Suits wordt eigenlijk nergens in de serie gehaald en dat is toch jammer gezien de potentie van de serie. Voor mij persoonlijk is Mitch de meest in het oog springende acteur. Hij voert zijn rol - in tegenstelling tot de andere acteurs - erg goed uit en komt sterk en zelfverzekerd over. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar als je Suits gezien heb zal je merken dat deze serie een niveau lager ligt.

Dat is in principe niet zo erg aangezien het verhaal een hoop goed maakt. De spanning is aanwezig en het plot is prima in orde. Het is jammer dat de matige acteurs de serie een beetje naar de achtergrond doet verdwijnen. Dat komt ook tot uiting in de kijkcijfers. NBC heeft de serie al van primetime donderdagavond gehaald en verplaatst naar zaterdag. Dit is voor een TV-serie in Amerika absoluut geen goed teken, hoewel wij in Nederland daar wellicht anders over denken.

Toch zou ik de serie willen aanraden aan mensen die van een spannende drama serie houden. De muziek en het verhaal zijn dik in orde en ook Josh Lucas acteert sterk. Het is dan jammer van de andere acteurs die het niveau van de serie toch omlaag halen. Wil je echter naar een spannend verhaal kijken en let je niet zo op de acteurs, dan is deze serie geknipt voor je!
Volg The Firm
Chapter Twenty-Two
Chapter Twenty-Two